Op 15 november dienden we het Begeleidingsverslag 2023-2024 bij de overheid in. In dat verslag illustreren we hoe we als pedagogische begeleiding van Katholiek Onderwijs Vlaanderen onze onderwijsinstellingen ondersteunen rond verschillende thema’s om zo, samen met alle betrokken partners, kwaliteitsvol onderwijs te realiseren. Daarnaast lichten we toe hoe onze interne werking daarop afgestemd wordt.
In het verslag dompelen we je onder in de werking van de pedagogische begeleiding. We vertellen je aan de hand van onze vier decretale doelstellingen over onze activiteiten en blikken terug op de belangrijkste realisaties. Het verslag leest als een samen-verhaal van pedagogische begeleiding en de scholen die deel uitmaken van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Op maat uitgewerkte begeleidingsinitiatieven en een vooraf vormgegeven professionaliseringsaanbod zijn daarin twee essentiële onderdelen.
We bereikten met onze begeleidingsinitiatieven een groot aantal scholen, centra en onderwijsinternaten. Tot onze tevredenheid werden de begeleidingstrajecten en interventies door de onderwijsprofessionals over het algemeen zeer positief ontvangen. Met onze wetenschappelijk onderbouwde en multidisciplinaire aanpak willen we vooral inzetten op de kwaliteitsvolle begeleiding en ondersteuning van de ons toegewezen onderwijsinstellingen, zodat scholen zelf hun onderwijskwaliteit kunnen vormgeven.
Met enkele bijsturingen willen we tijdens het laatste schooljaar van het huidige begeleidingsplan verder aan de slag gaan. Een belangrijke uitdaging is volgens ons het waarborgen van de duurzaamheid van de processen in scholen. Verbetering mogen niet afhankelijk zijn van tijdelijke projecten en initiatieven van enkele onderwijsprofessionals of externe begeleiding. De samenwerking met externe partners en het betrekken van de bredere schoolgemeenschap zijn groeikansen die we verder verkennen. We gaan eveneens actief op zoek naar vernieuwende methodieken, opdat de doelstellingen nog beter gerealiseerd worden.
We wensen je heel veel leesplezier toe bij het verkennen van ons begeleidingswerk van het schooljaar 2023-2024.