Als een grote taalmodel kan ChatGPT bijdragen aan een GIP of bij een opdracht in verband met de onderzoekscompetenties op verschillende manieren, zoals: - Informatieverzameling en -analyse: ChatGPT kan helpen bij het verzamelen van informatie over specifieke onderwerpen die relevant zijn voor de GIP of de opdracht in verband met de onderzoekscompetenties. Het model kan ook helpen bij het analyseren van de verzamelde informatie om trends, patronen en andere belangrijke informatie te identificeren. Het is wel belangrijk dat je de leerlingen leert om kritisch te zijn over de output die ze genereren. Ze mogen zich ook niet op die ene bron baseren en moeten minstens een aantal andere bronnen raadplegen om te kunnen controleren op onjuistheden.
- Literatuuronderzoek: ChatGPT kan helpen bij het uitvoeren van literatuuronderzoek door het vinden van relevante artikelen en papers op basis van trefwoorden die door de gebruiker worden verstrekt.
- Brainstormen en ideeën genereren: ChatGPT kan helpen bij het genereren van nieuwe ideeën voor de opdracht door het stellen van vragen en suggesties te doen op basis van de input van de gebruiker.
- Schrijfassistentie: Heel wat leerlingen zwoegen op de eerste aanzet voor het schrijven van teksten. ChatGPT kan helpen bij het schrijven van verschillende delen, zoals de introductie, de samenvatting, de discussie …. Het kan suggesties doen voor zinsstructuur, grammatica en stijl, en kan ook helpen bij het verduidelijken van complexe concepten.
- Proofreading en redigeren: ChatGPT kan helpen bij het proofreaden en redigeren van het eindwerk om eventuele spelfouten, grammaticale fouten en andere fouten op te sporen. Het kan ook suggesties doen voor herformuleringen en herstructureringen om de leesbaarheid en de effectiviteit van het eindwerk te verbeteren.