Nieuwsoverzicht

Voor in de les: conflict Rusland-Oekraïne en de link met de krachtlijnen

di 22 maart 2022

  • ant

In onze lessen geschiedenis hebben we dankzij de open leerplannen de mogelijkheid om zelf onderwerpen te bepalen, zolang er maar linken gelegd kunnen worden met de leerplannen.

    Via de media worden we overspoeld met primaire bronnen, met begrippen als propaganda en nationalisme, met reportages over de historische linken tussen het huidige Rusland en Oekraïne. Al deze elementen kunnen aangewend worden in onze lessen geschiedenis.

    We geven graag wat inspiratie via onderstaande vragen, waar de link met de leerplannen zeer expliciet gelegd kan worden en dit in alle graden:

    • Waarom verwijzen Poetin en Zelensky naar het verleden? Is hun doel gemeenschappelijk?
    • Welke historische relatie hebben deze twee huidige naties met elkaar?
    • Wat zijn oorzaken van dit conflict?
    • Wat zijn mogelijke (al dan niet onbedoelde) gevolgen van dit conflict?
    • Welke rol speelt nationalisme in dit conflict? Hoe gaan beide leiders daarmee om in hun communicatie?
    • Bewijs dat zowel Zelensky als Poetin gebruik maken van propaganda.
    • Bewijs met twee elementen dat Poetin een absoluut heerser is. Verwijs naar twee bruikbare bronnen.
    • Waarom horen we tijdens het VRT Journaal vaak zeggen ‘Dit is niet bevestigd door onafhankelijke bronnen.’
    • Er wordt steeds gesproken over het conflict Rusland – Oekraïne. Dit zijn echter niet de enige betrokken partijen. Welke betrokkenen zijn er nog? Waarom zijn ze betrokken?

    Via onderstaande links kunnen meerdere bronnen geraadpleegd worden. Ook lessuggesties zijn terug te vinden. Voor de leraren geschiedenis CLIL Engels en Frans voegden we enkele sites in het Engels en in het Frans toe.

    ×
    Kijkt als...
    Niveau
    Regio