Samenwerking tussen de pedagogische begeleidingsdiensten en het departement Onderwijs

  • Samenwerking tussen de pedagogische begeleidingsdiensten en het departement Onderwijs

Het resultaat van een netoverschrijdende samenwerking

Deze studiedag is een gezamenlijke actie die we met de verschillende pedagogische begeleidingsdiensten ondernemen en kadert in een samenwerking rond de wetenschappelijke onderbouwing van ons professionaliseringswerk. Voor dit initiatief mogen we bovendien rekenen op de ondersteuning en waardevolle input van de collega's van de afdeling Strategie en Kennis van het Departement Onderwijs.

Evidence-informed werken betekent actief en kritisch onderwijsonderzoek gebruiken. Dat wil zeggen dat we niet alleen kennisnemen van onderzoeksevidentie, maar dat we er ook betekenis aan verlenen via de eigen context en praktijkervaring. We beoordelen de evidentie op relevantie en bruikbaarheid en vertalen het naar acties (Gleeson en anderen, 2023).

We doen dat voor alle inhouden waarmee we naar de scholen trekken en ondersteunen de scholen om ook zelf evidence-informed te werken. De pedagogische begeleidingsdiensten begeleiden, adviseren en professionaliseren. We hebben de voorbije jaren geïnvesteerd in een wetenschappelijke adviesgroep waarmee we onze primaire processen, onze dienstverlening aan de scholen, internaten en leersteuncentra met evidentie uit wetenschappelijk onderzoek willen versterken.

De netoverschrijdende studiedag op 28 mei 2025 is de apotheose van een traject van drie schooljaren waarin we verschillende onderzoekers via keynotes en werkwinkels in gesprek laten gaan met de pedagogisch begeleiders van de verschillende onderwijsnetten. De studiedag is niet het eindpunt, maar een nieuw begin. We willen het onderzoek naar professionalisering en begeleiding van onderwijsprofessionals blijvend voeden en stimuleren met kennisvragen die leven op scholen en bij begeleiders.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio