Voor de interactieve visual klik hier.
Ik activeer gerichte en passende voorkennis bij alle leerlingen.
Ik begin elke les met een actieve terugblik.
Ik zet activerende werkvormen en digitale tools in waarmee ik relevante voorkennis activeer bij alle leerlingen.
Ik laat alle leerlingen nadenken over wat ze al weten, ook al weten ze het niet meer (retrieval practice).
Ik deel met mijn leerlingen waarom ik dit doe, zodat ze meer bereid zijn diep na te denken.
Woordenspin
De leerling noteert in elke bol een woord dat hij zich herinnert over het kernbegrip uit de vorige les.
Nadien controleert de leerling in zijn cursus of de informatie klopt en voegt in een andere kleur toe wat hij nog vergat.
De leraar checkt dit bij de leerlingen om zo beeld te krijgen waar de leerlingen staan.
Kaartjes in de lucht
De leraar noteert een rekeningnummer op bord. De leerlingen steken een rood kaartje in de lucht als het over een actiefrekening gaat en een groen kaartje wanneer het over een passiefrekening gaat.
Nadien vraagt de leraar naar de kenmerken van de rekeningen en hoe je het verschil kunt opmerken.