Vooravondlezing rond dekolonisering. Deel je historische kennis

di 25 april 2023

Wil je meer te weten komen over de dekolonisering in verleden en heden en over de postkoloniale perspectieven voor geschiedenisonderwijs? De KU Leuven organiseert een vooravondlezing hierover op woensdag 24 mei van 16 tot 18 uur.

De lezing

sla link op in klembord

Kopieer

Na een korte historische kadering van het politieke dekolonisatieproces zoomen ze voornamelijk in op het proces van mentale dekolonisering. Ze stellen een concrete vertaling van postkoloniale inzichten in de praktijk voor.

Ze lichten concrete lesmodules voor het secundair onderwijs toe, volgens de nieuwe minimumdoelen en leerplandoelen geschiedenis.

Historische referentiekennis

sla link op in klembord

Kopieer

Wat is het waard om geleerd te worden in geschiedenisonderwijs?’ is een legitiem vraagstuk. Het roept de vraag op naar historische referentiekennis. Een historisch referentiekader bestaat al. Historische referentiekennis, die toelaat om samenlevingen binnen historische periodes in hun essentie te begrijpen en om nieuwe historische kennis een plaats te geven, is een ander paar mouwen. Wat kan die zijn? Da’s de spreekwoordelijke vraag van één miljoen die de Vlaamse Vereniging voor Leraren Geschiedenis (VVLG) graag stelt aan geschiedenisleerkrachten, vakwerkgroepen en educatieve teams, vanuit een waardering van hun professionaliteit en een erkenning van teacher agency. Geïnteresseerd om deze uitdagende denkoefening te doen, en met VVLG te delen? Klik dan hier voor meer uitleg over de werkwijze en de documenten. De deadline voor indienen is 30 juni 2023.

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio