Vervolgens weer een thema waarover het al vaker ging. Er was blijkbaar nog een nieuw onderzoek gepubliceerd, nu van de VUB. Op 2 juni en vooral nadien op 7 juli 2022 hadden we al gehoord over de inspiratiegids als een van de resultaten van wetenschappelijk onderzoek van de Arteveldehogeschool en de UGent.
Wat was de reactie van minister Weyts op het nieuwe VUB-onderzoek, hoe zat het met de planlastcalculator, met de werkgroep psychosociale risico’s en quid met de proeftuinen van 23 december 2022 in dit verband? We zaten daarmee weer helemaal in het welzijnsbeleid van scholen, hun retentiebeleid en dus ook in het verhaal van het lerarentekort. Over de vermelde inspiratiegids had de minister destijds wel gecommuniceerd, maar hij maakte nu gewag van eventueel nog een webinar over de zaak. Voor het overige herinnerde hij aan de opleidingen (en supervisiesessies) voor vertrouwenspersonen en het afsprakenkader met de sociale partners over digitale communicatie. De planlastcalculator zou binnenkort volgen. De vermelde proeftuinen i.v.m. het lerarentekort en het aantrekkelijker maken van het lerarenberoep hadden ook banden met welzijn. De rest van de bespreking leverde vooral … herhaling op.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over het burn-outrisico bij leerkrachten van Karolien Grosemans en over de mentale weerbaarheid van leerkrachten van Loes Vandromme” aan minister Ben Weyts.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen