Het gebruik van ChatGPT in het vak Bedrijfseconomie 2de graad D/A

ma 27 februari 2023

Bij het gebruik van ChatGPT in het studiedomein Economie en organisatie vertrekken we bij alle leerplannen vanuit dezelfde uitgangspunten en geven we een aantal voorbeelden om leerplandoelen te realiseren.

Uitgangspunten

sla link op in klembord

Kopieer

  • Leer leerlingen informatie te verwerken met ChatGPT en andere informatiebronnen. Ondertussen werkt de zoekmachine ‘Bing’ ook al met AI. Leer je leerlingen aan hoe ze met ChatGPT moeten of kunnen werken.
  • Ga in gesprek met je leerlingen over de resultaten van hun zoekopdrachten rond het al dan niet correct zijn ervan.
  • Laat je leerlingen in de klas praktisch oefenen met opdrachten.
  • Leer je leerlingen om kritisch te zijn over de output die ze genereren: Vb1: Schrijf een samenvatting vanuit ChatGPT en controleer op onjuistheden; Vb2: Ga op zoek naar overeenkomsten en verschillen tussen verschillende bronnen.
  • Laat opdrachten uitvoeren waarbij het eindproduct niet alleen tekst is.
  • Je leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor hetgeen ze inleveren; correctheid van informatie is een onderdeel van de evaluatie.

Voorbeelden

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 22 De leerlingen lichten de kerntaken van een HR-afdeling toe waaronder ...

  • Laat de leerlingen in de chatbot zoeken op ‘kerntaken HR-afdeling’.
  • Laat de leerlingen met een zoekmachine (Google, Bing ...) zoeken op ‘kerntaken HR-afdeling’.
  • Je merkt een groot ‘outputverschil’. Ga in gesprek met je leerlingen hierover en zoek naar ‘de juiste waarheid’.
  • Laat hen de juiste resultaten presenteren met presentatiesoftware (Powerpoint, Prezi, Canva …).

LPD 25 De leerlingen stellen digitaal een curriculum vitae en motivatieboodschap met betrekking tot een vacature voor studentenwerk op.

  • Laat de leerlingen in de chatbot zoeken op ‘curriculum vitae voorbeeld’: je krijgt enkel drie lijntjes tekst.
  • Laat de leerlingen met de zoekmachine ‘curriculum vitae voorbeeld’: je krijgt onmiddellijk heel wat ‘hits’ waarbij je de inhoud van een cv krijgt alsook gratis templates om een CV te schrijven voor een vakantiejob.
  • Laat de leerlingen via een template een cv schrijven.
  • Laat de leerlingen hun geschreven cv’s in kleine groepjes tonen aan elkaar; op basis van feedback kunnen ze nog bijsturen.
  • De leerlingen gebruiken de output om daadwerkelijk te solliciteren voor een vakantiejob.

LPD 37 De leerlingen verklaren de voornaamste schakels van de logistieke keten: …

  • Laat de leerlingen in de chatbot zoeken op ‘schakels van de logistieke keten’: ze krijgen een rijtje te zien dat niet klopt met de onderverdeling van de leerplandoelstelling.
  • Laat de leerlingen de onderverdeling (inkoop, productie…) zoeken met zowel chatbot als zoekmachine.
  • De leerlingen presenteren de onderverdeling in een tekstverwerkingsdocument van maximaal twee pagina’s.

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
    Regio