Vlaamse toetsen: aan de slag met de resultaten

di 25 juni 2024

Gisteren werden de resultaten van de eerste Vlaamse toetsen voor Nederlands (leesbegrip) en wiskunde bekendgemaakt, afgenomen bij leerlingen uit het vierde leerjaar basisonderwijs en tweede leerjaar secundair onderwijs. Volgens de onderzoekers liggen de globale resultaten in lijn met de gekende onderzoeken zoals PISA, TIMSS, of de peilingsproeven. 

We staan nu voor de uitdaging om de resultaten te analyseren en ermee aan de slag te gaan. Ze bieden ons waardevolle inzichten, maar tegelijkertijd moeten we de resultaten met de nodige nuance benaderen. Het gaat niet om een definitieve beoordeling van de mogelijkheden van leerlingen, maar eerder om een indicatie van waar leerlingen op dit moment voor een aantal vakonderdelen in hun ontwikkeling staan. 

Scholen hebben op dit moment de resultaten van individuele leerlingen en klassen ontvangen. De resultaten op schoolniveau (in vergelijking met vergelijkbare scholen) worden eind september verwacht. Ook die inzichten zullen toelaten om op schoolniveau concrete acties te ondernemen. 
Naast een schooleigen analyse van de resultaten op klas- en schoolniveau zal het belangrijk zijn dat in de nabije toekomst zowel de toetsen zelf als het toetsproces grondig worden bekeken door een panel van onafhankelijke wetenschappers. Een meetlat werkt immers maar correct als ze correct meet. 

We moeten ons verder ook bewust zijn van een aantal factoren die de prestaties van leerlingen mee kunnen beïnvloeden zoals motivatie, concentratie, de mate waarin leerlingen vertrouwd zijn met de vraagstelling uit de toetsen en met het digitaal toetsplatform, leerinhouden die nog niet volledig zijn behandeld op het moment van de toets (bv. bij dieptetoetsen wiskunde). 
Zit je nog met vragen of bedenkingen naar aanleiding van de eerste resultaten? Laat het ons dan weten via vlaamsetoetsenso@katholiekonderwijs.vlaanderen. 

De Vlaamse toetsen hebben vooral het doel om het kwaliteitsbeleid van je school te informeren. We raden dus aan om voorzichtig te zijn bij de interpretatie van de resultaten van individuele leerlingen: het gaat immers maar om een éénmalige toets van een beperkt aantal eindtermen, terwijl je doorheen het schooljaar al heel wat evaluatiedata van elke leerling hebt verzameld. Wil je in afwachting van de resultaten op schoolniveau ook nu al aan de slag gaan met de eerste resultaten op leerlingniveau, dan reiken we je alvast een aantal mogelijkheden aan.

Hoe kun je met de resultaten van individuele leerlingen aan de slag? 

sla link op in klembord

Kopieer

Resultaten in context analyseren 

sla link op in klembord

Kopieer

  • Bekijk de resultaten van elke leerling in het licht van hun eerdere prestaties en ontwikkeling. Zoek naar patronen en probeer te begrijpen waarom een leerling mogelijk lager heeft gescoord dan verwacht. 
  • Hou rekening met factoren zoals stress, motivatie of andere persoonlijke kenmerken die de prestaties konden beïnvloeden. 

De expertise vergroten in je school rond wat werkt om zowel leesbegrip als wiskunde te versterken via wetenschappelijke inzichten en vorming.  

sla link op in klembord

Kopieer

Voor leraren wiskunde hebben we volgend aanbod waarin probleemoplossend denken en taalbeleid telkens expliciet aan bod komen: 

Professionele ontwikkeling van het hele team stimuleren 

sla link op in klembord

Kopieer

  • Stimuleer professionele ontwikkeling binnen je lerarenteam door zowel intern te professionaliseren als extern de expertise te vergroten. 
  • Moedig je collega’s aan om gebruik te maken van beschikbare bronnen, inzichten, hulplijnen en middelen om leesbegrip en wiskunde in alle lessen aan te pakken. 

Individuele gesprekken voeren met leerlingen 

sla link op in klembord

Kopieer

Bij het bespreken van de resultaten van individuele leerlingen met hen, kun je  

  • in die individuele gesprekken met leerlingen hun perspectief beluisteren. Vraag naar hun ervaringen tijdens de toets, peil naar hun motivatie tijdens het invullen ervan en vraag of er specifieke vragen of onderdelen waren die ze moeilijk vonden; 
  • die gesprekken gebruiken om hun zelfvertrouwen te versterken en hen aanmoedigen om eerlijk te verwoorden voor welke uitdagingen ze denken te staan; 
  • aangeven dat ze geholpen zullen worden om eventuele problemen aan te pakken in de loop van het komende schooljaar. 

Ouders betrekken

sla link op in klembord

Kopieer

Ouders hebben recht op inzage in de vaardigheidsscores van hun zoon of dochter. Je kiest zelf op welke manier je die inzage organiseert. Bij het bespreken van de resultaten van individuele leerlingen met hun ouders, kun je 

  • dat groeigericht doen en naar mogelijkheden zoeken om eventuele problemen samen aan te pakken; 
  • praktische tips en bronnen aan ouders aanreiken om hun kind te stimuleren, maar ook als school de volle verantwoordelijkheid opnemen om de problemen verder aan te pakken. 
Na de bekendmaking van de resultaten op schoolniveau voorzien we een aantal webinars waarin we je inzicht willen geven in de betekenis van de verschillende onderdelen in de feedbackdashboards van de Vlaamse toetsen. Daarna volgt ook voor Nederlands en wiskunde telkens een webinar die leraren verder op weg helpt.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio