Gisteren werden de resultaten van de eerste Vlaamse toetsen voor Nederlands (leesbegrip) en wiskunde bekendgemaakt, afgenomen bij leerlingen uit het vierde leerjaar basisonderwijs en tweede leerjaar secundair onderwijs. Volgens de onderzoekers liggen de globale resultaten in lijn met de gekende onderzoeken zoals PISA, TIMSS, of de peilingsproeven.
We staan nu voor de uitdaging om de resultaten te analyseren en ermee aan de slag te gaan. Ze bieden ons waardevolle inzichten, maar tegelijkertijd moeten we de resultaten met de nodige nuance benaderen. Het gaat niet om een definitieve beoordeling van de mogelijkheden van leerlingen, maar eerder om een indicatie van waar leerlingen op dit moment voor een aantal vakonderdelen in hun ontwikkeling staan.
Scholen hebben op dit moment de resultaten van individuele leerlingen en klassen ontvangen. De resultaten op schoolniveau (in vergelijking met vergelijkbare scholen) worden eind september verwacht. Ook die inzichten zullen toelaten om op schoolniveau concrete acties te ondernemen.
Naast een schooleigen analyse van de resultaten op klas- en schoolniveau zal het belangrijk zijn dat in de nabije toekomst zowel de toetsen zelf als het toetsproces grondig worden bekeken door een panel van onafhankelijke wetenschappers. Een meetlat werkt immers maar correct als ze correct meet.
We moeten ons verder ook bewust zijn van een aantal factoren die de prestaties van leerlingen mee kunnen beïnvloeden zoals motivatie, concentratie, de mate waarin leerlingen vertrouwd zijn met de vraagstelling uit de toetsen en met het digitaal toetsplatform, leerinhouden die nog niet volledig zijn behandeld op het moment van de toets (bv. bij dieptetoetsen wiskunde).
Zit je nog met vragen of bedenkingen naar aanleiding van de eerste resultaten? Laat het ons dan weten via vlaamsetoetsenso@katholiekonderwijs.vlaanderen.
De Vlaamse toetsen hebben vooral het doel om het kwaliteitsbeleid van je school te informeren. We raden dus aan om voorzichtig te zijn bij de interpretatie van de resultaten van individuele leerlingen: het gaat immers maar om een éénmalige toets van een beperkt aantal eindtermen, terwijl je doorheen het schooljaar al heel wat evaluatiedata van elke leerling hebt verzameld. Wil je in afwachting van de resultaten op schoolniveau ook nu al aan de slag gaan met de eerste resultaten op leerlingniveau, dan reiken we je alvast een aantal mogelijkheden aan.
De expertise vergroten in je school rond wat werkt om zowel leesbegrip als wiskunde te versterken via wetenschappelijke inzichten en vorming.
Vanuit de pedagogische begeleiding bieden we de volgende vormingen voor leraren Nederlands aan:
Voor leraren wiskunde hebben we volgend aanbod waarin probleemoplossend denken en taalbeleid telkens expliciet aan bod komen:
Bij het bespreken van de resultaten van individuele leerlingen met hen, kun je
Ouders hebben recht op inzage in de vaardigheidsscores van hun zoon of dochter. Je kiest zelf op welke manier je die inzage organiseert. Bij het bespreken van de resultaten van individuele leerlingen met hun ouders, kun je
Na de bekendmaking van de resultaten op schoolniveau voorzien we een aantal webinars waarin we je inzicht willen geven in de betekenis van de verschillende onderdelen in de feedbackdashboards van de Vlaamse toetsen. Daarna volgt ook voor Nederlands en wiskunde telkens een webinar die leraren verder op weg helpt.