De leerlingen schatten de historische betekenis in van gebeurtenissen uit de bestudeerde periodes.
Normaal gezien werpen de leerlingen deze uiterst belangrijke vraag wel zelf op tijdens de lessen: “Waarom moeten wij dat kennen?” “Waarom is dat belangrijk?” De historische betekenis van gebeurtenissen is geen vast gegeven. Wat aan bod komt in de geschiedenis zegt immers evenveel over het verleden als over wat ons vandaag bezig houdt. Daardoor verandert de inschatting van wat historisch betekenisvol is of wordt er soms hevig gediscussieerd tussen groepen over wat betekenisvol is. Leerlingen die gestructureerd hierover nadenken, kunnen dergelijke discussies beter lezen en kunnen ook meer gesofisticeerd historisch denken.
Leerlingen geven aan hoe betekenisvol een historische gebeurtenis is.
Zoals gezegd werpen leerlingen heel vaak zelf dit punt op: waarom moeten wij dat kennen, waarom is dat belangrijk? Het zijn heel dankbare momenten om even op door te gaan en historische betekenis ter sprake te brengen. Zie dit soort vragen dus niet als iets vervelends, integendeel: het is een perfecte opstap naar een sterk leermoment in functie van historisch denken.
Je kunt dit aspect van historisch denken zeer algemeen aanbrengen door de leerlingen te laten vragen welke (tien/vijf/drie) historische gebeurtenissen zij de belangrijkste vinden. Je kunt deze oefening wat toegankelijker maken door te vertrekken van hun leefwereld of hun eigen (familie)geschiedenis. De leerlingen zullen merken dat de antwoorden verschillen, zullen vragen waarom er verschillen zijn. Op die manier kun je hen zelf de criteria voor historische betekenis laten verwoorden.
Je kunt de leerlingen op weg helpen door gebruik maken van enkele hulpvragen:
(gebaseerd op de Big Six Historical Thinking Concepts van Peter Seixas en Tom Morton)
Je kunt gebruik maken van een zeer visueel instrument om leerlingen de historische betekenis van gebeurtenissen te laten inschatten. Leerlingen plaatsen bij elke vraag een bol op de pijl: dichter bij het centrum is minder belangrijk, grondig, relevant, verder van het centrum is belangrijker, grondiger… Door de bollen te verbinden, ontstaat een soort spinnenweb dat in één blik duidelijk maakt hoe de leerlingen de historische betekenis inschatten. Je kunt enkele inschattingen tonen en ingaan op gelijkenissen en verschillen en vooral: wat de achterliggende argumentatie is. Je zou in dit formulier trouwens ruimte kunnen voorzien om een argumentatie te verwoorden.
(geïnspireerd op Partington, G. (1980) The idea of an historical education, Slough, NFER: 112-116)
Peter Seixas en Tom Morton hebben een gelijkaardig document opgesteld dat vertrekt vanuit de analyse van een bron.
Enkele werkvormen nodigen de leerlingen op een speelse wijze uit om na te denken over historische betekenis: