Middenkadercongres Mechelen-Brussel 2023

do 21 september 2023

Ons jaarlijks congres richt zich op leden van schoolteams secundair onderwijs die de rol van middenkader opnemen binnen hun school (coördinatoren, leerlingenbegeleiders, TA’s  …).

Deze tweedaagse staat in het teken van professionalisering. Via verschillende sessies, keynote, forum willen we je versterken in je opdracht. Het centrale thema dit jaar is: Iedereen leert! (Leren en studeren anno 2023).

Programma

sla link op in klembord

Kopieer

Donderdag 16 november 
9.30 - 10.30 uur: onthaal 
10.30 - 10.45 uur: opening congres
10.45 - 12.15 uur: praattafels - leren van elkaar
12.15 - 13.15 uur: middagmaal 
13.30 - 15 uur: werkwinkels (sessie 1)
15 - 16 uur: de zee lonkt / inchecken
16 - 16.30 uur: koffiepauze 
16.30 - 18 uur: werkwinkels (sessie 2)
18.30 - 19.15 uur: receptie
19.30 uur: avondmaal 
21.15 - 1 uur: avondanimatie 

Vrijdag 17 november
7.30- 9 uur: ontbijt 
9 - 9.30 uur: tijd om uit te checken
9.30 - 11.30 uur: keynote Tessa Kieboom
11.30 - 12 uur: koffiepauze
12 - 13 uur: inspectie 2.0
13 - 14 uur: middagmaal

Infofiche praattafels / werkwinkels & keynote

sla link op in klembord

Kopieer

Praattafels

sla link op in klembord

Kopieer

Inhoud: Net zoals op elke school zijn er op jouw school ongetwijfeld thema’s die je momenteel bezighouden. Deze voormiddag krijg je tijd om daarover met andere deelnemers in gesprek te gaan. 
Doel: praktijkvoorbeelden rond een thema uitwisselen en zo leren van elkaar. 
Je brengt als deelnemer een praktijkvoorbeeld mee en wisselt positieve ervaringen uit met andere deelnemers. Je leert op die manier van elkaar.
 
Je kunt kiezen uit volgende thema’s:

  • Beleid rond telaatkomers,  
  • Cyberpesten,  
  • Omgaan met AI,  
  • Deconnectie,  
  • Omgaan met meertaligheid  
  • Beleid rond brede basiszorg 
  • Omgaan met ex-okanners in de klas 
  • Religieuze symbolen in de school 
  • Organisatie van vervanging en studie-uren 

Werkwinkels

sla link op in klembord

Kopieer

Oprichting van lerende netwerken (Sara Mertens)
Wil je weten hoe je zélf een lerend netwerk in je school, scholengemeenschap ... opzet en begeleidt? Dan is deze werkwinkel iets voor jou! 

In een lerend netwerk komen mensen met een gelijkaardige functie samen om actief ervaringen, kennis en materialen uit te wisselen, met als doel zichzelf maar ook de groepsleden te versterken/verreiken. De begeleider van het lerend netwerk faciliteert dit proces door gerichte methodieken in te zetten en houdt zich hierdoor inhoudelijk zelf op de achtergrond.  
In deze werkwinkel focussen we op de rol van de procesbegeleider. We bekijken o.a. welke stappen je best zet bij de opstart van zulk lerend netwerk: hoe nodig je de deelnemers uit? Hoe zorg je in een eerste bijeenkomst voor een veilige groepsdynamiek? Hoe laat je deelnemers ook op individueel en schoolniveau reflecteren? Hoe ga je om met de ‘fear of missing out’ van deelnemers wanneer groepen over verschillende onderwerpen uitwisselen? Hoe vang je dit op? ... 
 
Een sterk A-team & Effectieve didactiek (sessie wordt begeleid door Tom Debraekeleer en Els Van Hole, pedagogische begeleiders) 
Vanuit de pedagogische begeleiding bieden we twee projecten aan gedurende dit en de volgende schooljaren met als doel het lesgeven te versterken. Projecten die voor zowel starters, zij-instromers als ervaren leerkrachten een meerwaarde bieden.  
In deze workshop stellen we deze initiatieven voor.  

