19
Inspiratie voor het maken van rubrics op basis van de leerplandoelen
In dit inspirerend document vind je voorbeelden van rubrics, gelinkt aan de leerplandoelen. Ze kunnen je helpen om evaluaties helder te maken voor je leerlingen en voor jezelf. Zet de rubrics naar je hand, pas ze aan waar nodig en houd ze zo eenvoudig mogelijk.
Didactiek: apps in de les LO
Interessante apps die je kan gebruiken tijdens de lessen lichamelijke opvoeding of tijdens beweegmomenten.
Toelichting leerplandoel 12 Lichamelijke Opvoeding
Hoe werk je expliciet aan leerplandoel 12? Hoe vertaal je dit doel in leerlingentaal en hoe zorg je ervoor dat leerlingen hier bewust aan kunnen werken?
LPD 12: De leerlingen hanteren bij het uitvoeren van verschillende rollen principes van verantwoord en veilig gedrag. |
Een voorbeeld van een leerplangericht jaarplan LO (INSPIRATIEBRON)
Dit document kan je helpen om een leerplangericht jaarplan te maken voor het vak lichamelijke opvoeding.
Werken met ondersteunende rollen in de les lichamelijke opvoeding?
In de nieuwe leerplannen voor lichamelijke opvoeding gaat er meer expliciete aandacht naar de persoonsdoelen. De integratie van de lichamelijke en de sociale vorming krijgt nog meer aandacht. Vanuit deze complementaire gerichtheid op bewegen willen we met ons vak de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en vak-attitudes, die bijdragen tot de persoonlijke ontplooiing van elke leerling, mee ondersteunen en begeleiden.
Planningsdocumenten: Leerplangericht jaarplan LO (INSPIRATIEBRON)
De leraar stemt zijn didactisch handelen af op de leerplandoelen en leerinhouden waaraan hij intentioneel wil werken en maakt de koppeling met evaluatie. Door het aantal bewegings- en persoonsdoelen in een lesperiode te beperken en voor een effectieve didactische aanpak en een haalbare evaluatie te kiezen, verhoogt hij de kans om de vooropgestelde doelen te bereiken.
Inactiviteit tijdens de les LO
- Meer dan 1 week: medisch attest kan/moet gevraagd worden (cfr afspraak vakgroep)
- Tot 1 week: nota van ouders kan volstaan; “overconsumptie doktersbezoek” niet stimuleren
Evaluatie: Lichamelijke opvoeding - evalueren met rubrics
Vooruitgang van leerlingen zichtbaar maken: van feedback geven tot registreren en rapporteren.