EDUbox Historisch bewustzijn

di 22 oktober 2024

Op 16 oktober 2024 zag de nieuwste spruit van de VRT-EDUboxen het levenslicht. Ditmaal koos men ‘Historisch bewustzijn’ als overkoepelend thema. Ook bij de VRT merken ze dat je het heden maar kunt begrijpen als je het verleden kent en begrijpt. De inhoud van de EDUbox focust voornamelijk op de eerste graad, maar er zitten ook enkele sterke oefeningen en filmpjes in om te gebruiken bij leerlingen uit de tweede en derde graad van het secundair onderwijs.

De EDUbox bestaat uit vier onderdelen.

In het eerste deel, Anders kijken naar verhalen, gaan ze aan de slag met het verschil tussen verleden en geschiedenis, maar ook met multiperspectiviteit en standplaatsgebondenheid. Dit betekent dat de lesmaterialen kunnen gebruikt worden om te werken aan verschillende leerplandoelen.
Voor de eerste graad gaat het concreet om leerplandoel 18 (De leerlingen lichten het onderscheid toe tussen verleden en geschiedenis) en leerplandoel 20 (De leerlingen lichten de invloed toe van de eigen standplaatsgebondenheid op historische beeldvorming).
In de tweede graad kan het lesmateriaal gebruikt worden in functie van leerplandoel 21 (D’),18 (D) of 17 (D/A), in de derde graad gaat dit om leerplandoel 16 (D’), 14 (D) of 16 (D/A). In deze leerplandoelen staat telkens de invloed van de eigen standplaatsgebondenheid op historische beeldvorming centraal.

Het tweede deel van de EDUbox focust op geschiedenis in perspectief. Hier vind je enkele opdrachten terug om naar het verleden te kijken vanuit meerdere perspectieven. Zo is er een opdracht rond eten en de impact van het verleden op wat wij eten, maar ook rond entertainment en hoe mensen zich ontspannen. Ten slotte is er een stukje terug te vinden rond vrouwen in de geschiedenis en de rol van mannen die het grootste stuk van de geschiedenis hebben geschreven. Hieruit wordt de overstap gemaakt naar verschillende soorten bronnen, hoe deze gekend zijn en hoe deze bewaard worden. Ook voor erfgoed is er een plekje in de EDUbox. Je kunt dit deel dus gebruiken als ondersteuning van leerplandoel 10 uit de eerste graad, waar het gaat over historische bronnen en werken. Ook in de tweede en derde graad kun je dit gebruiken als inleiding bij een les waarin de derde krachtlijn, kritisch redeneren met en over bronnen, centraal staat.

Het derde deel van de EDUbox past alle inhouden van deel 1 en 2 toe op een casus rond brood in het verleden. Ten slotte volgt nog een besluit, waarbij stilgestaan wordt waarom multiperspectiviteit belangrijk is en waarom we ons bewust moeten zijn van onze eigen standplaatsgebondenheid.

Alle informatie en de bestanden kun je terugvinden op de website van VRT.

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio