De leerlingen lichten beperkingen van de westerse periodisering en tijdrekening toe.
Periodes zijn interpretaties van het verleden en in die zin hebben ze geen absoluut karakter. Dat geldt ook voor tijdrekeningen. Leerlingen die dat inzien, zetten een belangrijke stap in de richting van kwaliteitsvol historisch denken.
De leerlingen kunnen in eigen woorden beperkingen opsommen van zowel de westerse periodisering als tijdrekening.
Mogelijke beperkingen van periodiseringen (algemeen gesproken, dus niet alleen voor de westerse) zijn:
Een tijdrekening is meestal gebaseerd op een referentiepunt en dat kan verschillen van samenleving tot samenleving. Daardoor bestaat ook op dat vlak veel variatie. Ten tweede kan de manier van tellen verschillen, zoals de Juliaanse kalender en de Gregoriaanse kalender duidelijk maken.
Het gegeven dat de westerse periodisering niet wereldwijd geldt en zelfs variaties bevat tussen Europese landen, kun je aantonen door een tijdbalk met de westerse tijdvakken te plaatsen naast een tijdbalk van andere samenlevingen.
Voorbeeld 1: de Nederlandse indeling
Voorbeeld 2: Amerikaanse geschiedenis
Je kunt twee tijdlijnen ‘op elkaar’ laten leggen. Je geeft bijvoorbeeld een Chinese tijdlijn en vraagt om de klassieke westerse tijdlijn of de Nederlandse tijdlijn daar onder te schikken of daarop te tekenen (idee van Ann Geeroms, Instituut Sint-Vincentius a Paulo, Gijzegem).
Je kunt de leerlingen duidelijk maken dat periodes slechts voor bepaalde ruimte gelden door bij elke periode leerlingen te laten inkleuren op welke gebieden die periode focust. Je kunt hen in één beweging ook laten nadenken bij welk(e) domein(en) de start- en eindpunten van een periode horen. Die oefening maakt meteen ook duidelijk welk(e) domein(en) ogenschijnlijk (altijd voorzichtig zijn) niet veranderen.
PERIODE: ……………………………………………………….
RUIMTELIJKE SITUERING
Startpunt(en) met tijdsaanduiding
Maatschappelijk(e) domein(en)
Eindpunt(en) met tijdsaanduiding
Maatschappelijk(e) domein(en)
Het bestaan van andere tijdrekeningen kun je op verschillende manieren aanbrengen:
Romeinse jaartelling
2772
Armeense jaartelling
1468
Chinese jaartelling
4715-4716
Ethiopische jaartelling
2011-2012
Hebreeuwse jaartelling
5779-5780
Iraanse jaartelling
1397-1398
Islamitische jaartelling
1441-1442
Tijdrekening
Referentiepunt
Romeinse jaartelling
753 voor Christus
Mythische stichtingsdatum van de stad Rome
Attische jaartelling (Athene)
776 voor Christus
Eerste olympiade
Joodse jaartelling
3761 voor Christus
De schepping
Islamitische jaartelling
622
Hidjra van Mohammed