Vaak activeer je de voorkennis van je leerlingen door klassikaal vragen te stellen die je via handopsteking laat beantwoorden. Hierdoor krijgt de leerling die het antwoord geeft feedback, de andere leerlingen niet. Via een kleine aanpassing kun je de voorkennis bij alle leerlingen activeren en hen allemaal snel feedback geven.
Je kunt bij alle leerlingen de voorkennis activeren op de volgende manier. Je geeft elke leerling vooraf een blaadje of post-it. Je stelt dan je vraag (formule, wet, tekenen van krachten, eenheid ...) en laat iedereen het antwoord noteren. Bij het rondgaan zie je direct wie zijn/haar formules en/of begrippen kent. Je kunt het ook benoemen als een formatieve evaluatie (zonder punten uiteraard). Vervolgens noteer je het correcte antwoord op het bord. De leerlingen verbeteren hun antwoord in een andere kleur. Dan kun je een volgende vraag stellen ... Het kost geen extra tijd en geeft geen extra verbeterwerk, maar je geeft wel feedback aan al je leerlingen. Bovendien krijgen de leerlingen zo ook een overzicht van wat er belangrijk is, een soort spiekbriefje of formularium dat ze verder nog kunnen gebruiken in de les bij het oplossen van vragen of oefeningen.