Een sterk A-team enerzijds, dat gericht is op het versterken van het didactisch handelen in de A-Finaliteit op drie aspecten:  voor wiskunde (geclusterd of apart) voor Nederlands (idem) en hoe leerwinst zichtbaar gemaakt kan worden voor leerling en leerkracht.  

Het project ‘Effectieve Didactiek’ anderzijds, dat zich breder inzet over alle finaliteiten, en waar door middel van een interactieve poster (en ondersteuning) handvatten aangereikt worden om het lesgeven effectiever  te maken.  
 
Leercoaching organiseren op je school (sessie wordt begeleid door Lien Uyttebroek en Inge Verbist – Sancta Maria Instituut Aarschot) 
Elke school werkt aan een gedragen leerbeleid, gebaseerd op de werking van het tienerbrein, het GGFL en het OK-kader. Veel scholen besteden binnen hun leerbeleid specifieke aandacht aan leercoaching. Maar hoe pak je dat aan? Welke middelen of organisatiestructuren kunnen helpen? Of werk je eerst en vooral aan een stimulerende schoolcultuur? In deze sessie is het de bedoeling om interactief aan de slag te gaan. Je hoort hoe andere scholen leercoaching op hun school organiseren, en je vertelt zelf ook hoe het op jouw school wordt aangepakt. Als je voor deze sessie kiest, vertel je dus ook over je ervaring van de eigen school. Eerlijke verhalen, waaruit je concrete tips en tricks oppikt, om mee te nemen naar je eigen school.  
 
Succesvol oriënteren naar graduaten in het hoger onderwijs (sessie gegeven door Karolien Vlayen en Karolien Vlaeyen – UCLL) 
Sinds 2019 maken de graduaatsopleidingen deel uit van het hoger onderwijs. Maar wat is nu het verschil met een professionele bachelor of een 7de jaar? Welke profielen willen de hogescholen aantrekken en hoe oriënteer je jongeren naar deze richtingen? We schetsen het huidige en toekomstige kader en geven enkele bijzondere kenmerken mee vanuit ons eigen studiekeuzeonderzoek bij 18-jarigen. 
 
A-crew: Allemaal Ambassadeur (sessie gegeven door Fatima-Zahra Naima, Yasmine Goossens en enkele studenten van UCLL en KUL) 
Leerlingen die als eerste uit het gezin naar het hoger onderwijs overstappen, geven we bijzondere aandacht.  A-crew is een team van studenten dat komt spreken over de stap naar het hoger onderwijs en hoe je de drempels kunt overwinnen.  Onze studenten geven hun ervaringen door, getuigen over drempels en valkuilen, maar vooral ook over de manier waarop zij van hun studie een succes hebben gemaakt. Ze gaan in gesprek, geven tips en beantwoorden alle vragen. 
 
Wat als... je al 12 jaar een laptopschool bent? (sessie gegeven door Vanessa Debièvre - ZAVO) 
Een ICT-beleid op school ... Sinds de Covid-pandemie en de Digisprong is het voeren van een degelijk ICT-beleid meer dan ooit een onderdeel geworden van het schoolbeleid.  

Een laptop voor elke leerling? En wat met de leraren? Blended leren of niet? En hoe maken we ruimte voor kwalitatief leesonderwijs? Kunnen ze nog wel schrijven op papier? Hoe zorgen we bij het hele schoolteam na de lesuren voor voldoende deconnectie? 

Op ZAVO werken we al 12 jaar met laptops. In die 12 jaar kwamen we behoorlijk wat uitdagingen en hindernissen tegen. Daardoor bouwden we ook expertise op. Die expertise delen we graag aan de hand van het vier-in-balans model. We starten vanuit het theoretische kader en illustreren dat met tal van praktijkvoorbeelden. Van harte welkom! 
 
Stress-less met hartcoherentie (Annekatrien Masschelin) 
Als leidinggevende op school word je steevast geconfronteerd met stress. Zowel leerkrachten voelen steeds meer druk, en mogelijk blijf ook jij daar niet van gespaard. Wanneer je zelf onder stress staat, is het niet eenvoudig om in verbinding te staan met je personeel en hen te begeleiden naar meer rust.  

Tijdens deze werkwinkel leer je hoe het lichaam reageert bij stress en hoe je zelf actief kunt bouwen aan veerkracht met hartcoherentie.  

Hartcoherentie is een eenvoudige, wetenschappelijk onderbouwde ademhalingstechniek. Wanneer je 3 keer 6 minuutjes per dag oefent, breng je je lichaam (terug) in balans en bouw je aan je veerkracht. Dit merk je o.a. aan een verbeterde concentratie, een verhoogd rustgevoel en een positievere mindset. En bovendien is hartcoherentie meetbaar! Na deze werkwinkel ben je klaar om zelf aan de slag te gaan! 
 
AI op school (Charlotte Belliard - schoolmakers) 
Voor wie termen als A.I. en ChatGPT nog volledig nieuw zijn, kaderen we hoe deze slimme digitalisering reeds vandaag al in onze dagelijkse levens vervat zit. Nadien gaan we samen met ChatGPT aan de slag: via enkele concrete voorbeelden ontdek je waar deze tool toe in staat is – voor leerlingen én voor onderwijsteams. Je ontdekt tips en mogelijkheden om ChatGPT kwaliteitsvol in te zetten voor jouw lessen. Maar we duiken ook dieper: wat zijn de nuances en de gevaren waar we rekening mee dienen te houden? En is er ook een dark side?

Finaal verlaten we ook de wereld der door A.I. gegenereerde teksten, en onderzoeken we hoe artificiële intelligentie beelden kan creëren (en manipuleren). Ook in dit deel van de vorming kan de link naar heel wat maatschappelijke thema’s (en de daarbij horende leerkansen) gemaakt worden. Technologische revolutie gaat namelijk ook steeds gepaard met enkele ethische vraagstukken.
 
Vergaderen met goesting en effect! (Yannick Noppe) 
Aan de hand van bouwstenen zoeken we naar versterkende elementen zodat vergaderingen nog meer rendement halen en leden met goesting aan de tafel zitten. In deze werkwinkel gaan we aan de slag met de ervaringen van deelnemers. De bouwstenen zijn afgeleid van wat werkt volgens vakliteratuur. Breng alvast je laptop mee om praktijken te kunnen delen.

Keynote

sla link op in klembord

Kopieer

Keynote Tessa Kieboom
Thema van MKC deze editie is: “Iedereen leert”. Ook leerlingen met een uitgesproken sterk ontwikkelingsprofiel, de cognitief sterkere leerlingen. Het is een doelgroep die we vaak uit het oog verliezen omdat het leren bij hen in het beste geval erg makkelijk gaat. Dan moeten we ons de vraag durven stellen, kan hun lat niet hoger, zodat ook zij bijleren en er geen demotivatie optreedt. Het is dé reden waarom deze groep leerlingen vanaf dit jaar expliciet als leerlingen met een ondersteuningsnood werd opgenomen in het nieuwe leersteundecreet. Hoe laat je ook deze leerlingen groeien opmaat? Maar ook… hoe herkennen we hen, want in het slechtste geval zetten ze hun potentieel niet in door te weinig uitdaging en dreigt zelfs schooluitval. Het is belangrijk om deze profielen te leren her- en erkennen, zodat echt “iedereen leert”. 
 
Keynote Maarten Penninckx
Vanaf 1 september 2023 verandert de aanpak van de onderwijsinspectie grondig. De inspectie stapt over op gedifferentieerde doorlichtingen. Pedagogisch begeleider Maarten Penninckx licht dit even toe.

Inschrijven?

sla link op in klembord

Kopieer

Inschrijven kan via volgende link, vanaf 2 oktober.

Door in te schrijven verklaar je dat je akkoord gaat met onze modaliteiten inzake in- en uitschrijvingen. Daarnaast geef je door in te schrijven aan dat er tijdens het congres foto's van jou mogen genomen worden voor op onze sociale media.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio