Doe jij mee aan de Erfgoeddag–week van 25 tot 29 april?

vr 25 februari 2022

  • ant

Een uniek en gratis aanbod om erfgoed in je les te verwerken

Al twintig jaar lang tonen musea, archieven en tal van andere erfgoedorganisaties zich op de eerste zondag na de paasvakantie van hun allerbeste kant. Het evenement is ondertussen een vaste waarde.  Maar heb je ook al gehoord van de Erfgoeddag-week? Van 25 tot 29 april 2022 verwennen ze jou, als leraar, en jouw leerlingen met een uniek en gratis aanbod.

Ontdek hier een aantal activiteiten die tonen dat je erfgoed uit heel verschillende hoeken kunt benaderen: een creatieve-muzische insteek, een technische of wetenschappelijke kijk, een sprong in de geschiedenis of een middel om met jongeren te filosoferen of te debatteren? Ja, dat en nog veel meer kan allemaal met erfgoed!

Nodig een Erfgoedklasbak uit in je klas

Je leest het goed: bij deze formule komt een erfgoedmedewerker met boeiende verhalen en unieke objecten naar je klas. Zo hoef jij geen transport te regelen of uurroosters aan te passen, maar ontdek je in je eigen klas hoe waardevol en interessant erfgoed kan zijn. Je leerlingen ontdekken bovendien de vele erfgoedberoepen. Wie mag er bij jou langskomen? Verken het volledige aanbod via cultuurkuur.be/klasbak maar ontdek hier al enkele voorbeelden:

  • In dit interactieve lesuur over sociale media en webarchivering laat het UArchief Antwerpen leerlingen van het secundair onderwijs kennismaken met de mogelijkheden om hun acties op sociale netwerken te verduurzamen. Ook voorbeelden uit de actualiteit over webarchivering behoren tot de lesmogelijkheden.
  • Iedereen genoot al wel van een avondje bioscoop. Maar wist je dat er achter dit alles honderdduizenden filmbobijnen schuilgaan? Dagelijks krijgen ze de beste zorgen van een gemotiveerde ploeg medewerkers. Uitzonderlijk vertelt Cinematek je hoe films bewaard, geïnventariseerd en gerestaureerd worden.
  • Hannelore heeft het over vrouwelijke kunstenaars in de 19e eeuw. Katrien en Katelijne leggen uit hoe je een jong museum in de markt zet. Ann-Sophie en Sien laten je in de workshop 'Het Bewaren Waard' zien hoe waardevol erfgoed is. En Sandrin legt uit wat er achter de schermen van een museum gebeurt. Welke klasbak van Yper Museum mag in jouw klas de les overnemen?
  • Moeten we voor alle gebruiksvoorwerpen naar de winkel of kunnen we die ook zelf maken? Leerlingen maken kort kennis met doe-het-zelfdesign waarin ontwerpers hun plannen met een breed publiek delen. Een medewerker van Design Museum Gent verdiept zich samen met je leerlingen in 'Open Structures' en gaan actief aan de slag met deze open ontwerp- en bouwmethode.
  • In de openbare ruimte verwijzen honderden standbeelden, monumenten, gedenkplaten en straatnamen naar de kolonisatie van Congo. Verspreid over het hele land kreeg Leopold II minstens vijftien standbeelden. Alleen al in Brussel vind je zo'n 39 straten met een koloniale verwijzing. Salomé van het Africamuseum doet leerlingen stilstaan bij deze sporen, hun complexiteit en de protestacties die er zijn geweest.

Trek erop uit met je klas voor een VIP-rondleiding of workshop

Tijdens de Erfgoeddag-week rollen erfgoedorganisaties de rode loper uit voor je leerlingen. Ze ontwikkelden een mooi programma aan gratis VIP-rondleidingen of workshops. Kortom, jij en je leerlingen genieten van een exclusieve activiteit. Bovendien maak je zo kennis met een cultuurhuis dat je misschien nog niet kende, en leer je wat dit huis nog meer voor je in petto heeft. Verken het volledige aanbod via cultuurkuur.be/vippakket maar ontdek hier al enkele voorbeelden:

  • Scherp je onderzoeksvaardigheden aan en graaf in het geheugen van Genk. De bibliotheek leidt alles in goede banen.
  • Wat maakt het Gentse Stadsmuseum uniek? Waar houden medewerkers zich mee bezig? Hoe draag je zorg voor een verzameling? En hoe doe je dat, zo'n tentoonstelling maken?
  • Tijdens de Eerste Wereldoorlog schreef een Britse 'tunneler' liefdesbrieven aan zijn 16-jarige vriendin. Na een toelichting bij het historisch Engelstalig onderzoek op de brieven, gaan we op uitstap door de Westhoek. Daar maken de leerlingen elkaar wegwijs doorheen het verhaal langs militaire begraafplaatsen, kraterlandschappen en de Britse soldatenclub Talbot House.
  • Het Museum voor Dierkunde (KU Leuven) bevat een grote dierencollectie dankzij een fervent verzamelaar die ooit meende een onbekende dierensoort ontdekt te hebben. Die primeur wou hij niet verliezen, en hij verborg de schedel in het museum. Kunnen jouw leerlingen (tweede graad) de schedel vinden in dit escapemuseumspel? In dit spel werden leerdoelen verwerkt.
  • Hoe kijken moslims naar het hiernamaals? Hebben protestanten heiligenbeelden? Waarin geloven boeddhisten? De dialoogrondleiding van PARCUM geeft raad! Een gids gaat in gesprek met iemand met een andere culturele achtergrond. De dialooggids duidt vanuit zijn of haar wereldbeeld de kunstwerken in onze expo. De perfecte rondleiding voor een gesprek over religie en multiculturaliteit.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio