- Diversiteit - Trajecten. Identiteit in diversiteit: visie als basis voor een krachtig schoolbeleid in een veranderende contextSteeds meer scholen krijgen te maken met een toenemende diversiteit. Dit brengt verschillende vragen met zich mee en daagt de school uit om de eigen visie en de eigen identiteit te actualiseren en te vertalen in een krachtig schoolbeleid. In dit traject ondersteunen we je in het actualiseren van je identiteit- en diversiteitsbeleid, twee zijden van dezelfde medaille.Het traject op maat speelt in op de noden in de specifieke context van de school en laat daarom toe om op verschillende aspecten te focussen: een gedeelde visie op diversiteit, een gelijkgericht standpunt inzake religieuze kentekens en symbolen, een gelijkgerichte aanpak omtrent specifieke onderwijsbehoeften, diverse lerarenkamer, armoedebeleid…Op aanvraag
- Verbindend schoolklimaat verbinding - Tweedaagse hoe, wat, waarom?Scholen staan voor grote uitdagingen: moeilijk te begrijpen gedrag, grote diversiteit, pesten, veeleisende ouders, schooluitval … Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil hierop een preventief en positief antwoord bieden: herstelgericht werken in een verbindend schoolklimaat.Inzetten op een verbindend schoolklimaat is een proactief beleid voeren op sociaal-didactisch terrein dat preventief werkt tegen pesten, conflicten, moeilijk begrijpbaar gedrag, radicalisering en polarisering. Leerlingen worden niet losgelaten in een verbindende school. Ook niet wanneer het fout loopt.Of het nu gaat over leerlingengedrag of een zwaar conflict, de verbindende school zal conflicten steeds herstelgericht benaderen. De principes van een verbindend schoolklimaat en herstelgericht werken zijn toepasbaar in alle scholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Uiteraard zullen zij vertaald moeten worden naar de concrete schoolsituatie, het schoolteam, de leerlingenpopulatie en de ouders. Belangrijk is dat de deelnemers aan het nascholingsproject bereid zijn om hun huidig schoolklimaat en het sanctioneringsbeleid onder de loep te nemen en dit te toetsen aan de kaders die vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen worden aangeboden.Meerdere dataOostende
- AbdijdagOp woensdag 24 april 2024 organiseren de vicariale diensten van de regio West-Vlaanderen een abdijdag in de Sint-Sixtusabdij van Westvleteren. Tijdens deze abdijdag staan we stil bij het beleidsdomein identiteit, op het ritme van het bidden en vieren van de Abdijgemeenschap. Inhoudelijk staat er elk jaar een inhoudelijk thema centraal. We vullen die binnenkort in, en dan vind je dit hier terug.Te bepalenTe bepalen
- Tweedaagse Verbindend schoolklimaat: hoe, wat, waarom?Scholen staan voor grote uitdagingen: moeilijk te begrijpen gedrag, grote diversiteit, pesten, klagende ouders… Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil hierop een preventief en positief antwoord bieden: herstelgericht werken in een verbindend schoolklimaat.Inzetten op een verbindend schoolklimaat is een proactief beleid voeren op sociaal-didactisch terrein dat preventief werkt tegen pesten, conflicten, moeilijk begrijpbaar gedrag, radicalisering en polarisering. Leerlingen worden niet losgelaten in een verbindende school. Ook niet wanneer het fout loopt.Of het nu gaat over leerlingengedrag of een zwaar conflict, de verbindende school zal conflicten steeds herstelgericht benaderen. De principes van een verbindend schoolklimaat en herstelgericht werken zijn toepasbaar in alle scholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Uiteraard zullen zij vertaald moeten worden naar de concrete schoolsituatie, het schoolteam, de leerlingenpopulatie en de ouders. Belangrijk is dat de deelnemers aan het nascholingsproject bereid zijn om hun huidig schoolklimaat en het sanctioneringsbeleid onder de loep te nemen en dit te toetsen aan de kaders die vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen worden aangeboden.Te bepalenTe bepalen
- Webinar: Omgaan met controverse en heikele thema’s in de klasSinds enkele jaren nemen de maatschappelijke spanningen en tegenstellingen toe. Deze spanningen en conflicten komen - vaak onaangekondigd - de school en de klas binnen. Een maatschappelijk omstreden thema in de actualiteit (migratie, gender, racisme, koloniaal erfgoed, klimaat, inclusie,…), een schijnbaar banale uitspraak in de klas, op de speelplaats of een omstreden lesonderwerp kunnen de klas in lichterlaaie zetten. Niet zelden krijgt een ‘offline’ incident een bitsig online vervolg op (sociale) media. De controverse kan leiden tot polarisatie en omgekeerd. We hebben over het algemeen een negatieve perceptie bij de begrippen controverse en polarisatie, we zien het als een bedreiging van ons schoolklimaat. We worden uitgedaagd om hier constructief mee om te gaan.Hoe doe je dat dan? In deze webinar krijg je een aantal concrete handvatten om hiermee aan de slag te gaan.Te bepalenTe bepalen
- Kick-off: krachtig aan de slag met diversiteitDeze webinar richt zich tot iedereen die werkzaam is in scholen met een veranderende context waarbij de diversiteit toeneemt. Hoe manifesteert diversiteit zich? Wat betekent dit voor mij als professional? Wat betekent dit voor de school in zijn geheel?Meerdere dataOnline
- Lesgeven in de diverse klas van vandaag: een wereld van verschil (so)Dit netwerk richt zich tot leraren, beleidsmedewerkers, middenkader, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders die werkzaam zijn in scholen met een veranderende context waarbij de diversiteit toeneemt.De aanwezige diversiteit maakt lesgeven uitdagend.Hoe ga je om met die diversiteit?Hoe maak je je lessen sterker?Hoe bereik je optimale leerwinst bij alle leerlingen?Welke vaardigheden, competenties en inzichten helpen je daarbij?Te bepalenTe bepalen
- Traject: Identiteit in diversiteit: krachtig schoolbeleid voeren in een veranderende contextSteeds meer scholen krijgen te maken met een toenemende diversiteit. Dit brengt verschillende vragen met zich mee en daagt de school uit om de eigen visie en de eigen identiteit te actualiseren en te vertalen in een krachtig schoolbeleid. In dit traject ondersteunen we je in het actualiseren van je identiteit- en diversiteitsbeleid, twee zijden van dezelfde medaille.Het traject op maat speelt in op de noden in de specifieke context van de school en laat daarom toe om op verschillende aspecten te focussen: een gedeelde visie op diversiteit, een gelijkgericht standpunt inzake religieuze kentekens en symbolen, een gelijkgerichte aanpak omtrent specifieke onderwijsbehoeften, diverse lerarenkamer, armoedebeleid…Op aanvraag