- Een schooljaar - “Relaxed voor de klas” voor Leerkrachten BasisonderwijsAls jij als leerkracht voelt dat er een betere manier is om van je klas een functionele, leuke en open plek te maken, dan is ons programma "Een Ontspannen Klas" iets voor jou. Dit programma is opgedeeld in drie boeiende delen, elk bedoeld om jouw klasgroep om te toveren tot de beste versie ervan, ongeacht hoe onrustig of rustig het momenteel is.Meerdere dataOnline
- Klasmanagement voor beginnende leerkrachten en zij-instromersTijdens dit initiatief maak je kennis met klasmanagement en alles wat erbij hoort. Je krijgt achtergrond bij de specifieke situatie van de pubers, bij de verschillen tussen gedragsproblemen en gedragsstoornissen, bij culturele conflicten. Tijdens deze sessie krijg je concrete handvaten aangereikt om dadelijk mee aan de slag te gaan.22 januari 2025Antwerpen
- Netwerkdag Handelingsgericht werken, hoe doe je dat?Wil jij als leerlingenbegeleider vaardiger worden in het inzetten van handelingsgericht werken op school? Wil je inzicht krijgen hoe je de uitgangspunten implementeert in de schoolwerking? Ga je graag in gesprek met collega's over concrete casussen vanuit je eigen praktijk? Dan is deze netwerkdag zeker iets voor jou!12 december 2024Brugge
- Goed onderwijs/krachtige leeromgeving – evaluatie. Lerend netwerk getuigschrift uitreiken (basisonderwijs) - dag 1Tijdens dit initiatief krijg je kaders aangereikt en deel je praktijkervaringen over het uitreiken van het getuigschrift.2 december 2024Mechelen
- Traject Nederlands 1e graad B-stroom. Je leerlingen effectief taalkrachtig leren lezen? Jawel, het kan!Misschien herken je het wel: je leerlingen zijn moeilijk te motiveren om te lezen. En als ze het toch doen, vinden het ze het vaak lastig om de informatie te verwerken en de betekenis van de tekst te achterhalen. Als je hen vraagt om de informatie om te zetten naar een eigen geschreven of gesproken boodschap, zijn de resultaten vaak rommelig en onsamenhangend. Als leraar Nederlands begrijp je de noodzaak om leerlingen weer enthousiast en bekwaam te maken in lezen. De resultaten van toetsen en peilingen spreken voor zichzelf. Er werd inmiddels een lees- en taaloffensief gestart. Het is nodig om onze leerlingen te leren om weer beter begrijpend te lezen en effectief communiceren te stimuleren. Dat heeft immers een grote invloed op hun algemene leerprestaties. Goed nieuws! Wij geloven dat jij je leerlingen opnieuw enthousiast kan maken voor leren en lezen. In dit traject bieden we jou daarvoor de nodige inzichten, training en ondersteuning aan.Meerdere dataOp locatie
- Traject Nederlands 1e graad A-stroom. Je leerlingen effectief taalkrachtig leren lezen? Jawel, het kan!Misschien herken je het wel: je leerlingen zijn moeilijk te motiveren om te lezen. En als ze het toch doen, vinden het ze het vaak lastig om de informatie te verwerken en de betekenis van de tekst te achterhalen. Als je hen vraagt om de informatie om te zetten naar een eigen geschreven of gesproken boodschap, zijn de resultaten vaak rommelig en onsamenhangend. Als leraar Nederlands begrijp je de noodzaak om leerlingen weer enthousiast en bekwaam te maken in lezen. De resultaten van toetsen en peilingen spreken voor zichzelf. Er werd inmiddels een lees- en taaloffensief gestart. Het is nodig om onze leerlingen te leren om weer beter begrijpend te lezen en effectief communiceren te stimuleren. Dat heeft immers een grote invloed op hun algemene leerprestaties. Goed nieuws! Wij geloven dat jij je leerlingen opnieuw enthousiast kan maken voor leren en lezen. In dit traject bieden we jou daarvoor de nodige inzichten, training en ondersteuning aan.Meerdere dataOp locatie
- Wiskunde in de eerste graad B-stroom: probleemoplossend denken en wiskundige contexten versterken via effectieve lessen.Je merkt misschien ook dat het steeds moeilijker wordt om jouw passie en inzichten in wiskunde over te brengen naar de leerlingen. Vanuit schooleigen evaluaties en diverse bronnen, zoals doorlichtingen, Vlaamse en internationale peilingen, zien we dalende resultaten voor wiskunde. Ontdek de kracht van inzetten op probleemoplossend denken, parate kennis, differentiatie, leermotivatie en effectieve didactiek. Ben je benieuwd hoe jouw wiskundelessen bij leerlingen meer leerwinst en leermotivatie opleveren? Schrijf je dan nu in voor dit begeleidingstraject.Meerdere dataOp locatie
- Wiskunde eerste graad A-stroom - Probleemoplossend denken en parate kennis versterken via effectieve lessen.Je merkt misschien ook dat het steeds moeilijker wordt om jouw passie voor en inzichten in wiskunde over te brengen naar je leerlingen. Vanuit schooleigen evaluaties en diverse bronnen zoals doorlichtingen, Vlaamse en internationale peilingen, zien we dalende resultaten voor wiskunde. Merk ook jij deze ontwikkeling in jouw lespraktijk? Ontdek de kracht van inzetten op probleemoplossend denken, parate kennis, differentiatie, leermotivatie en effectieve didactiek. Ben je benieuwd hou jouw wiskundelessen bij leerlingen meer leerwinst en leermotivatie opleveren? Schrijf je dan nu in voor dit begeleidingstraject.Meerdere dataOp locatie
- Leerpad: Geïntegreerd gelijke onderwijskansenbeleid secundair onderwijsStart je als GOK-coördinator? Ben je zoekende in je rol als lid van het GOK-team? Wil je je kennis met betrekking tot GOK op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Train je coachende vaardigheden voor je klaspraktijkDe nieuwe leerplannen dagen leerlingen meer uit om hun leren zelf in handen te nemen. Als leraar ga je op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. In deze nascholing leer en oefen je hoe een coachende aanpak hierin kan helpen.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk Ervaren zorgcoördinatoren individueel, KO en LO 24/04/2025Tijdens dit initiatief bieden we voldoende kansen om met collega's in te zoemen op de taken van een zorgcoördinator.Tijdens dit initiatief krijg je de kans om met de verworven basiskennis vanuit het Groeitraject 'startende' zorgcoördinator aan de slag te gaan.Tijdens dit initiatief is er voldoende ruimte om te reflecteren en ervaringen uit te wisselen met andere zorgcoördinatoren.24 april 2025Antwerpen
- Netwerk Ervaren zorgcoördinatoren individueel, KO en LO 23/01/2025Tijdens dit initiatief bieden we voldoende kansen om met collega's in te zoemen op de taken van een zorgcoördinator.Tijdens dit initiatief krijg je de kans om met de verworven basiskennis vanuit het Groeitraject 'startende' zorgcoördinator aan de slag te gaan.Tijdens dit initiatief is er voldoende ruimte om te reflecteren en ervaringen uit te wisselen met andere zorgcoördinatoren.23 januari 2025Antwerpen
- Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagenPassende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.Meerdere dataBrussel
- Persoonlijke groei. Sleutel tot succes en welzijn in het leven12 november 2024Antwerpen
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - maximale kansen voor elke leerling binnen/op de grens van het GCTijdens dit initiatief maken we kennis met de uitdagingen en mogelijkheden van grenssituaties tussen het GC en IAC. We gaan niet dieper in op een OV4-verslag: hierover kan een specifieke vorming gevolgd worden.10 februari 2025Online
- Groeitraject BaO - (startende) zorgcoördinatoren. Regio LimburgBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Groeitraject BaO - (startende) zorgcoördinatoren. Regio Mechelen-BrusselBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Goed onderwijs/krachtige leeromgeving - Effectief lesgeven in buitengewoon kleuteronderwijsBen je gepassioneerd door het begeleiden van kleuters? Wil je een verschil maken in het leven van jonge leerlingen en tegelijkertijd effectieve didactiek inzetten om hun groei te stimuleren? Dan is dit initiatief misschien wel iets voor jou.Ontdek de kracht van een afgestemde leeromgeving waar elk kind wordt gezien, gehoord en gesteund in zijn reis naar kennis en zelfontdekking. Samen gaan we op zoek naar antwoorden op de onderwijs-en ondersteuningsbehoeften van elke unieke kleuter. Ons netwerk ontwikkelt en deelt voorbeelden van effectief lesgeven in de kleuterklas.Meerdere dataOp locatie en online
- Goed onderwijs/krachtige leeromgeving – evaluatie en studiebekrachtiging - de delibererende klassenraad in het voltijds secundair onderwijsTijdens dit initiatief lichten we uitgebreid de inhoud toe van de algemene pedagogische reglementering (APR3) over de delibererende klassenraad.15 mei 2025Online
- Netwerken leerlingenbegeleiding Oost-Vlaanderen – online consulten – basisonderwijsTijdens dit initiatief spelen we in op prangende, veel gestelde vragen en uitdagingen rond zorg en kansen.Meerdere dataOnline
- Verbindend schoolklimaat verbinding. Pesten aanpakkenOndanks de toegenomen aandacht voor pesten op school krijgen jaarlijks meer dan 30 000 leerlingen te maken met pesterijen. Tijdens dit initiatief leer je hoe je met het hele team pesten kunt aanpakken.22 november 2024Antwerpen
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplanTijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; leer je met en van elkaar. We raden daarom aan om met minimaal 2 collega’s in te schrijvenMeerdere dataGent
- Help, mijn leerlingen kunnen niet leren en doen niets met mijn tips! Hoe zet ik hen op de goede weg?Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Meerdere dataOnline
- Help, onze leerlingen kunnen niet leren en doen niets met onze tips! Hoe zetten we hen op de goede weg? (teamgericht)Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas en op jouw school vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Op aanvraag
- Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleidEen schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.Meerdere dataAntwerpen
- Train je coachende vaardigheden voor je klaspraktijk (teamgericht)De nieuwe leerplannen dagen leerlingen meer uit om hun leren zelf in handen te nemen. Als leraar ga je op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. In deze nascholing leer en oefen je hoe een coachende aanpak hierin kan helpen.Op aanvraag
- Netwerken leerlingbegeleiding Limburg. Lerend netwerk ervaren zorgcoördinatoren basisonderwijsTijdens dit initiatief krijg je naast input de kans om te leren van en te delen met elkaar.Te bepalenTe bepalen
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 1: groepsdynamiek en herstelgericht werken9 januari 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Volledig trajectMeerdere dataBrugge
30 van 34