Het 7de leerjaar, gericht op het hoger onderwijs, moet uit het leerplan Doorstroomgerichte specialisatie de onderzoekscompetentie en minstens één ander leerplandoel realiseren.
De leerplandoelen doorstroomgerichte specifieke vorming van de wetenschapsdomeinen moderne talen, natuurwetenschappen en wiskunde bouwen verder op de leerplandoelen uit de leerplannen van de algemene vorming. Als je je er als school voor kiest om vanuit het leerplan Doorstroomgerichte specialisatie in te zetten op de wetenschapsdomeinen moderne talen, natuurwetenschappen of wiskunde kan je die doelen integreren in de respectievelijke vakken van de algemene vorming: Engels, Frans, Natuurwetenschappen, Nederlands of Wiskunde. Op de leerplanpagina’s van de betrokken leerplannen vind je de concrete samenhang terug.
Het realiseren van de leerplandoelen en keuzedoelen in de specifieke vorming biedt kansen om de leerplandoelen uit de rubriek Betekenisvol leren en kiezen in het gemeenschappelijk funderend leerplan (GFL) te realiseren.
Om de organisatie op schoolniveau te faciliteren, zijn er drie ondersteunende documenten ontwikkeld waarin het leerplandoel over de onderzoekscompetentie, de leerplandoelen voor doorstroomgerichte specifieke vorming en de keuzedoelen die eigen zijn aan een bepaald leerlingenprofiel, zijn samengebracht: