Is jouw school bezig met leren leren en kun je hier wel hulp bij gebruiken? Katholiek onderwijs Vlaanderen ontwikkelde voor jou leerfiches! Daarin vind je 25 effectieve leerstrategieën terug en hoe je deze als leraar in de klas kunt toepassen. Ook bieden we een heleboel nascholingen leren leren aan voor wie zich verder wil verdiepen.
Om de publicatie van deze leerfiches te vieren geven we 4 keer 10 waaiers en een date met een begeleider leren leren weg. Wil jij winnen met je school? Stuur ons dan een tekstje waarin jij je school voorstelt en aangeeft waarom jullie het meest enthousiast met deze fiches aan de slag zouden gaan.
Wil jouw school kans maken om 10 waaiers met leerfiches en een date met een begeleider leren leren te winnen? Stuur dan een tekstje van maximaal 1 A4 naar communicatie@katholiekonderwijs.vlaanderen.
In dit tekstje:
Deelnemen kan tot en met 8 januari door te mailen naar communicatie@katholiekonderwijs.vlaanderen. De winnende scholen maken we bekend in onze nieuwsbrief van 11 januari 2024.
Help, mijn leerlingen maken (te) weinig vooruitgang voor mijn vak! Hoe pak ik dat aan? (individugericht)
Wil jij jouw leerlingen meer leerwinst helpen boeken? Na deze nascholing heb je één of meerdere van je lessen van de komende week zo ontworpen dat dit kan. Je weet wat je kunt doen zodat leerlingen je tips makkelijker zelfstandig leren toepassen. Je weet welke leerstrategieën effect hebben en hoe je die inzet in je les. Je kent de werking van het brein en geheugen en kunt daarop inspelen.
Mijn leerlingen kennen de leerstrategieën en toch boeken ze amper leerwinst. Wat nu? (verdiepende sessie)
“Mevrouw, uw vak boeit mij niet.”, “Thuis kon ik het, maar op de toets niet.”,“Ik kan dat toch nooit!” ... Leerlingen kennen de leerstrategieën al wel, maar toch gaat hun leren nog niet zoals gehoopt. Deze nascholing biedt handvaten om leerlingen hierin te ondersteunen in de klas. Voorkennis van leerstrategieën is wenselijk.
De nieuwe leerplannen dagen leerlingen meer uit om hun leren zelf in handen te nemen. Als leraar ga je op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. In deze nascholing leer en oefen je hoe een coachende aanpak hierin kan helpen. Je voelt je meer op je gemak om in dialoog te gaan met jouw leerlingen en zo hun leren te bevorderen.
Werk je al aan leren leren maar verloopt dat nog weinig gestructureerd en afgestemd? Heb je nood aan leerlijnen die passen binnen een duurzaam beleid? Wil je via praktijkonderzoek ontdekken welke initiatieven effect hebben? Deze nascholing streeft die doelen na én versterkt de vakcoördinatoren zodat zij leraren kunnen ondersteunen in hun didactische aanpak rond leerstrategieën.
We wisselden ervaringen uit rond verschillende leren leren-topics, zoals oriënteren en plannen, structureren, verklaren en tot slot: controleren en bijsturen – leraren Nederlands Zevenkerken
De lesgever gaf zelf het voorbeeld door coachende vaardigheden in te zetten. Zo werd het meteen nog concreter.
Ik leerde mijn eigen automatismen in vraag stellen en nadenken over wat nog beter kan. Na de sessie coachende vaardigheden voelde ik me gemotiveerd om verder aan de slag te gaan.
Dankzij de fiches kregen we concrete handvatten om onze leerlingen te ondersteunen met het hele schoolteam. Zo kunnen we leerlingen op dezelfde manier ondersteunen over de vakken heen.
Bekijk onze PRO.-pagina over leren leren. Je vindt er ook de fiches terug.