*Richtingen met leerplandoel onderzoekscompetentie
Nederlands
Moderne, vreemde talen
** Specifieke inhouden per taal en richting
1 Welke onderzoeksmethode kies ik voor mijn onderzoek?
De onderzoeksmethode hangt af van de onderzoeksvraag. Enkele suggesties vind je in volgend document: Inspirerend materiaal (katholiekonderwijs.vlaanderen).
2 Moet de rapportering in de vreemde taal gebeuren?
Nee. Je kunt de leerlingen laten rapporteren in het Nederlands. Wil je de leerlingen in de vreemde taal laten rapporteren, dan bereik je op die manier andere leerplandoelen voor spreken of schrijven.
3 Kan ik een literaire analyse laten maken voor Duits of Spaans als onderzoekscompetentie?
Binnen de leerplannen Duits voor de D- en D/A-finaliteit en de leerplannen Spaans, Italiaans en VVT is er geen leerplandoel opgenomen rond literaire analyse, enkel rond literaire beleving en interpretatie. Om die reden is het niet mogelijk om deze inhoud als onderzoekscompetentie te realiseren.
4 Mag ik samenwerken met de andere taalvakken?
Bepaalde inhouden komen terug in de leerplannen van de verschillende talen. Voor Engels en Frans is dat altijd het geval. Daarom is een samenwerking zeker mogelijk. Er zijn daarnaast ook mogelijkheden om taaloverstijgende projecten uit te werken waar alle talen aan bod kunnen komen, ook al is de inhoud niet gekoppeld aan alle talen. Zo kun je je leerlingen in de richting Moderne talen laten zoeken naar de meest voorkomende grammaticale fouten in Nederlands, Engels, Frans en Duits bij de eerstejaarsstudenten vanuit de leerplannen Nederlands, Engels of Frans.
5 In de richting Economie-Moderne talen wordt de onderzoekscyclus volledig doorlopen in het vak economie. Volstaat dat?
Ja, dat volstaat. Je kunt daarnaast bepaalde elementen uit de onderzoekscompetentie ook in de les behandelen, zonder een volledige cyclus te doorlopen.
6 Mogen de leerlingen binnen eenzelfde klas de onderzoekscompetentie in verschillende talen realiseren?
Dat kan. Je kunt bijvoorbeeld de helft van de klas de onderzoekscompetentie laten realiseren in het Engels en de andere helft in het Frans. Je kunt ook één leerling in verschillende talen een onderzoek laten uitvoeren.
Wil je nog meer achtergrondinfo, dan vind je hier de algemene informatie over de onderzoekscompetentie.