Een stappenplan dat je begeleidt in het ontwikkelen van een schooleigen ICT-beleidsplan.
Het beleidsplan van de school bestaat uit vier luiken:
De beschrijving van de huidige situatie heb je nodig om een stappenplan te maken (fase 2: hoe). Ze helpt je te bepalen hoe je als school van de huidige situatie naar de gewenste situatie kunt evolueren.
Het betreft de huidige situatie van het hele schoolplaatje, van al de digitale middelen die ter beschikking staan van schoolleiding, administratie, ondersteunend personeel, lerarenteam, leerlingen en ouders.
Je kunt voor de beginsituatieanalyse gebruik maken van SELFIE.
Beschrijf hier de sterktes, zwaktes (intern), opportuniteiten en bedreigingen (extern, buiten de school) van de huidige stand van zaken van ICT op je school/scholen.
Eens je een SWOT-analyse hebt, verbind je de gedefinieerde visie aan de verschillende punten zodat je volgende vragen kunt beantwoorden :
De school beschrijft voor het eigen beleid en voor alle belanghebbenden een visie op digitaal onderwijs, zodat het voor iedereen duidelijk is welke haar langetermijnperspectief is en waar de organisatie in al haar geledingen naartoe wil werken.
Onder de tegel visie vind je reflectievragen die je kunnen helpen bij de uitwerking van een eigen visie.
Het uitwerken van de hoe doe je in volgende stappen :
Eens de doelgroepen zijn bepaald en hun impact, heb je een startpunt om tijdens de implementatie te bepalen welke acties en communicatie nodig zijn om deze doelgroepen ten volle te engageren voor het digitaal programma van de school.
Maak een actieplan met strategische en SMART-doelen en concrete acties. Neem een duidelijke planning in dit actieplan op.
Gebruik de PDCA cirkel voor de verschillende strategische doelstellingen.
Maak een samenvatting van het ICT-beleidsplan op één pagina. Deze samenvatting bevat de krachtlijnen en geeft de lezer een beeld van de te verwachten aanpassingen.
Door middel van communicatie en interactieve sessies de belanghebbenden duidelijk maken dat er iets moet gebeuren, dat er een verandering bezig is en de school hierin mee moet en mee kan.
De vragen beantwoorden, “Frequently asked questions” aanleggen, dezelfde boodschap blijven herhalen op meerdere manieren.
Actief werken met de mensen die het idee steunen. Ze samen in groepen zetten om de school nog sneller vooruit te laten gaan. Leraren ondersteunen zodat hun initiatieven slagen.
Uitvoeren van de roadmap. Doelen realiseren.
Evalueren waar het lukt, actief inspelen op wat niet lukt en hindernissen als schoolteam wegwerken.
Om het effect van je ICT-beleid te meten kun je een effectmeting doen. De huidige stituatie kun je als nulmeting beschouwen. Plan op voorhand wanneer je een effectmeting gaat uitvoeren zodat je tijdig het actieplan kunt aanpassen, indien nodig. Gebruik dezelfde tool voor je effectmeting als voor de beginsituatieanalyse. Zorg voor een kwalitatieve en kwantitatieve meting (rapporten, verslagen, afspraken, cijfers ...).