Broodje Onderwijs: word ambassadeur!

wo 6 maart 2024

We willen meer mensen motiveren om de stap naar de klasvloer te zetten. Als netwerkorganisatie houden we al jaren dat thema bovenaan de agenda en formuleren we geregeld beleidsvoorstellen. Maar wat als scholen zelf potentiële leraren kunnen rekruteren bij hun leerlingen? In Hoogstraten proberen ze het uit en dat voorbeeld verdient navolging.

Leerlingen zien vaak over het hoofd dat een onderwijscarrière ook bijzonder boeiend, leerrijk en vooral nuttig kan zijn. Daarom organiseerde het Klein Seminarie in Hoogstraten een 'Broodje Onderwijs'. Geïnteresseerde leerlingen stelden persoonlijk vragen aan enkele enthousiaste leraren uit de kleuterschool, lagere school en secundaire school en werden getrakteerd op veel passie, een drankje en een broodje. Ze schreven zich in door drie vragen te bezorgen en aan te geven in welke leeftijdscategorie van leerlingen ze geïnteresseerd zijn.

Voel je je geïnspireerd en wil je dit initiatief zelf organiseren op je school? Geef dan gerust een seintje aan communicatie@katholiekonderwijs.vlaanderen.

Een getuigenis

sla link op in klembord

Kopieer

Pionier Marc Adriaensen, leraar in het Klein Seminatie, deelt zijn ervaring:

Voor de derde editie van ons jaarlijks ‘Broodje Onderwijs’ schreven iets minder leerlingen zich in dan in de vorige jaren. De 20 deelnemers bleken wel nog steviger geïnteresseerd in ons prachtige beroep. Less is more?

In vier teams van twee collega’s , één duo voor elke geleding van onze school, maakten we onze zesdejaars warm voor een boeiende baan in het kleuteronderwijs of op de lagere of middelbare school. Onze abituriënten zijn volop bezig met hun studiekeuze via het Columbustraject maar overwegen een job als leerkracht vaak niet of onvoldoende. Met een broodje en een drankje erbij schetsten wij enkele nadelen maar vooral de voordelen van ons metier.

De meeste leerlingen twijfelen nog en dat is positief. Hopelijk maken ze een weloverwogen keuze en is een onderwijscarrière een volwaardige en perspectiefrijke optie geworden voor hen. De feedback was alvast heel positief. De leerlingen waren opgetogen over het initiatief en de 45 minuten vlogen voorbij. Ze bleven vragen stellen en weten nu ook dat ze ons altijd kunnen aanspreken tussen de lessen door. Hun horizon werd zeker verruimd en scherper gesteld.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio