Dit was de eerste vergadering van de nieuwe Onderwijscommissie, mét een nieuwe Onderwijsminister en mét een nieuwe commissievoorzitter. Wat gold voor de actuele onderwijsvragen in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement van de dag voordien, gold nu zowat ook: alle thema’s in de vragen waren niet onbekend (dus mét vaak een hele voorgeschiedenis in de voorgaande jaren) én wegens de prille status van de nieuwe legislatuur kon minister Demir in haar antwoorden alleen maar verwijzen naar plannen (dus soms al wél beleid, soms ook nog niet, want toekomstig beleid), zoals die opgenomen waren in het regeerakkoord.
Voor de eerste vraag over de toename van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs wijs ik de lezer graag op deze relevante bronnen:
Zoals je kunt zien: dat is aardig wat aan belangrijke contextuele gegevens. De gang van zaken bij de vragen van vragensteller Kim Buyst, de antwoorden van minister Zuhal Demir en de tussenkomsten van diverse collega-onderwijscommissarissen lag voor de hand. Het ging over wat al gaande was, over de in het regeerakkoord geplande staten-generaal, de evaluatie van het decreet Leersteun en gevraagde hoorzittingen in de Onderwijscommissie in plaats van (periodieke) aparte vragen om uitleg om dit belangrijke en complexe thema ook vanuit en in de Onderwijscommissie op een efficiënte manier aan te pakken. Minister Demir zei alleszins dit thema niet op de lange baan te zullen schuiven. Wordt dus vervolgd.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over het stijgende aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs van Kim Buyst” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen