In de derde graad van de studierichtingen Grieks-Wiskunde, Latijn-wiskunde, Economie-wiskunde en Wetenschappen-wiskunde is een nieuw vak geïntroduceerd, namelijk Informaticawetenschappen. Voor veel leraren Informaticawetenschappen is dit een nieuw vak, ze zijn niet of minder vertrouwd met een deel van de inhouden van dit vak en/of weten niet hoe ze deze inhouden moeten aanbrengen, hoe ze de leerplandoelen juist moeten interpreteren.
Om hen te ondersteunen organiseren we drie nascholingen.
Heb je nog geen programmeer-ervaring? Dan is het aan te raden om eerst deze nascholing te volgen. Hierin krijg je stapsgewijs de basisprincipes van het programmeren in Python aangeleerd o.a. variabelen, types, functies, controlestructuren (opeenvolging, keuze, herhaling) …
Deze nascholing wordt online aangeboden. Meer info en inschrijven.
Zelf kunnen programmeren is één, het didactisch kunnen overbrengen en aanleren aan de leerlingen is iets anders. Daarom hebben we de nascholing “Een nieuw vak Informaticawetenschappen: inhoud en didactische aanpak” ingericht waarin we ons focussen op deze didactische aanpak. Waar lopen leerlingen en dus ook leraren tegenaan? Met welke concepten hebben de leerlingen het moeilijk? Hoe kun je deze concepten het best aanbrengen? Waar moet je de nadruk op leggen? Wat is extra, geen basisleerstof? Op welke manier kun je uitbreiden naar leerlingen die al meer ervaring hebben?
Aan de hand van de goed gekozen voorbeeldoefeningen gaan we dieper in op bovenstaande vragen en leren we je hoe je dit vak het beste aanpakt, welke struikelblokken er eventueel zijn, welke fouten of foute interpretaties leerlingen vaak maken, hoe je kunt evalueren … Daarnaast krijg je een grondige update van de inhouden die moeten aangebracht worden, geïllustreerd met uitbreidingsmogelijkheden voor sterkere leerlingen.
Je hebt noties van programmeren alvorens je aan deze nascholing kan beginnen.
Informaticawetenschappen: datastructuren, algoritmische technieken en numerieke methoden
Programmeren met datastructuren, algoritmische technieken en numerieke methodes, hoe begin je daaraan? Wat moet je juist geven? Er zijn zoveel datastructuren, meerder algoritmische technieken en massa’s aan numerieke methodes. Een antwoord op deze vragen krijg je in de nascholing Informaticawetenschappen: datastructuren, algoritmische technieken en numerieke methoden.
In deze nascholing krijg je aan de hand van concrete voorbeelden een zicht op de inhouden die je moet geven voor het realiseren van deze leerplandoelen en op de manier waarop je het moet aanpakken. Differentiatiemogelijkheden worden aangereikt.
Bij voorkeur heb je de nascholing “Een nieuw vak Informaticawetenschappen: inhoud en didactische aanpak” eerst gevolgd.
Deze nascholing richten we fysiek in de vijf regio's in en bieden we ook online aan. Ze wordt tweemaal georganiseerd, een eerste reeks startend in september/oktober en één startend in februari aansluitend bij vorige nascholing. Meer info en inschrijven.