Differentiëren
Onze klassen worden steeds diverser en de nood om te differentiëren wordt steeds groter. Voor ons als leraar is het vaak een tijdrovende klus om lessen, teksten, opdrachten … te herwerken op verschillende niveaus. AI kan een grote hulp zijn om dit proces te vergemakkelijken. Teksten laten herschrijven naar een ander ERK-niveau is voor GhatGPT, Copilot, Claude en consoorten een simpel en snel taakje. Geen idee welk ERK-niveau je oorspronkelijke tekst heeft? Ook daar kan AI bij helpen.
Het vergt wel wat oefening om de juiste prompts te leren formuleren. Daar kunnen GPT’s dan helpen. In dat geval zijn de prompts als het ware al voorgeprogrammeerd. Een GPT kan dan heel goed een bepaalde taak (bv. een opdracht naar boven of onder differentiëren), maar geen andere taak zoals vragen formuleren. Daarvoor kun je dan een andere GPT gebruiken.
Dr. Marcel Mutsaarts en Drs. Tom Naberink verzamelden op hun website AI voor docenten heel wat GPT's die specifiek ontworpen zijn om het werk van leraren te implementeren. Een opdracht differentiëren, vragen vergroten, een rubric uitschrijven … voor elk taakje is een aparte GPT. Mutsaarts en Naberink ontwierpen ook studiemaatjes voor leerlingen. Deze zijn getraind op basis van het Nederlandse curriculum, maar ook onze Vlaamse leerlingen kunnen er hun voordeel mee doen. De link naar het studiemaatje voor Nederlands kun je terugvinden in ons overzicht 'Inspirerende materialen' voor leraren Nederlands.