- Tweedaagse: "omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag op internaat"Tijdens dit initiatief leer je anders kijken naar moeilijk te begrijpen gedrag , en wat een stevige maar verfijnde pedagogische houding hierin kan betekenen. Je leert werken rond en met grenzen, maar vooral wat preventief en curatief handelen hier heel concreet kan inhouden.Meerdere dataBlankenberge
- CSF- Uitdagende onderwijs voor cognitief sterk functionerende leerlingenIn sessie 1 krijg je inzicht in het concept cognitief sterk functionerende leerlingen. Hoe herken je ze en wat zijn hun onderwijsbehoeften? Op basis van een analyse waar je als team staat, kies je wat je verder wil uitwerken in sessie 2.Meerdere dataOp locatie en online
- Intervisie omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag op internaatWil jij je graag professionaliseren rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag door in interactie te gaan met andere professionals van internaten? Ben jij op zoek naar good practices rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag? Wil je leren van en met elkaar? Ben je benieuwd te vernemen hoe collega's aangereikte kaders rond dit thema inzetten binnen hun internaat? Wat zijn de do’s en don’ts?12 mei 2025Brussel
- Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagenPassende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.Meerdere dataOp locatie en online
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Lerend netwerk doelgroep ortho/psycho/coördinator type 3 BuBaO (bestaand netwerk)De voorbije jaren werd dit netwerk sterk geprofessionaliseerd in gedrags- en emotieregulatie voor de doelgroep type 3 (9). Verschillende kijkwijzers helpen om zicht te krijgen op soob, ontwikkeling en mogelijke opbouw om nieuw gedrag aan te leren in functie van emotieregulatie en sociale regulatie (orthopedagogisch handelen)… De leden van dit netwerk willen in casusbesprekingen en verdere verdieping zich meer professionaliseren en het geleerde verder oefenen en implementeren. De koppeling wordt gelegd met de cognitieve regulatie (principes effectieve didactiek).Meerdere dataBrussel
- Persoonlijke groei. Sleutel tot succes en welzijn in het leven12 november 2024Antwerpen
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Stel je vraag tijdens een online consult! BasisonderwijsTijdens dit online consult bieden we je de kans om je prangende vragen i.v.m. moeilijk te begrijpen gedrag van een leerling te stellen. We gaan graag het gesprek aan over je behoeften en je aanpak.Meerdere dataOnline
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Stel je vraag tijdens een online consult! Secundair onderwijsTijdens dit online consult bieden we je de kans om je prangende vragen i.v.m. moeilijk te begrijpen gedrag van een leerling te stellen. We gaan graag het gesprek aan over je behoeften en je aanpak.Meerdere dataOnline
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Lerend netwerk aan de slag met gedragHeb jij ook al ervaren dat, ondanks je jaren ervaring en al je inspanningen, het gedrag van enkele leerlingen moeilijk te sturen blijft? Sanctioneren (onvoldoende) werkt, dat je relatie met deze leerling(en) onder druk komt te staan en dat het je steeds meer moeite kost om les te geven? Tijdens deze 3 netwerkdagen ga je samen met andere deelnemers op zoek naar manieren om in relatie te blijven met leerlingen met signaal gedrag en hoe je als leraar kunt omgaan met je eigen stressniveau. Jullie leervraag is onze ambitie.Meerdere dataOp locatie
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Basiskennis doelgroep leerlingen met verstandelijke beperking en/of ernstige ontwikkelingsvertraging (type 2 - EMB)Veranderende onderwijs- en opvoedingsbehoeften binnen de doelgroep van leerlingen met een matig tot ernstig verstandelijke beperking, vragen nieuwe inzichten, opfrissing van het ontwikkelingsdenken en doorvertalen ervan tot op de klasvloer. Door wissels en vernieuwing personeel, door verzwaring/verandering van de doelgroep... zijn teams zoekend.Met deze cursus bieden we hen basiskennis om breed te kijken naar gedrag en behoeften van deze leerlingen. Vanuit deze inzichten, reflecteren we over het afstemmen van aanbod, interactie en omgeving. We verkennen de sensitief-responsieve grondhouding die nodig is om met deze leerlingen om te gaan.Tijdens de tweede en derde dag verdiepen we de basisinzichten respectievelijk voor leerlingen met autisme (dag 2) en ernstig meervoudige /verstandelijke beperkingMeerdere dataBrussel
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Basiskennis doelgroep leerlingen met autismeOm je leerlingen met autisme te begrijpen, heb je kennis nodig over autisme. De sprekers geven inhoud en samenhang aan 6 kernbegrippen: autistisch denken, basisrust, concrete communicatie, dubbelspoor, eigenheid en functionaliteit. Dit kader geeft je kapstokken om breder naar het gedrag en noden van leerlingen met autisme te kijken én je eigen begeleiding hierop af te stemmen.Meerdere dataBrussel
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Lerend netwerk: wat als sanctioneren (onvoldoende) werkt (bu)SOHeb jij ook al ervaren dat, ondanks je jaren ervaring en al je inspanningen, het gedrag van enkele leerlingen moeilijk te sturen blijft? Sanctioneren (onvoldoende) werkt, dat je relatie met deze leerling(en) onder druk komt te staan en dat het je steeds meer moeite kost om les te geven?Tijdens deze 3 netwerkdagen ga je samen met andere deelnemers op zoek naar manieren om in relatie te blijven met leerlingen met signaal gedrag en hoe je als leraar kunt omgaan met je eigen stressniveau. Jullie leervraag is onze ambitie.Meerdere dataOp locatie
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de schoolMeerdere dataOp locatie
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag. De taal van moeilijk te begrijpen gedragTijdens dit initiatief word je geïnformeerd over leerlingen die moeilijk te begrijpen gedrag stellen. Deze leerlingen brengen een boodschap over: een nood, een verborgen hulpvraag. Ze doen dat misschien op een minder sympathieke, moeilijke, vreemde of zelfs grensoverschrijdende manier, maar ze praten met jou en je collega's via gedrag. Hoog tijd dus om de taal van moeilijk gedrag eigen te maken zodat we het welbevinden van leerlingen én leerkrachten kunnen verhogen. Zodat je niet enkel symptomatisch blijft werken, maar je leerlingen herkent als signaaldragers.Meerdere dataOp locatie
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met moeilijke situaties - Stop! Denk, doe!Tijdens dit initiatief maak je kennis met kaders om je professioneel handelen in moeilijke situaties te versterken. Tijdens dit initiatief leer je op een efficiënte manier te reageren op het soms moeilijke gedrag van je leerlingen.Meerdere dataOp locatie
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Lerend netwerk (Bu)So gedrag bekeken vanuit de leerling en professional naar een schoolvisie en -aanpakDit lerend netwerk is een vervolg op het professionaliseringsinitiatief 'Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag'.We wisselen ervaringen uit over de implementatie van het traject dat in de scholen gelopen wordt. We bekijken en bespreken casussen uit de scholen.We wisselen good-practices uit.24 april 2025Brussel
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Lerend netwerk BuBao gedrag bekeken vanuit de leerling en professional naar een schoolvisie en -aanpakDit lerend netwerk is een vervolg op het professionaliseringsinitiatief 'Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag'.We wisselen ervaringen uit over de implementatie van het traject dat in de scholen gelopen wordt. We bekijken en bespreken casussen uit de scholen.We wisselen good-practices uit.24 april 2025Brussel
- Dag van de opvoeder: 'Kansen voor iedereen'Sta jij als opvoeder ook elke dag met passie tussen je leerlingen? Ben jij ook geboeid door datgene wat pubers bezighoudt? Merk je hierbij dat verbindend samenwerken met leraren, ouders en leerlingenbegeleiders noodzakelijk is? Wil je inspiratie opdoen in thema’s als gedrag, kansarmoede, puberbrein, zelfregulatie en nieuwe autoriteit? Wil je collega’s ontmoeten om bij te leren en ideeën uit te wisselen? Dan is deze inspiratiedag ‘Dag van de opvoeder, kansen voor iedereen?’ zeker iets voor jou! Schrijf je samen met je collega-opvoeders in voor een rijk gevulde dag in Sint-Baafs Gent! Zo kunnen opvoeders van West-en Oost-Vlaanderen elkaar ontmoeten en leren van elkaar.Te bepalenTe bepalen
- RiK-proof aan de slag met moeilijk te begrijpen gedrag. Participeer en leer in een intervisiegroep.Wil jij je graag professionaliseren rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag door in interactie te gaan met andere professionals van internaten? Ben jij op zoek naar good practices rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag? Wil je leren van en met elkaar? Ben je benieuwd te vernemen hoe collega's aangereikte kaders rond dit thema inzetten binnen hun internaat? Wat zijn de do’s en don’ts?Te bepalenTe bepalen
- Maak het niet te bont! Verbindend omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag. (teamgericht)Worden jullie op school geconfronteerd met moeilijk te begrijpen gedrag? Hebben jullie nood aan bijkomende inzichten in moeilijk begrijpbaar gedrag? Willen jullie handvaten leren kennen om hier mee om te gaan? Dan is deze nascholing zeker iets voor jullie team.Op aanvraag
- Tweedaagse Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag (seminarie december: internen secundair / seminarie maart: kleuters en internen LO + internen secundair)Tijdens dit initiatief leer je anders kijken naar moeilijk te begrijpen gedrag , en wat een stevige maar verfijnde pedagogische houding hierin kan betekenen. Je leert werken rond en met grenzen, maar vooral wat preventief en curatief handelen hier heel concreet kan inhouden.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk: ‘Als schoolgaan bij leerlingen met autisme onder druk komt te staan’Er is een groeiend aantal leerlingen met autisme voor wie (fulltime) naar school gaan (tijdelijk) niet meer lukt. Er worden ook steeds meer individuele trajecten opgestart, op school of buiten de school. Met de deelnemers aan dit lerend netwerk wisselen we ervaringen uit en reflecteren we over de eigen aanpak. We onderzoeken samen de mogelijkheden en kansen voor deze specifieke doelgroep.Te bepalenTe bepalen
- Omgaan met moeilijke situaties - Stop, Denk, DoeTijdens dit initiatief maak je kennis met kaders om je professioneel handelen in moeilijke situaties te versterken. Tijdens dit initiatief leer je op een efficiënte manier te reageren op het soms moeilijke gedrag van je leerlingen.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk: Hoe verbindend (blijven) omgaan met leerlingen met moeilijk te begrijpen gedrag? soHeb jij ook al ervaren dat, ondanks je jaren ervaring en al je inspanningen, het gedrag van enkele leerlingen moeilijk te sturen blijft? Dat je relatie met deze leerling(en) onder druk komt te staan en dat het je steeds meer moeite kost om les te geven?Tijdens deze 3 netwerkdagen ga je samen met andere deelnemers op zoek naar hoe je in verbinding gaat en blijft met leerlingen met moeilijk begrijpbaar gedrag. We zoeken antwoorden op je leervragen, delen informatie, praktijkervaringen, tips en tricks.Hiervoor zetten we de bril op van onder andere: de pedagogische dansvloer, de 5 pedagogische vaardigheden van Patterson, de ijsberg, verbindende communicatie...Te bepalenTe bepalen