De maaltijdmomenten op school en in het internaat zijn belangrijk. Niet alleen kunnen de leerlingen en internen er even ontspannen en stoom aflaten. Voor vele kinderen en jongeren zijn de warme maaltijden op school ook de enige of in ieder geval de belangrijkste ‘gezonde’ maaltijd van de dag.
Vertrek bij het bepalen van je maatregelen altijd van de lokale risicoanalyse die je samen met je interne preventieadviseur opstelt en ter advies voorlegde aan de externe dienst en het bevoegde comité.
In code rood en oranje van de coronabarometer vermijd je om klasgroepen te vermengen, ook tijdens de maaltijden. Leerlingen eten zoveel mogelijk per klasgroep én je werkt waar mogelijk met vaste plaatsen.
- per klasgroep: je mag ook meerdere klasgroepen in de refter laten eten als die voldoende ruim is. Laat de klasgroepen wel zoveel mogelijk samen zitten.
- vaste plaatsen: je geeft de leerlingen zoveel mogelijk vaste plaatsen in de refter. In scholen die warme maaltijden aanbieden, zitten de leerlingen die brood eten en de leerlingen die warm eten soms apart op verschillende plaatsen in de refter. Het gaat dan om leerlingen van verschillende klasgroepen. Dat kan, maar je geeft de leerlingen wel vaste plaatsen in de 'eetgroep'. In geval van een eventuele besmetting zal men voor de contact tracing zowel de samenstelling van de klasgroep als de vaste plaatsen in de refter opvragen.
- warme maaltijden: warme maaltijden zijn toegelaten. Als je met een buffet werkt, laat de leerlingen dan best aanschuiven per klasgroep of per vaste tafel als je met eetgroepen en niet met klasgroepen werkt.
In code geel en groen gelden er geen bijzondere maatregelen volgens de coronabarometer. Houd echter wel rekening met eventuele maatregelen uit de lokale risicoanalyse die je samen met je interne preventieadviseur opstelt en ter advies hebt voorgelegd aan de externe dienst en het bevoegde comité.