13 maart 2025 – Dalend aantal inschrijvingen voor STEM-opleidingen

Deze vraag om uitleg van Katia Segers was al twee keer uitgesteld en dan ging er nog eens een krokusvakantie overheen ook, maar nu was het eindelijk zover. Niet dat dit zo’n dringend of politiek delicaat thema was. Gelet op de aard der dingen kan ik deze bespreking kort houden. De lange commissievergadering op deze dag had trouwens een paar andere thema’s op de agenda staan, die wél dringend en/of politiek delicaat waren, maar daarover elders meer.

Wat leerde ik vooral over de STEM-kwestie, — vragensteller Segers sprak zelf overigens liever van STEAM, waarbij de “A” staat voor “Arts”, zeg maar, de kunstzinnige/creatieve dimensie:

  • dat je met stijging en daling van cijfers altijd moest opletten, want wat bleek? Dat de dalende cijfers voor STEM-hogeschoolopleidingen, zoals de VLHORA die gehanteerd had en waarop vragensteller Segers zich beriep, in een stijging veranderden, wanneer, anders dan de VLHORA, de courante Eurostat-classificatie van STEM gebruikt werd, zoals in Dataloep;
  • dat het hele verhaal van RTC’s, STEM-Platform, STEM-monitor, STEM-academies nog eens herhaald werd, wat overigens heel begrijpelijk was;
  • dat minister Demir snel over de suggestie van de vragensteller om meer niet-EER-studenten aan te trekken voor STEM-opleidingen heen ging;
  • maar dat de minister gelijk een lans brak voor vakken als Latijn en Grieks, na de toch wel al aanzienlijke inspanningen van de Vlaamse regering voor STEM; en de evaluatie van de so-matrix van studierichtingen, die was nog lopende.

Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over het dalende aantal inschrijvingen voor STEM-opleidingen van Katia Segers” aan minister Zuhal Demir.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio