Aan de slag in je klas

Hoe geef je onderwijsarrangementen muzische vorming voor je leerlingen vorm?

Driesporenbeleid in de klas

sla link op in klembord

Kopieer

Goede muzische vorming in de klas gaat uit van een driesporenbeleid dat zich richt op de ontwikkeling van:

  • een specifiek aanbod tijdens muzische activiteiten en lessen;
  • een geïntegreerd aanbod via de andere leergebieden, belangstellingscentra en projecten;
  • een muzisch klasklimaat.

Wat willen we zien in jouw klas?

sla link op in klembord

Kopieer

Muzische vorming beperkt zich niet tot de specifieke onderwijstijd die we in het lessenrooster voorzien. Om systematisch aan de doelen van dit leerplan te werken verweef je muzische vorming door een hele lesdag.

Een specifiek aanbod

sla link op in klembord

Kopieer

Tijdens jouw activiteiten muzische vorming zijn er momenten waarop je specifiek aan de slag gaat met een bepaald onderwerp. Het muzikale sprookje Peter en de wolf is bijvoorbeeld het verhaal bij uitstek om de instrumenten van een symfonisch orkest aan te brengen.

Ligt je focus bij gericht luisteren en het leren herkennen van klankkleuren (verschillen tussen houtblazers, koperblazers en slagwerk), dan is dit een zeer specifiek arrangement.

Een geïntegreerd aanbod

sla link op in klembord

Kopieer

Ga je vanuit hetzelfde sprookje ook op zoek naar de oorsprong van het sprookje en bespreek je Moskou en de vegetatie in Rusland, krijg je een meer geïntegreerd aanbod.

Het ontwikkelveld ontwikkeling van oriëntatie op de wereld komt dan ook veelvuldig aan bod tijdens je arrangement.

Een muzisch klasklimaat

sla link op in klembord

Kopieer

Je zorg dat er ruimte is voor muzische kansen in je klas. Geef je leerlingen de ruimte om te verbeelden en creatieve oplossingen te zoeken. Zet ze aan tot nieuwsgierigheid. Benoem hun talenten. Zet aan tot experimenteren. Zie zelf de muzische kansen en benoem ze. Denk mee out of the box. Stel het gewone ook eens in vraag. Refereer eens naar een kunstenaar. Doe vooral.

Tien pijlers van kwaliteitsvolle muzische vorming in de klas

sla link op in klembord

Kopieer

Wanneer spreek je van een goed arrangement muzisch vorming?

  • Komen de vijf muzische domeinen evenwichtig aan bod?
  • Heb je aandacht voor beschouwen, creëren en betekenis geven aan?
  • Voorzie en varieer je in bouwstenen en/of vaardigheden?
  • Werk je doelgericht aan de leerplandoelen? Hoe?
  • Evalueer je (samen met de kinderen) tijdens en na de les of het doel bereikt is? Geef je geregeld feedback?
  • Trigger je de creativiteit door bewust gekozen opdrachten?
  • Ken ik de talenten van de kinderen?
  • Zoek je naar relevante combinaties met andere domeinen en/of ontwikkelvelden?
  • Stimuleer je verbeelding?
  • Breng je kunst en cultuur binnen in de klas?

×
Kijkt als...
Niveau
Regio