Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Donderdag 9 oktober:Tijdens het directiecongres secundair onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Limburg van onze organisatie spreekt directeur-generaal Bruno Vanobbergen de aanwezigen toe.Naast het directiecongres vindt ook de tweedaagse voor de leidinggevende teams van de leersteuncentra en specifieke leersteuncentra van Katholiek Onderwijs Vlaanderen plaats. Onze directeur-generaal geeft er een toespraak over de plaats van de leersteuncentra in het beleidsplan van onze organisatie, en over scholen voor iedereen.Vrijdag 10 oktober: Ook tijdens ons directiecongres secundair onderwijs van regio Oost-Vlaanderen houdt Bruno Vanobbergen een toespraak.Dinsdag 14 oktober: Tijdens de jaarlijkse academische zitting van Vrij Katholiek Secundair Onderwijs Lievegem geeft directeur-generaal Bruno Vanobbergen een lezing over de uitdagingen en de toekomst van ons onderwijs.
De interesse van onze scholen in een programmatie ‘Defensie en Veiligheid’ is groot, maar toch moeten we nog even wachten. We hebben momenteel nog geen officiële bevestiging gekregen van de overheid over een mogelijke uitbreiding van de capaciteit en het aanbod van de studierichting ‘Defensie en veiligheid.
Tijdens dit initiatief ontmoet je collega’s die hetzelfde vak als jij geven binnen de Opstroomoptie en dagelijks voor de uitdaging staan om leerlingen in een diverse en vaak kwetsbare beginsituatie vooruit te helpen. Je wisselt ervaringen en eerste good practices uit en leert hoe anderen omgaan met knelpunten en keuzes in de klaspraktijk.Je krijgt inzicht in de specifieke leerplandoelen van de Opstroomoptie en hoe je deze op een haalbare en bewuste manier kan vertalen naar jouw leerlingen, rekening houdend met hun uiteenlopende achtergronden, talenten en schakelmogelijkheden.Samen breng je de noden en verwachtingen van leraren in kaart en bepaal je welke thema’s en werkvormen voor jullie netwerk de meeste meerwaarde bieden. Zo bouw je niet alleen aan je eigen expertise, maar ook aan een lerend netwerk dat je blijvend ondersteunt en inspireert in het realiseren van de kansen die de Opstroomoptie biedt.
Elk 7de leerjaar gericht op instroom arbeidsmarkt na OK3 of na OK4 kan starten op 1 september of 1 februari. Als een leerling start op 1 februari, dan loopt de opleiding door tijdens het volgende schooljaar: er is dus geen eindbeslissing in juni.
De jaarlijkse leerlingentelling aan het begin van het schooljaar levert nieuwe inzichten op over leerlingenstromen in het katholiek onderwijs. Het zevende jaar na de dubbele en arbeidsmarktgerichte finaliteit verliest dit schooljaar heel wat leerlingen en de stijging van leerlingen in het buitengewoon onderwijs zet zich door, en dat tekent zich nu sterker af in het secundair onderwijs.
Op scholen worden heel wat taken uitgevoerd die de school doen draaien, maar waar het schoolbestuur niet de juiste mensen voor vindt. Schoolbesturen kunnen profielen als informatici of boekhouders door wettelijke beperkingen geen aantrekkelijke arbeidscontracten aanbieden en hebben zo een aanzienlijk nadeel tegenover de privésector. Directeurs van basis-, secundaire en buitengewone scholen vragen minister Demir om dit op te lossen door een flexibeler personeelsbeleid mogelijk te maken.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen organiseert in samenwerking met het VEB (Vlaams Energie Bedrijf) 3 infosessies verdeeld over 3 regio's. Tijdens deze infosessies ontdek je hoe je als school(bestuur) concreet aan de slag kan met je huidig EPC NR om je energielabel te verbeteren richting 2030.
Sociale Fondsen – Vrij Onderwijs Vlaanderen (SF-VOV) staat onder andere de besturen bij om de arbeidsvoorwaarden van hun contractueel personeel te verbeteren. Wat dat allemaal inhoudt, vind je op de website van de vzw sf-vov.be. Voor bijkomende uitleg kan je behalve bij Philip Meersman (02 897 88 10 of philip.meersman@sf-vov.be), als vanouds ook terecht bij stafmedewerker Karel Asselman (02 897 88 16 of karel.asselman@sf-vov.be) en bij administratief medewerker Sabrina De Kepper (02 891 80 34 of sabrina.dekepper@sf-vov.be).
Onze pedagogisch begeleiders Li’s Verheyden en Wessel Stet staan in de kijker bij Klasse met hun trajecten didactisch coachen. Hun werk toont de kracht van samenwerking: leraren die samen met een coach reflecteren over hun praktijk, nieuwe inzichten opdoen en die meteen toepassen in de klas. Zo groeit niet alleen de leraar, maar ook de leerling.
Een doordacht professionaliseringsbeleid is een essentieel onderdeel van een duurzaam personeelsbeleid en bij uitbreiding van een sterk schoolbeleid.
Echte gastvrijheid betekent dat iedereen zich welkom voelt, ook mensen met een beperking. Soms is het nodig om iets extra’s te doen om dat mogelijk te maken, zoals een prikkelarme dag in een museum, een rondleiding in gebarentaal of een audiotour voor blinden en slechtzienden. In deze tekst krijg je concrete tips om beter om te gaan met gasten met verschillende noden:Hoe verwelkom je iemand in een rolstoel?Hoe praat je met iemand die doof is?Hoe geef je uitleg aan iemand die niet goed kan zien? Met kleine inspanningen kun je al veel betekenen.De belangrijkste regel? Wees open, vriendelijk en duidelijk in je communicatie – dan voelt elke bezoeker zich echt gezien en gewaardeerd.
Een goed professionaliseringsbeleid gaat uit van een visie op professionalisering en vertaalt zich naar concrete praktijken.
Voor je ligt de brochure Gastbeleving Kamperen, een inspiratiegids van Toerisme Vlaanderen.Ze wil laten zien hoe je van een gewoon kampeerterrein een echte beleving voor gasten kunt maken. In deze gids vind je praktische tips en voorbeelden over hoe je als uitbater of medewerker op een camping of recreatiepark kunt zorgen voor tevreden gasten. Je leert nadenken over vragen als: Wie is je doelgroep en wat verwachten je gasten?Hoe kun je je terrein aantrekkelijker maken?Hoe gebruik je sociale media om meer bezoekers aan te trekken?Hoe zorg je dat je camping duurzaam en toegankelijk is voor iedereen?Toerisme Vlaanderen wil toerisme laten groeien, maar op een duurzame manier: niet enkel “meer bezoekers”, maar vooral meerwaarde voor mens, milieu en maatschappij. De brochure helpt je om te begrijpen hoe gastvrijheid, communicatie, duurzaamheid en beleving samenkomen in de toeristische sector. Zo ontdek je hoe een goede kampeerervaring niet alleen gasten gelukkig maakt, maar ook bijdraagt aan een bloeiende en sterke toeristische regio.
De professionele ontwikkeling van alle medewerkers op school is een cruciale sleutel tot kwaliteitsvol onderwijs.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in augustus 2025.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in september 2025.
Thuiskomen: ik mag mezelf zijn bij jou, jij mag bij mij te gast zijn.
De inschrijving van sommige kinderen vraagt extra aandacht
Het inschrijvingsrecht is een "set regels" om kinderen op een correcte wijze in te schrijven in scholen rekening houdend met de lokale context. Het voorziet verschillende (keuze)mogelijkheden voor scholen en lokale actoren om hierop in te spelen. Het recht op inschrijving is een wezenlijk onderdeel van het gelijke-onderwijskansenbeleid. Op deze PRO.-pagina bieden we handvatten voor al wie in jouw school invloed heeft op en meewerkt aan het onthaal- en inschrijvingsbeleid.
Het ABC van internaten is gericht aan besturen, directeurs en internaatsmedewerkers. Het wil handvatten aanreiken rond een aantal concrete, veel voorkomende pedagogische thema’s in internaten die we ook vanuit een juridische invalshoek benaderen. De thema’s zijn alfabetisch geordend en vertrekken telkens vanuit concrete vragen.