ICT@school

ma 25 september 2023

Technisch ICT-coördinator versus pedagogisch ICT-coördinator

sla link op in klembord

Kopieer

In heel wat scholen nemen verschillende personen de taken van de technisch ICT-coördinator en van de pedagogisch ICT-coördinator op. Voor hen versturen we af en toe een gerichte extra nieuwsbrief.  Ontvangt jouw collega deze aparte nieuwsbrief nog niet en wil hij/zij geen belangrijke informatie missen?
 

Elke leraar = leraar ICT

sla link op in klembord

Kopieer

Met de invoering van de eindtermen digitale geletterdheid en mediawijsheid en het gemeenschappelijk funderend leerplan verwachten we steeds meer dat elke leraar zijn lessen effectiever maakt met digitale didactiek.  Basisvoorwaarde is dat de leraar zelf voldoende ICT-competenties bezit en dat hij zicht heeft op hoe hij deze skills kan inzetten in zijn lessen om meer leerwinst en betrokkenheid te creëren bij de leerlingen.

DigCompEdu is een Europees referentiekader waarin de verwachtingen rond de digitale competenties van elke leraar uitgeschreven staan. Het beschrijft 24 competenties, georganiseerd in 6 gebieden. De focus ligt niet op technische vaardigheden. Het kader is vooral bedoeld om in detail te beschrijven hoe digitale technologieën kunnen worden gebruikt om onderwijs en vorming te verbeteren en te innoveren om zo leerwinst te genereren bij de leerling.

Heb je vragen rond hoe digitale didactiek een meerwaarde kan zijn in de effectieve didactiek binnen een bepaald vakgebied? Dan kun je terecht bij je vakbegeleider.

Voor het ontwikkelen van algemene ICT-competenties verwijzen we graag door naar heel wat externe organisaties die professionalisering aanbieden.

Nascholingsaanbod voor technisch ICT-coördinatoren

sla link op in klembord

Kopieer

Het aanbod nascholingen hebben we dit jaar uitgebreid naar aanleiding van een bevraging bij de ICT-coördinatoren eind vorig schooljaar.

De nascholingen vinden dit schooljaar steeds plaats in Gent, Mechelen of Hasselt.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio