voor de onderwijs
professional
aanmelden
cookie-instellingen
kijkfilter
home
Didactiek en leerplannen - So
Vakken en leerplannen
Vakken en leerplannen 1ste graad (nieuwe structuur)
Geschiedenis eerste graad
Nieuws
Geschiedenis eerste graad
Krachtlijnen
Leerplannen
Pedagogisch-didactische tips
Ondersteunend materiaal
Professionalisering
Krachtlijnen
Leerplannen
Pedagogisch-didactische tips
Ondersteunend materiaal
Professionalisering
Nieuws
Filter
wis alle
Zoek tot 12 maanden terug
Toon resultaten
54
nieuwste
relevantie
nieuwste
oudste
donderdag 19 januari 2023
Extern initiatief: Forumdag - Samen leren uit het verleden
Ben je leraar in het secundair onderwijs en heb je soms een ongemakkelijk gevoel bij het aanbrengen van gevoelige onderwerpen? Hoe kun je beter omgaan met mogelijke weerstand en hoe zorg je ervoor dat je als leraar comfortabel het ongemakkelijke gesprek aangaat in de klas? Op
28 maart 2023
is er een forumdag van het BCH en het Wij-Zij Netwerk rond dit thema.
donderdag 5 januari 2023
Herinneringseducatie en het Aurore Ruyffelaerefonds
Het Aurore Ruyffelaere-fonds ondersteunt projecten die jongeren en cursisten handvaten aanreiken om zich actief te engageren tegen extreem nationalisme, discriminatie en racisme en ervoor zorgen dat ze meer inzicht krijgen in de oorzaken en gevolgen van deze thema’s’. Het Fonds ondersteunt zowel financieel als inhoudelijk. Je kunt tot 700 euro projectmiddelen ontvangen.
donderdag 5 januari 2023
Krachtlijn uitgelicht: reflecteren over de relatie verleden, heden, toekomst
Geen beter moment om de krachtlijn rond verleden, heden en toekomst aan te vatten dan nu. Een terugblik naar wat het jaar 2022 heeft gebracht, welke leraar geschiedenis doet dat niet bij aanvang van semester 2? Het is zeker en vast een goede manier om jouw leerlingen te laten reflecteren over het aanwenden van geschiedenis in onze samenleving.
woensdag 4 januari 2023
Doe jij mee aan Erfgoedweek tussen 17 en 28 april 2023?
Nodig jij een Erfgoedklasbak uit in je klas? Of trek je er met je klas op uit voor unieke workshops, rondleidingen en meer? Ontdek het gratis aanbod voor onderwijs, want Erfgoeddag breidt ook dit jaar verder uit met Erfgoedweek voor lagere en middelbare scholen!
dinsdag 29 november 2022
Help de toekomst van de Europese geschiedenislessen te creëren!
Het Huis van de Europese Geschiedenis wil nieuw lesmateriaal ontwikkelen en heeft daarvoor jouw input nodig.
dinsdag 29 november 2022
Krachtlijn uitgelicht: tot een beargumenteerde historische beeldvorming komen
Om tot historische beeldvorming te komen is het noodzakelijk om bronnen te interpreteren via kritische analyse. Tal van groepen interpreteren bronnen: historici, leraren geschiedenis, leerlingen in jouw les maar ook de doorsnee bevolking. Bij al deze groepen speelt het aspect van standplaatsgebondenheid. Het is dus essentieel om die historische beeldvorming naar waarde te schatten.
dinsdag 29 november 2022
Geschiedenis voor herbeginners
Elke leerling kent het concept
fake news
. Maar hoe kunnen ze
fake news
van echt nieuws onderscheiden? Met enkele makkelijk toegankelijke online hulpmiddelen kun je leerlingen in de klas zelf de oorsprong van een foto of een video laten achterhalen.
dinsdag 29 november 2022
Woordje van de begeleiders
De dagen worden korter, de (te) warme herfst begint af te koelen richting winter. Wellicht zijn jullie volop bezig met het opstellen van de kerstproefwerken. Als je daar een helpende hand bij kunt gebruiken of iemand die eens meedenkt laat het ons zeker weten!
woensdag 26 oktober 2022
Publicatie: standpunt over de Canon
Sinds de aankondiging in 2019 deed de Canon van Vlaanderen heel wat stof opwaaien en inkt vloeien. Jo Tollebeek, Marc Boone en Karel Van Nieuwenhuyse schreven een standpunt over de Canon.
