Hieronder vind je vraag en antwoord bij de uitrol van het deel van speerpunt 2 van Digisprong dat handelt over de ICT-coördinator.
Deze pagina is gebaseerd op de ministeriële omzendbrief GD/2003/04, wijziging van 6 juli 2021.
Over welk bekwaamheidsbewijs moet je personeelslid beschikken voor een aanstelling in het ambt van ICT-coördinator?
De overheid kiest voor dezelfde bekwaamheidsbewijzen in elk onderwijsniveau: ten minste HSO, ten minste bachelor en ten minste master. Een bewijs van pedagogische bekwaamheid is niet nodig.
Voor enkele personeelsleden wordt voorzien in overgangsmaatregelen (OM). Niet alle personeelsleden die ICT-taken uitvoerden, beschikken immers over een bekwaamheidsbewijs van 'ten minste HSO'. Zij worden echter geacht in het bezit te zijn van een vereist bekwaamheidsbewijs (OM/VE) voor het ambt van ICT-coördinator, ten minste HSO - 63 punten indien:
Wie kan genieten van een ambtshalve concordantie en wat betekent dit voor je personeelslid?
De overheid voorziet in een ambtshalve concordantie voor personeelsleden so, vwo en dko die vóór 1 september 2021 ooit aangesteld waren in een betrekking in een ambt opgericht met ICT-punten (vakcode ICT 785). Ook personeelsleden die een verlofstelsel in deze betrekking genomen hebben, komen in aanmerking.
Opgelet:
Bij ambtshalve concordantie worden een aantal statutaire rechten en plichten die uiterlijk op 31 augustus 2021 gelden voor de betrekking in het onderliggende ambt of vak, automatisch overgedragen naar het nieuwe ambt van ICT-coördinator. Je leest er meer over in de omzendbrief onder punt 4.6.1.1. (opgelet: het eerste punt geldt enkel voor het gemeenschapsonderwijs).
Aangezien een vacante betrekking met vakcode 785 tot en met 31 augustus 2021 niet in aanmerking kwam voor vaste benoeming, is het niet mogelijk om bij ambtshalve concordantie een vaste benoeming in een ander ambt over te dragen naar het nieuwe ambt van ICT-coördinator. Vaste benoemingen in het ambt van ICT-coördinator zijn dus pas mogelijk vanaf 1 januari 2022.
Kun je een personeelslid aanstellen als ICT-coördinator via een verlof TAO?
Vastbenoemde personeelsleden werden tot nog toe aangesteld in een betrekking met vakcode ICT 785 via een verlof tijdelijk andere opdracht (TAO). Zij kunnen het verlof TAO ook nemen naar een betrekking in het ambt van ICT-coördinator. Ze lopen in de toekomst wel het risico dat andere personeelsleden binnen de scholengemeenschap hogere voorrangsrechten verwerven en hen daardoor kunnen verdringen.
Als een ICT-coördinator wordt aangesteld in een betrekking binnen een samenwerkingsplatform, blijft een aanstelling via een verlof TAO de enige mogelijke werkwijze, aangezien in die betrekkingen niet kan benoemd worden.
De middelen voor ICT worden berekend door per school het aantal regelmatige leerlingen op de gebruikelijke teldatum te vermenigvuldigen met een coëfficiënt en een wegingsfactor.
Nieuwe wegingsfactoren:
Nieuwe coëfficiënten:
Kunnen de punten ICT-coördinatie samengelegd worden op het niveau van het schoolbestuur / de scholengemeenschap?
De verplichting om de middelen voor ICT aan te wenden via een samenwerkingsplatform ICT-coördinatie vervalt. Omdat op 1 september 2020 een nieuwe zesjarige cyclus gestart is voor de samenwerkingsplatformen, kunnen die uitzonderlijk ontbonden worden op 31 augustus 2021. De nieuwe samenwerkingsplatformen die hierdoor eventueel ontstaan, starten op 1 september 2021 voor een periode van vijf jaar.
Kies je er in het secundiar onderwijs voor om het samenwerkingsplatform verder te zetten, dan is het niet mogelijk om iemand te benoemen in het ambt van ICT-coördinator, zelfs al gaat het enkel om het samenleggen van de restpunten. Als elke school zijn ICT-punten alleen aanwendt binnen het eigen instellingsnummer, dan kan er wel benoemd worden. Wil je het personeelslid kunnen benoemen en het toch in verschillende scholen met een ICT-opdracht belasten, dan kun je
Ja. ICT-punten kunnen vanaf 1 september 2021 enkel aangewend worden voor het ambt van ICT-coördinator.
