De kerstexamens staan al voor de deur, zo ver zijn we al! De voorbije schooljaren hebben wij vanuit de pedagogische begeleiding geschiedenis veel aandacht besteed aan evaluatie (via nascholingsinitiatieven, netwerken, nieuwsitems en in scholen tijdens vakvergaderingen of pedagogische studiedagen). Het thema evaluatie is vaak de aanzet tot het bespreken van andere nauwverwante thema’s zoals leerdoelen of feedback, maar ook het lesgeven zelf. De belangrijkste vraag blijft ‘Hoe komen onze leerlingen tot leren?’ en verder ‘Hoe heb ik als leraar daar vat en zicht op?’
In dit bericht zetten we nog een aantal van onze bijdragen op een rijtje. Op onze PRO-pagina over het evalueren van de krachtlijnen staan we in korte filmpjes stil bij de vele mogelijkheden:
We berichtten vorig schooljaar over openboek evalueren. En hier stonden we stil bij de kracht van mondelinge evaluatie.
We herhalen graag een aantal tips over breed evalueren die we in coronatijd bijeen sprokkelden, maar die nog even relevant zijn:
We hopen met dit bericht nog eens alles te bundelen. Tenslotte lanceren we een oproep om examens of examenvragen te delen. Ben je echt fier op een (deel van een) examen of heb je opeens heel veel inspiratie of kan je terugkijken op een geslaagde en door leerlingen gesmaakte opdracht? Aarzel niet om dit te delen. Mail het ons. Delen werkt inspirerend en samen kom je verder dan alleen.