woensdag 28 september 2022
Historici kijken ook vooruit. Planning nascholingen 2022-2023
Historici kijken naar het verleden, wat niet betekent dat ze niet toekomstgericht kunnen zijn. In het verlengde van dit toekomstige aspect zetten we al enkele geplande nascholingen in de kijker, zodanig dat jullie, indien gewenst, dit mee kunnen nemen in jullie planning voor 2022-2023.
dinsdag 27 september 2022
Duik dieper in het Belgische buitenlands beleid
FOD Buitenlandse Zaken publiceert sinds februari 2021 de nieuwsbrief 'Uitgelicht'. Daarmee worden elke maand hun activiteiten in de kijker gezet. Deze zijn breed en raken tal van uitdagingen die alleen via internationale samenwerking kunnen worden aangepakt: de gezondheidscrisis, duurzame economie, de strijd tegen terrorisme, de klimaatverstoring, migratie...
donderdag 1 september 2022
Inspiratiemateriaal CLIL geschiedenis
Als CLIL-leraar geschiedenis kun je in de meeste gevallen niet terugvallen op bestaande Franstalige en/of Engelstalige methodes. De kans dat je in de zomer of doorheen het schooljaar zelf materiaal moet zoeken en verzamelen is groot. Vandaar dat we je deze inspiratie niet willen onthouden.
donderdag 1 september 2022
Leren over oorlog, conflict en vrede. Gids voor de praktijk
Hoe je ook draait of keert, oorlog en conflicten maken een deel uit van het schoolvak geschiedenis. Oorlogen in actualiteit zorgen ervoor dat het thema ook dichtbij komt voor leerlingen. Maarten Van Alstein schreef voor het Vlaams Vredesinstituut recent een praktijkgids rond leren over oorlog, conflict en vrede.
donderdag 1 september 2022
Krachtlijn uitgelicht: historische vraagstelling ontwikkelen
Tijdens de voorbereiding van onze lessen wordt de inhoud afgebakend en denken we na over de meest efficiënte didactische aanpak om zo de vooropgestelde leerplandoelen te bereiken. Hieronder geven we enkele tips mee over de manier waarop je tijdens de les kunt omgaan met het aspect van historische vraagstelling.
maandag 29 augustus 2022
Studiedag – Nieuws in de klas
De volgende
Nieuws-in-de-Klas-studiedag
draait helemaal rond fake news en complotdenken. Hoe kun je werken aan nieuwsvaardigheden in de klas,
factcheck-skills
versterken en kritisch denken stimuleren? Hoe kun je hen verstandiger leren omgaan met informatie? Ontdek het op de Nieuws in de Klas dag op 13 oktober in Brussel. Deelname is gratis.
dinsdag 21 juni 2022
Historici kijken ook vooruit. Planning nascholingen 2022-2023
Historici kijken naar het verleden, wat niet betekent dat ze niet toekomstgericht kunnen zijn. In het verlengde van dit toekomstige aspect zetten we al enkele geplande nascholingen in de kijker, zodanig dat je, indien gewenst, dit in je planning voor 2022-2023 kunt meenemen.
dinsdag 21 juni 2022
Woordje van de begeleider
Op het einde van dit historisch schooljaar (we hebben als historici altijd wel een reden om een jaar als historisch te bestempelen, maar sinds 2020 helpt de geschiedenis ons een handje) blikken we terug en kijken we vooruit.
woensdag 1 juni 2022
Historici kijken ook vooruit. Planning nascholingen 2022-2023
Historici kijken naar het verleden. Dat betekent niet dat ze niet toekomstgericht kunnen zijn. We zetten daarom al enkele nascholingen voor 2022-2023 in de kijker. Interesse? Noteer ze alvast in je agenda voor volgend schooljaar.
woensdag 1 juni 2022
Leerplandoelgericht evalueren
We staan voor de laatste examenperiode van het schooljaar. Misschien is het geen slecht idee om toch nog even tijd te maken voor een reflectie over evaluatie. Het einddoel van het nieuwe geschiedenisonderwijs is het historisch bewustzijn. Daarom zetten de leerplannen in op het historisch leren denken. We beantwoorden graag enkele vragen over deze aanpak.
dinsdag 17 mei 2022
Terugkoppeling erfgoedweek: Erfgoeddag maakt school
Ontving je tijdens de Erfgoedweek een erfgoedexpert in je les? Dan leert FARO graag van je feedback. Nam je niet deel aan de voorbije editie, maar ben je wel geïnteresseerd in erfgoedverhalen in je klas? Geef jouw suggesties. Op deze manier leren musea, archieven en andere erfgoedorganisaties nog beter hoe ze jou kunnen ondersteunen.
vrijdag 29 april 2022
Woordje van de begeleiders
Het derde trimester is begonnen, we zitten in de laatste rechte lijn naar de proefwerken aan het einde van het schooljaar. Voor geschiedenisleraren blijft de actualiteit ruim voldoende inspiratie geven, zowel positief als jammer genoeg ook negatief.
donderdag 28 april 2022
Land voor de toekomst: online burgerschapsplatform
Het FOD Beleid en Ondersteuning lanceert op 25 april een online platform waaraan alle burgers kunnen participeren. Ook leerlingen uit de derde graad dagen ze uit om over thema’s rond de Belgische staatsstructuur hun ideeën te delen. Op dit platform zijn er tools te vinden om in dialoog te gaan over thema’s zoals overheidsstructuren, democratie en de rol van de burger.
dinsdag 26 april 2022
Een kort historisch spel
Sinds het najaar van 2021 spelen steeds meer mensen
wordle
. Deze online tool, die intussen eigendom is van The New York Times, publiceert dagelijks 1 woordraadsel. Maar wist je dat er ook een historische tegenhanger van het spel bestaat? Op histordl.com verschijnt dagelijks een yeardle.
dinsdag 26 april 2022
Het archief, bewaarplaats van primaire bronnen
De nieuwe leerplannen vragen om een vernieuwde aanpak omtrent bronnengebruik. We beschikken natuurlijk over een groot aanbod secundaire bronnen, alsook bewerkte bronnen. Al te vaak komen je leerlingen enkel via online afbeeldingen, leerwerkboeken en historische boeken in contact met primaire bronnen, zonder deze te voelen.
donderdag 24 maart 2022
Kunst en geschiedenis, the perfect match!
Soms hoor je wel eens zeggen: "Kunst is om naar te kijken en puur decoratief." "Geschiedenis gaat enkel over vroeger." Met deze woorden lijken beide wetenschappen herleid te worden tot het eenvoudigste cognitieve niveau, naar zelfs functieloos. Maar niets is minder waar en als professionele leraren weerleggen we dit in ons lesgebeuren.
dinsdag 22 maart 2022
Woordje van de begeleiders
“Maken wij nu geschiedenis mee?”
dinsdag 22 maart 2022
Spraakwaterlezing online
De vertrouwde Spraakwaterlezingen van het Gallo-Romeins Museum in Tongeren vinden dit schooljaar digitaal plaats. Op woensdag 20 april 2022 zal prof. Isabelle De Groote (Liverpool University) vertellen over de vroegste bewoners van de Lage landen.
dinsdag 22 maart 2022
Voor in de les: conflict Rusland-Oekraïne en de link met de krachtlijnen
Dit conflict laat niemand onberoerd. Heel veel leerlingen worden voor de eerste keer geconfronteerd met het begrip oorlog, een zeer nabije oorlog. Ze stellen vragen in de les, ze geven blijk van angst, ze vragen naar gevolgen. Belangrijk is: ze vragen. Laat ons dat aangrijpen om abstracte begrippen te duiden en meerdere leerplandoelen te bereiken.
donderdag 17 maart 2022
Slim aan de slag met schoolerfgoed - intercultureel werken
Op de
vijfde studiedag
in de reeks
Slim aan de slag met schoolerfgoed
staat deze vraag centraal: hoe kun je vanuit de nieuwe leerdoelen secundair onderwijs intercultureel werken met schoolerfgoed? Het wordt een stevig, maar ook heel boeiend programma midden in de Erfgoedweek op de site van het Heilig Hartinstituut in Heverlee. Niet te missen!
maandag 7 maart 2022
Woordje van de begeleiders
Eindelijk kunnen we uitkijken naar een vrijer vervolg van het schooljaar... Eindelijk kunnen we opnieuw onze leerlingen in het volle gelaat kijken, eindelijk kunnen we terug fysiek vergaderen… Het rijk der vrijheid liet lang op zich wachten, maar lijkt nu finaal in zicht.
30
van
54
Laad meer
×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Bevestig
Annuleer
Meld aan
Meld aan met je account.
Pas daarna eventueel je filters aan.
Aanmelden
Aanmelden
Aanmelden
Nog geen account?