Voor een voltijdse betrekking gelden de volgende puntenwaarden:
Het is mogelijk om personeelsleden per uur aan te stellen in het ambt van ICT-coördinator. De puntenkost is afhankelijk van het diplomaniveau van het personeelslid. Om de puntenkost te bepalen moet je altijd uitgaan van de totale opdracht van het personeelslid.
Voorbeeld
Een bachelor is aangesteld als ICT-coördinator voor 6/36 vanuit een verlof TAO en voor 1/36 vanuit een wedertewerkstelling. 6/36 = 14 punten
1/36 = 2 punten
Toch heb je 17 punten nodig omdat de totale aanstelling van het personeelslid 7/36 bedraagt.
Welke salarisschalen hanteert de overheid voor het ambt van ICT-coördinator?
De salarisschaal van het personeelslid is afhankelijk van de puntenwaarde van de betrekking waarin hij is aangesteld. Wie aangesteld is met een puntenwaarde die lager ligt dan zijn diplomaniveau, zal dus ook minder bezoldigd worden.
Ook voor de salarisschalen kiest de overheid voor dezelfde schalen in elk niveau. Dat betekent dat
Volgende puntenwaarden en salarisschalen zullen mogelijk zijn:
Voor sommige personeelsleden ligt de salarisschaal voor het ambt van ICT-coördinator lager dan de salarisschaal waarop zij recht hadden in hun vorige ambt. Voor die categorie voorziet de overheid in een overgangsmaatregel: deze personeelsleden behouden de salarisschaal waarop ze tijdens het schooljaar 2020-2021 recht hadden.
De overgangsmaatregel wordt toegekend aan de personeelsleden die
Meer specifiek houdt dit laatste in dat wie in het schooljaar 2020-2021 aangesteld was op basis van een bekwaamheidsbewijs
De prestatieregeling van de ICT-coördinator vind je onder het thema "Prestatieregeling":
De helft van het ondersteunend personeel moeten opvoeders zijn. Telt de ICT-coördinator in het secundair onderwijs ook mee om het aandeel te bepalen?
Het ambt van ICT-coördinator behoort wel tot de categorie ondersteunend personeel, maar de betrekkingen in dat ambt tellen niet mee voor het bepalen van het aandeel opvoeders binnen de categorie. In de praktijk verandert er dus niets.
Het ambt van ICT-coördinator is een wervingsambt
Dat betekent dat de regelgeving in verband met TADD en vaste benoeming voor de wervingsambten ook van toepassing is voor de ICT-coördinator.
Voor de berekening van de dienstanciënniteit in functie van TADD of vaste benoeming volg je de berekeningswijze van de andere wervingsambten en niet de uitzondering die het Decreet Rechtspositie maakt voor de administratief medewerkers.
Indien je personeelslid in het schooljaar 2020-2021 aangesteld was in punten ICT-coördinatie (vakcode 785) en ambtshalve geconcordeerd wordt naar het ambt van ICT-coördinator, dan neemt je personeelslid zijn statutaire rechten mee naar het nieuwe ambt (dienstanciënniteit, TADD-aanstelling ...). Ook personeelsleden die aangesteld waren met nuttige ervaring in hun geldelijke anciënniteit behouden die nuttige ervaring na de ambtshalve concordantie. Hiervoor geldt geen volumebeperking.
Net als bij de opvoeders en administratief medewerkers wordt in het kader van reaffectatie en wedertewerkstelling het ambt van ICT-coördinator beschouwd als “hetzelfde ambt” ongeacht de puntenwaarde. Voor het overige gelden ook hier de gewone spelregels, behalve voor de wedertewerkstelling:
Kan je personeelslid nuttige ervaring meenemen naar het ambt van ICT-coördinator?
Meer informatie hierover vind je terug onder het thema "Salaris en vergoedingen".
Kan de ICT-coördinator benoemd worden op het niveau van de scholengemeenschap?
In het basisonderwijs kun je een ICT-coördinator benoemen met punten toegekend aan de school of met samengelegde punten op het niveau van de scholengemeenschap indien er een scholengemeenschapsinstelling werd opgericht.
In het secundair onderwijs kun je personeelsleden enkel vastbenoemen in punten toegekend aan de school. Zodra je punten samenlegt (ook al gaat het maar om enkele restpunten), kan er niet benoemd worden, ook niet in de punten die je voor de eigen school hebt gebruikt. Scholen die behoren tot een samenwerkingsplatform, en dus de facto hun punten samenleggen, kunnen geen ICT-coördinatoren benoemen.
