23
Praktijkvoorbeeld spel bewegingsdriehoek
Dit praktijkvoorbeeld geeft inspiratie voor een spel waarin leerlingen actief aan de slag gaan met de bewegingsdriehoek en bijhorende termen.
LPD: De leerlingen passen beweegrichtlijnen voor een gezonde en actieve levensstijl toe in functie van levenslang bewegen. |
Inzetten op maximale deelname aan de lessen lichamelijke opvoeding
We gaan ervan uit dat elke leerling maximaal deelneemt aan de lessen LO. Deze informatie kan je helpen bij het zoeken naar mogelijkheden om te komen tot maximale deelname door alle leerlingen, ook leerlingen met een specifieke medische achtergrond.
Differentiatie in de lessen lichamelijke opvoeding en sport
We kennen het allemaal: de ene leerling is een echte sportieveling, terwijl de ander liever een boek leest. In de lessen lichamelijke opvoeding komen deze verschillen duidelijk naar voren. Maar wat betekent dit voor jou als leraar?
Taalsterke lessen lichamelijke opvoeding
Taalgericht (vak)onderwijs helpt je om een krachtige taalleeromgeving te creëren. Je hebt daarbij naast aandacht voor inhouden ook voldoende expliciet aandacht voor taal. Persoonsdoelen, bewegingsdoelen en taaldoelen kunnen gelijktijdig ontwikkeld worden via onderwijs dat contextrijk is, vol interactiemogelijkheden zit en waarbinnen de nodige taalsteun geboden wordt.
Inspiratie voor het maken van rubrics op basis van de leerplandoelen
In dit inspirerend document vind je voorbeelden van rubrics, gelinkt aan de leerplandoelen. Ze kunnen je helpen om evaluaties helder te maken voor je leerlingen en voor jezelf. Zet de rubrics naar je hand, pas ze aan waar nodig en houd ze zo eenvoudig mogelijk.
Didactiek: apps in de les LO
Interessante apps die je kan gebruiken tijdens de lessen lichamelijke opvoeding of tijdens beweegmomenten.
Toelichting leerplandoel 12 Lichamelijke Opvoeding
Hoe werk je expliciet aan leerplandoel 12? Hoe vertaal je dit doel in leerlingentaal en hoe zorg je ervoor dat leerlingen hier bewust aan kunnen werken?
LPD 12: De leerlingen hanteren bij het uitvoeren van verschillende rollen principes van verantwoord en veilig gedrag. |
Een voorbeeld van een leerplangericht jaarplan LO (inspiratiebron)
Dit document kan je helpen om een leerplangericht jaarplan te maken voor het vak lichamelijke opvoeding.
Werken met ondersteunende rollen in de les lichamelijke opvoeding?
In de nieuwe leerplannen voor lichamelijke opvoeding gaat er meer expliciete aandacht naar de persoonsdoelen. De integratie van de lichamelijke en de sociale vorming krijgt nog meer aandacht. Vanuit deze complementaire gerichtheid op bewegen willen we met ons vak de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en vak-attitudes, die bijdragen tot de persoonlijke ontplooiing van elke leerling, mee ondersteunen en begeleiden.
Planningsdocumenten: Leerplangericht jaarplan LO (INSPIRATIEBRON)
De leraar stemt zijn didactisch handelen af op de leerplandoelen en leerinhouden waaraan hij intentioneel wil werken en maakt de koppeling met evaluatie. Door het aantal bewegings- en persoonsdoelen in een lesperiode te beperken en voor een effectieve didactische aanpak en een haalbare evaluatie te kiezen, verhoogt hij de kans om de vooropgestelde doelen te bereiken.
Inactiviteit tijdens de les LO
- Meer dan 1 week: medisch attest kan/moet gevraagd worden (cfr afspraak vakgroep)
- Tot 1 week: nota van ouders kan volstaan; “overconsumptie doktersbezoek” niet stimuleren
Evaluatie: Lichamelijke opvoeding - evalueren met rubrics
Vooruitgang van leerlingen zichtbaar maken: van feedback geven tot registreren en rapporteren.