Filter
Locatie en datum
Postcode of gemeente
- Leerondersteuning: hoe hou je jouw leerlingen gemotiveerd?Leerlingen motiveren, blijft één van de grootste uitdagingen waar we als leraar voor staan in onze klaspraktijk. Hoe geven we onze leerlingen weer goesting om te leren? Hoe verkrijgen we bij onze leerlingen de energie die nodig is om doelen te behalen? Hoe kunnen we daarop inzetten van bij de start van het schooljaar?Meerdere dataMeerdere locatiesOnline initiatief
- Leerondersteuning: lesgeven in een superdiverse klas: sterke lessen vanuit verschilVerschil tussen leerlingen maakt het lesgeven uitdagend. Het verschil schuurt en daagt ons uit. Hoe maak je je lessen sterker vertrekkende van en rekening houdend met de aanwezige verschillen in de klas? Hoe begeleid je alle leerlingen in je superdiverse klas zo ver mogelijk in hun leerproces naar optimale leerwinst? Welke vaardigheden kan ik hiervoor inzetten en/of ontwikkelen en hoe leer ik mijn leerlingen omgaan met diversiteit?Meerdere dataTe bepalenOnline initiatief
- Leerondersteuning: (Bij)sprong met een geslaagde landing vanuit een krachtige leeromgeving! (Vervolgsessie)Maak jij je, als leraar, zorgen over de leervertraging die vooral onze meest kwetsbare leerlingen trof? Zoek je naar efficiënte manieren om deze groep leerlingen gericht naar leerwinst te brengen binnen je huidige klaswerking? Voel je van harte welkom om deel te nemen aan onze digitale (BIJ)SPRONG-DAG!Te bepalenTe bepalenOnline initiatief
- Leerondersteuning - Supervisie: samen leren van concrete casussen rond moeilijke situaties in de klas (secundair onderwijs)Heb je een moeilijke situatie in je klas, zit je soms met je handen in het haar? Ben je bereid hierover te reflecteren met collega’s en samen op zoek te gaan naar concrete handvatten die werken in jouw praktijk; dan is deze supervisie iets voor jou!Meerdere dataTe bepalenOnline initiatief
- Leerondersteuning - Supervisie: samen leren van concrete casussen rond moeilijke situaties in de klas (basisonderwijs)Heb je een moeilijke situatie in je klas, zit je soms met je handen in het haar? Ben je bereid hierover te reflecteren met collega’s en samen op zoek te gaan naar concrete handvatten die werken in jouw praktijk; dan is deze supervisie iets voor jou!Meerdere dataTe bepalenOnline initiatief
- Leerondersteuning: netwerk: Doelgericht leersprongen maken met jouw leerplan als gidsZit je met vragen over de interpretatie van je leerplan en de leerplandoelen en hoe je je onderwijsleerproces hierop kan afstemmen? Wil je hiermee concreet aan de slag met jouw leerplan als gids?Te bepalenTe bepalen
- Leerondersteuning kick-off: leraren inspireren om leerlingen te motiverenLeerlingen motiveren, blijft één van de grootste uitdagingen waar we als leraar voor staan. Hoe geven we onze leerlingen weer goesting om te leren? Hoe verkrijgen we bij onze leerlingen de energie die nodig is om doelen te behalen?Meerdere dataTe bepalenOnline initiatief
- Leerondersteuning: Help! Mijn leerlingen hebben moeilijkheden met het zelfstandig uitvoeren van taken en opdrachten (lerend netwerk/leergroep)Hoe zorg je, als leraar, dat je leerlingen zelfstandig taken en opdrachten kunnen uitvoeren en zo optimaal tot leren en ontwikkelen kunnen komen? Welke leerstrategieën kan je daarvoor inzetten om hen te ondersteunen? Wil je jezelf en anderen versterken in het doelgericht vormgeven van deze leerstrategieën binnen je klaspraktijk en inspelen op de noden van alle leerlingen? Ga dan actief mee op pad met ons lerend netwerk.Te bepalenTe bepalenOnline initiatief
- Leerondersteuning: hoe biedt binnenklasdifferentiatie groeikansen aan ALLE leerlingen - op aanvraagHebben jullie als team nood aan volgende ondersteuning: het lesgeven afstemmen op de verschillende leernoden van onze leerlingen, zodat we bij iedere leerling leerwinst boeken. samen met de collega's ontdekken hoe we op een positieve, proactieve en planmatige wijze kunnen omgaan met verschillen binnen de klas. samen met de collega's op zoek gaan naar vormen van binnenklasdifferentiatie die alle leerlingen nog meer groeikansen bieden. Dan is dit professionaliseringsinitiatief een antwoord voor jullie team!Op aanvraag
- Leerondersteuning: QR-codes gebruiken in een praktische leeromgeving STEMTeamgerichte sessie over hoe je QR-codes kan gebruiken in een praktijklokaal. Door gebruik te maken van QR-codes ondersteun je de onderwijsbehoeften van de leerling en versterk je het eigen pedagogisch-didactisch handelen.Op aanvraag
- Leerondersteuning: Doelgericht leersprongen maken met jouw leerplan als gids!- Op aanvraagHebben jullie als team nood aan volgende ondersteuning: Zit je met vragen over het in kaart brengen van de beginsituatie van je leerlingen? Zit je met vragen over de interpretatie van je leerplan en de leerplandoelen en hoe je je onderwijsleerproces hierop kan afstemmen? Wil je hiermee concreet aan de slag met jouw leerplan als gids?Op aanvraag
- Leerondersteuning: Spelling: zevenpuntenplan voor de aanpak van spellingvertragingHeb je zin om de spellingproblemen aan te pakken? Tijdens deze online sessie lichten we toe hoe je de spellingvertraging planmatig kunt aanpakken.Te bepalenTe bepalenOnline initiatief
- Leerondersteuning: Vlot lezen - tienpuntenplan voor de aanpak van leesvertragingHeb je zin om de leesproblemen aan te pakken? Tijdens deze online sessie lichten we toe hoe je de leesvertraging planmatig kunt aanpakken.Te bepalenTe bepalenOnline initiatief
- Leerondersteuning Kick-off: (Bij)sprong met een geslaagde landing? Leerlingen so met leervertraging doelgericht en systematisch remediëren.De pandemie bleef voor veel van onze leerlingen op verschillende vlakken niet zonder gevolgen. Maak jij je als leraar so zorgen over de leervertraging die vooral onze meest kwetsbare leerlingen trof? Zoek je naar efficiënte manieren om deze groep leerlingen te remediëren? Wil je weten hoe je hun leerproces en groei een extra stimulans kan geven? We bieden je handvatten om de uren bijsprong doelgericht en systematisch in te zetten en al je leerlingen weer aan boord te krijgen.Te bepalenTe bepalenOnline initiatief
- Leerondersteuning door teamteaching: Babbelen geeft TEAMkrachtZoeken jullie de oplossing voor ondersteuning van leerlingen met leervertraging in teamteaching? Willen jullie met een team starten met co-/teamteaching en al vanaf het begin op een verbindende manier samenwerken? Zijn jullie al een tijdje bezig met co-/teamteaching en hebben jullie het gevoel dat er nog meer uit jullie samenwerking te halen is? Lopen jullie vast in de teamteaching? Hebben jullie het gevoel altijd in hetzelfde patroon te vervallen? Krijgen jullie voorstellen of bedenkingen over de samenwerking moeilijk uitgesproken in de hele groep? Dan komen we graag in jullie school om zowel van de opstart, als van de verdere samenwerking, een verrijking te maken voor het hele team en voor de leerlingen in je klas!Op aanvraag
- Leerondersteuning: Rekenen op digitaal? (lerend netwerk)In dit netwerk brengen we leraren samen om ervaringen uit te wisselen over hoe digitalisering krachtig wiskundeonderwijs kan ondersteunen. Aan de hand van een aantal handvatten ontdekken we dat digitaal krachtig wiskundeonderwijs niet enkel inoefenen is met digitale tools maar dat "wiskunde overal" aanwezig is en reflecteren we hierbij hoe we de digitale transfer kunnen maken naar onze eigen klaspraktijk. Zin deel uit te maken van dit netwerk schrijf dan zeker in !Te bepalenMeerdere locaties
- Leerondersteuning: Maak van je speelplaats een krachtige speel- én leerplaats!Wil je jezelf en anderen versterken in het doelgericht vormgeven van je speelplaats en inspelen op de noden van alle leerlingen? Ga dan actief mee op pad met ons lerend netwerk.Te bepalenMeerdere locaties
- Leerondersteuning: Help! Mijn leerlingen hebben moeilijkheden met het zelfstandig uitvoeren van taken en opdrachten.Hoe zorg je, als leraar, dat je leerlingen zelfstandig taken en opdrachten kunnen uitvoeren en zo optimaal tot leren en ontwikkelen kunnen komen? Welke leerstrategieën kan je hiervoor inzetten om hen te ondersteunen? Hoe kan je het beste uit iedere leerling halen?Te bepalenTe bepalenOnline initiatief
- Leerondersteuning in een vierkantje: QR-codes in je praktijklokaalAan de hand van QR-codes kan je heel wat individuele leerhulp bieden aan leerlingen. Achter de vierkante code stop je bijkomende ondersteunende informatie voor de leerling. Als leraar heb jij zo meer ruimte om in te gaan op complexere noden en hulpvragen.Op aanvraag
- Leerondersteuning : QR-codes gebruiken in een praktische leeromgeving: Maatschappij en welzijn, economie en organisatie, voeding en horecaTeamgerichte sessie over hoe je QR-codes kan gebruiken in een praktische leeromgeving. Door gebruik te maken van QR-codes ondersteun je de onderwijsbehoeften van de leerling en versterk je het eigen pedagogisch-didactisch handelen.Op aanvraag
- Leerondersteuning in een vierkantje: QR-codes in je schoolgebouwAan de hand van QR-codes kan je heel wat individuele leerhulp bieden aan leerlingen. In je schoolgebouw kunnen QR-codes ook een hulp zijn om het leefklimaat te bevorderen. Achter de vierkante code stop je bijkomende ondersteunende informatie voor de leerling of geef je de aanzet tot verbindende activiteiten.Op aanvraag
- Leerondersteuning: je cursusmateriaal verrijken met QR-codesTeamgerichte sessie over hoe je een cursus kan verrijken met QR-codes. Achter de vierkante code stop je bijkomende ondersteunende informatie voor de leerling. Door gebruik te maken van QR-codes ondersteun je de onderwijsbehoeften van de leerling en versterk je het eigen pedagogisch-didactisch handelen.Op aanvraag
- Leerondersteuning digitale didactiek: En dan nu concreet!Als we ervoor kiezen om digitale toepassingen in te schakelen in een les, vertrekken we altijd vanuit het doel dat we willen bereiken. Digitale didactiek kan het leerproces verrijken en het leereffect bij leerlingen versterken. In dit begeleidingstraject zetten we samen ideeën om naar de concrete klaspraktijk.Op aanvraag
- Leerondersteuning: Het pedagogisch-didactisch handelen van leraren eerste graad STEM-domein samen nog sterker maken.In functie van de leervertraging, willen wij, vertrekkende van de sterktes van de leraren die lesgeven in de eerste graad A-stroom en B-stroom in de studierichting STEM, ons verdiepen in het nog sterker maken van het pedagogisch-didactisch handelen met focus op groei voor leraar en leerling. In dit lerend netwerk willen wij leraren samenbrengen om elkaar te inspireren, samen te reflecteren en om ervaring en expertise uit te wisselen. Daarnaast willen wij ruim aandacht schenken aan vragen en noden die leven bij leraren.Te bepalenMeerdere locaties
- Leerondersteuning: Leergroep, HELP!ende handen voor gedragWe spelen in op de leervragen van de deelnemers die voortkwamen vanuit de gevolde kick-off, 'HELP!ende handen voor gedrag in de klas' We zoeken samen hoe we in verbinding kunnen gaan met de leerlingen in deze omstandigheden en naar handvaten om met moeilijk begrijpbaar gedrag om te gaan.Te bepalenMeerdere locaties
- Leerondersteuning: Kick-off HELP!ende handen voor gedragZit je soms met je handen in het haar? Zoek je handvaten om met moeilijk begrijpbaar gedrag om te gaan? Zoek je naar meer verbinding met je leerlingen in deze omstandigheden?Te bepalenTe bepalenOnline initiatief
- Leerondersteuning: Spelling - aanpak van spellingvertraging in de klas 3de – 4de – 5de – 6de leerjaarMerk je dat (sommige) leerlingen minder goed spellen? Wat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren spellen? Met de aangereikte didactische handvatten ga je aan de slag in je klas.Te bepalenMeerdere locaties
- Leerondersteuning: Spelling - aanpak van spellingvertraging in de klas 1ste en 2de leerjaarMerk je dat (sommige) leerlingen minder goed spellen? Wat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren spellen? Met de aangereikte didactische handvatten ga je aan de slag in je klas.Te bepalenMeerdere locaties
- Leerondersteuning: Zindelijkheid en zelfstandigheid een zillvolle plaats geven binnen de krachtige leeromgeving (Lerend netwerk)Heb je het gevoel dat de pampers het overnemen van je onderwijsarrangementen? Ga actief mee op pad om zelfstandigheid en zindelijkheid een doelgerichte plaats te geven binnen je krachtige leeromgeving in ons lerend netwerk.Te bepalenMeerdere locaties