In het secundair onderwijs is het mogelijk een betrekking in het ambt van ICT-coördinator op te richten met ICT-middelen of met punten uit de globale puntenenveloppe.
ICT-coördinator aangesteld met punten ICT
- Gebruik je enkel punten die de eigen instelling genereert, dan kan je personeelslid in die betrekking benoemd worden indien hij/zij voldoet aan de benoemingsvoorwaarden (vanaf 1 januari 2022).
- Richt je een betrekking in met samengelegde punten ICT, dan kan geen enkele ICT-coördinator uit het samenwerkingsplatform die aangesteld is met punten ICT benoemd worden.
ICT-coördinator aangesteld met punten uit de globale puntenenveloppe
- Gebruik je enkel de punten die de scholengemeenschap aan jouw instelling heeft toegewezen, dan kan je personeelslid, indien het voldoet aan de benoemingsvoorwaarden, benoemd worden (vanaf 1 januari 2022).
- Richt je een betrekking in met punten uit de voorafname van de globale puntenenveloppe, dan kan je personeelslid enkel benoemd worden in een scholengemeenschapsinstelling. Heeft de scholengemeenschap geen scholengemeenschapsinstelling opgericht, dan zijn benoemingen in punten uit de voorafname niet mogelijk.
Opgelet: Het is mogelijk een ICT-coördinator aan te stellen zowel met punten ICT als met punten uit de globale puntenenveloppe (GPE). Het is echter niet mogelijk om de punten te mengen.
Voorbeeld
Je kunt een ICT-coördinator, niveau master, aanstellen met 123 ICT-punten (35/36) en 4 punten uit de GPE (1/36). Opgelet: een voltijdse ICT-coördinator kost dan 127 punten omdat je per enveloppe moet rekenen!
Het is niet mogelijk hem aan te stellen met 125 ICT-punten en 1 punt uit de GPE. Je richt dan immers 1/36 op met punten ICT en 1 punt uit de GPE.
Een mutatie naar of een nieuwe affectatie in het ambt van ICT-coördinator is niet mogelijk. Benoemingen kunnen dus ten vroegste plaatsvinden op 1 januari 2022 na het doorlopen van de normale procedure van vacantverklaring en kandidaatstelling.
Zodra de tool met de nieuwe functiebeschrijvingen klaar is, zul je daar ook een voorbeeldfunctiebeschrijving voor de ICT-coördinator terug vinden die je verder kunt aanpassen aan de schooleigen invulling van het ambt.
In afwachting van de lancering van de tool vind je een model van functiebeschrijving op de pagina Functioneren en evalueren.
Kun je de ICT-coördinator inzetten voor technische taken, voor pedagogische taken of voor beide?
Er worden geen formele criteria vastgelegd betreffende het takenprofiel. De school of scholengemeenschap beslist autonoom welke taken het betrokken personeelslid op zich neemt. Het is uiteraard wel de bedoeling dat hij/zij taken opneemt zowel ten gunste van het leerproces van de leerkracht als van de leerling.
De vervanging is steeds gekoppeld aan het ambt waarvan de titularis afwezig is. Als een ICT-coördinator afwezig is en tijdelijk wordt vervangen, dan wordt de vervanger dus aangesteld als ICT-coördinator.
Wordt het ambt van de titularis ingericht met punten uit de puntenenveloppe ICT, dan blijft de initiële puntenwaarde van de betrekking gelden. De vervanger wordt ongeacht die puntenwaarde bezoldigd op basis van zijn bekwaamheidsbewijs. De salarisschaal van de vervanger kan dus hoger of lager zijn dan die van de titularis.
Wordt het ambt van de titularis ingericht met punten uit de globale puntenenveloppe, dan
Voorbeeld aanstelling met punten uit de puntenenveloppe ICT
Een ICT-coördinator is voltijds aangesteld als bachelor, weddeschaal 301, puntenwaarde 85. Tijdens zijn afwezigheid wordt hij vervangen door
Voorbeeld aanstelling met punten uit de globale puntenenveloppe
Een ICT-coördinator is voltijds aangesteld als bachelor, weddeschaal 301, puntenwaarde 85. Tijdens zijn afwezigheid wordt hij vervangen door
FAQ Speerpunt 2 laatst bijgewerkt op 10/02/2022