15
Krachtlijn 1 - Leerplandoel 2 (D) - 2 (D/A)
Domeinoverschrijdend | Domeingebonden | Dubbele finaliteit |
/ | LPD 2 + De leerlingen situeren een historische vraag in het historisch referentiekader: tijd, ruimte en de maatschappelijke domeinen. | LPD 2 + De leerlingen situeren een historische vraag in het historisch referentiekader: tijd, ruimte en de maatschappelijke domeinen. |
Krachtlijn 1 - Leerplandoel 2 (D') - K1 (D)
Domeinoverschrijdend | Domeingebonden | Dubbele finaliteit |
LPD 2 De leerlingen formuleren een onderzoekbare historische vraag. | LPD K1 De leerlingen formuleren een onderzoekbare historische vraag. | / |
Krachtlijn 1 - Leerplandoel 1 (D') - 1 (D) - 1 (D/A)
Domeinoverschrijdend | Domeingebonden | Dubbele finaliteit |
LPD 1 De leerlingen beoordelen de onderzoekbaarheid van een historische vraag. | LPD 1 + De leerlingen identificeren een historische vraag. | LPD 1+ De leerlingen identificeren een historische vraag. |
Krachtlijn 5 - Leerplandoel 25-26-27 (D') - 21-22-23 (D) - 19-20-21 (D/A)
Domeinoverschrijdend | Domeingebonden | Dubbele finaliteit |
LPD 20-22 De leerlingen lichten de betekenis, de principes en de werking van de democratische rechtsstaat en hun verantwoordelijkheid daarin toe. | LPD 17-19 De leerlingen lichten de betekenis, de principes en de werking van de democratische rechtsstaat en hun verantwoordelijkheid daarin toe. | LPD 19-21 De leerlingen lichten de betekenis, de principes en de werking van de democratische rechtsstaat en hun verantwoordelijkheid daarin toe. |
Krachtlijn 5 - Leerplandoel 24 (D') - K4 (D)
Domeinoverschrijdend | Domeingebonden | Dubbele finaliteit |
LPD 24+ De leerlingen geven gelijkenissen en verschillen aan tussen actuele en historische fenomenen uit de bestudeerde periodes. | LPD K4 De leerlingen geven gelijkenissen en verschillen aan tussen actuele en historische fenomenen uit de bestudeerde periodes. | / |
Krachtlijn 5 - Leerplandoel 23 (D') - 20 (D) - 18 (D/A)
Domeinoverschrijdend | Domeingebonden | Dubbele finaliteit |
LPD 23 De leerlingen leggen betekenissen uit die zij zelf en anderen geven aan historische fenomenen uit de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd. | LPD 20 De leerlingen leggen betekenissen uit die zij zelf en anderen geven aan historische fenomenen uit de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd. | LPD 18 De leerlingen leggen betekenissen uit die zijzelf en anderen geven aan actuele en historische fenomenen uit de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd. |
Krachtlijn 5 - Leerplandoel 22 (D') - 19 (D) - 16 (D/A)
Domeinoverschrijdend | Domeingebonden | Dubbele finaliteit |
LPD 22 De leerlingen leggen collectieve herinnering uit van historische fenomenen uit de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd. | LPD 19 De leerlingen leggen collectieve herinnering uit van historische fenomenen uit de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd. | LPD 16 De leerlingen leggen mythevorming uit van historische fenomenen uit de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd. |
Krachtlijn 5 - Leerplandoel 21 (D') - 18 (D) - 17 (D/A)
Domeinoverschrijdend | Domeingebonden | Dubbele finaliteit |
LPD 21 De leerlingen analyseren de invloed van de eigen standplaatsgebondenheid en die van anderen op historische beeldvorming. | LPD 18 De leerlingen analyseren de invloed van de eigen standplaatsgebondenheid en die van anderen op historische beeldvorming. | LPD 17 De leerlingen lichten de invloed toe van de eigen standplaatsgebondenheid en die van anderen op historische beeldvorming. |
Krachtlijn 4 - Leerplandoel 19 (D') - 17 (D) - 14+15 (D/A)
Domeinoverschrijdend | Domeingebonden | Dubbele finaliteit |
LPD 19 De leerlingen beantwoorden een historische vraag aan de hand van historische bronnen en historische redeneerwijzen. | LPD 17 De leerlingen beantwoorden een historische vraag aan de hand van historische bronnen en historische redeneerwijzen. | LPD 14 De leerlingen selecteren informatie uit historische bronnen om een historische vraag te beantwoorden. LPD 15 De leerlingen beantwoorden een historische vraag aan de hand van historische bronnen met betrekking tot de bestudeerde periodes en historische redeneerwijzen. |
Krachtlijn 4 - Leerplandoel 18 (D') - 16 (D)
Domeinoverschrijdend | Domeingebonden | Dubbele finaliteit |
LPD 18+ De leerlingen evalueren historische beeldvorming. | LPD 16+ De leerlingen evalueren historische beeldvorming. | / |
Krachtlijn 4 - Leerplandoel 17 (D') - 15 (D) - 13 (D/A)
Domeinoverschrijdend | Domeingebonden | Dubbele finaliteit |
LPD 17 De leerlingen benoemen in historische beeldvorming historische redeneerwijzen. | LPD 15 De leerlingen benoemen in historische beeldvorming historische redeneerwijzen. | LPD 13 De leerlingen benoemen in historische beeldvorming historische redeneerwijzen. |
Historische betekenis inschatten
'Reflecteren over historische betekenis, over wat belangrijk is in het verleden' is een doel uit de vijfde krachtlijn 'Reflecteren over de relatie verleden, heden en toekomst' die een plaats kreeg in alle graden en finaliteiten. Maar waar zitten de gelijkenissen en verschillen per graad en leerplan?
Europese en federale verkiezingen tijdens de les: Enkele inspirerende voorbeelden
De verkiezingen zijn alom tegenwoordig in de dagelijkse berichtgeving. Het is ook belangrijk om leerlingen hierop voor te bereiden, steeds met de leerplandoelen rond burgerschap in het achterhoofd.
Ter inspiratie delen we graag 2 opdrachten voor leerlingen tijdens de les(sen): eentje over de federale verkiezingen en eentje over de Europese verkiezingen met focus op het Europees Parlement.
Ter inspiratie delen we graag 2 opdrachten voor leerlingen tijdens de les(sen): eentje over de federale verkiezingen en eentje over de Europese verkiezingen met focus op het Europees Parlement.
De toolkit “EU-democratie in actie” en realisatie burgerschapsdoelen
Alle leerplannen geschiedenis over graden en finaliteiten heen bevatten onder de krachtlijn verleden, heden en toekomst drie burgerschapsdoelen. Eén doel betreft de betekenis van de democratische rechtsstaat, een tweede doel gaat over de principes en werking en het laatste doel gaat over de actiecompetentie. Deze doelen kunnen perfect gekoppeld worden aan leerinhouden die gezien worden tijdens een schooljaar, maar om de actiecompetentie bij leerlingen te bereiken, is dit niet altijd eenvoudig.
Strips in de geschiedenisles deel 1
Stripverhalen zijn al lang niet meer alleen voor kinderen. De negende kunst heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig medium met een breed scala aan genres, thema's en stijlen. In de context van geschiedenisonderwijs kunnen strips een waardevolle tool zijn om leerlingen te boeien, te motiveren en te betrekken bij het verleden.