Een werkvorm om aan de hand van de kwaliteitsverwachtingen een zelfevaluatie (scan) te doen in team.
Het referentiekader voor onderwijskwaliteit, ook wel het OK of ROK kader genoemd, is een referentiekader dat de minimale gemeenschappelijke verwachtingen van kwaliteitsvol onderwijs uitzet.
Opgelet, deze werkvorm kan een erg leuke en leerrijke ervaring zijn voor de teamleden, maar kan ook ongewenste effecten met zich mee brengen. Daarom is het belangrijk aandacht te hebben voor het volgende:
Dit document kun je gebruiken als overzichtsdocument indien je met je team een zelfevaluatie wenst op te zetten aan de hand van de structuur van het referentiekader OK. Bij elke zelfevaluatie hangt de kwaliteit van het product af van de manier waarop je als team met zelfevaluatie aan de slag gaat.
1. Kies enkele kwaliteitsverwachtingen uit die je wenst te bespreken.
2. Lees de ondersteunende informatie over de kwaliteitsverwachting. Er zijn verschillende ondersteunende documenten beschikbaar.
3. Bespreek in groep welke elementen van de schoolwerking aangehaald kunnen worden bij deze kwaliteitsverwachting. Zorg ervoor dat je relevante informatie over de schoolwerking (documenten, resultaten van bevragingen ...) bij de hand hebt.
4. Tracht nu de besproken inhoud te evalueren. Noteer dit in de rechter kolom.
5. Maak gebruik van de kleuren rood, oranje, groen en blauw om een eigen inschatting te maken. Je kunt hierbij inspiratie putten uit de ontwikkelingsschalen (de codes van deze schalen vind je in de linkerkolom).