Bewegen doet leren!

Iedereen weet het: een gezonde geest in een gezond lichaam. Hoe pas je dit toe op school? Op de Hollebeekschool in Temse groeiden bewegingstussendoortjes uit tot een gedragen beweegbeleid. Ondertussen zijn leraren, ouders en leerlingen zich bewust van de impact van bewegen op het leren.

(Buiten) bewegen zorgt immers voor zuurstof in de hersenen. Daardoor kunnen kinderen hun aandacht langer richten. Bewegend leren geeft extra motivatie aan de leerlingen. Leren wordt immers veel leuker als je beweegt. Tenslotte, zoals het spreekwoord zegt, stimuleert bewegen de fysieke én mentale gezondheid.

Samen-spelen-leren-doen

sla link op in klembord

Kopieer

We startten een tiental jaren geleden met de bewegingstussendoortjes van twee figuurtjes die ons elke maand een nieuwe oefening aanleerden. Toen we deze onder de knie hadden, verwenden ze ons met oefeningen om tot rust te komen. In navolging van 'A mile a day' introduceerden we 'A tourke a day'. De afstand maakt niet uit, wel dàt je elke dag beweegt.

Het idee groeide om ook tijdens lesmomenten gebruik te maken van onze grote buitenruimte (twee speelplaatsen, een voetbalveld, speeltuin, klimmuur, rustige en groene zone). Outdoor education @ Hollebeek was geboren. Tafels leren op de speelplaats, springen op het honderdveld, spellingestafette zijn maar enkele van de vele mogelijkheden om een passieve, zittende les om te toveren tot een actieve beweegles.

We kiezen er als school heel bewust voor om wekelijks met alle klassen te gaan zwemmen. Zo krijgt elk kind de kans om zich veilig in het water te leren begeven en om te genieten van bewegen in het water.

Elk jaar kiezen we voor een jaarthema dat vaak ook een link heeft met bewegen. We dansen samen tegen pesten, voor BedNet, voor kinderen die de kans niet krijgen om naar school te gaan (Saved by the Bell). De jaarlijkse schoolrun is een evenement waar vele kinderen naar uitkijken: ze mogen klasdoorbrekend door de schoolgebouwen lopen, terwijl ze in de klassen een doe-opdracht moeten uitvoeren. Mooi om te zien hoe zorgzaam onze grootste en stoerste leerlingen omspringen met hun kleinere teamgenoten!

Nog dit schooljaar heeft onze ouderraad trapstickers cadeau gedaan. Zelfs terwijl we naar de klassen gaan, leren we onze tafels, de formules voor omtrek en oppervlakte of de Franse werkwoorden.

Onze slogan 'samen-spelen-leren-doen' zijn geen holle woorden, maar zit ingebakken in onze schoolvisie.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • MZlb2 Een goede lichaamshouding aannemen
  • MZlb3 Bewegingsenergie en spierspanning doseren en tot rust komen
  • MZrt2 De eigen bewegingen aanpassen aan statische en dynamische objecten door af te remmen, te stoppen, te vertragen, te versnellen en/of door vanrichting te veranderen, al dan niet met een voorwerp
  • MZrt4 De eigen bewegingen afstemmen op duur, tempo, tijdsvolgorde, metrum en ritme
  • IKid2 Een positief, realistisch zelfbeeld opbouwen
  • IKvk2 Hoopvol geloven in en vertrouwen op de eigen leef-, leer- en ontwikkelkracht
  • IKvk4 Situaties die als moeilijk ervaren worden en frustraties ombuigen door te zoeken naar mogelijkheden om er bevrijdend mee om te gaan

×
Kijkt als...
Niveau
Regio