In deze kijkwijzer worden de vragen van het communicatiemodel als basis gebruikt om naar de sociaal-emotionele vaardigheden te kijken van een individuele leerling.
- SErv1Zich engageren in relaties, daar deugd aan beleven en zich daarover uitdrukken
- SErv2De verscheidenheid van mensen als een rijkdom ervaren en deze benutten
- SErv3Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel
- SErv4Bewust sociale rollen opnemen die zowel het individueel als het groepsbelang ten goede komen in diverse situaties en contextendetail
- Opkomen voor zichzelf en zich weerbaar opstellen
- Zich discreet opstellen
- Zich present stellen
- Zich openstellen voor een ander
- Tot zichzelf komen
- SEgb1Gevoelens en behoeften bij zichzelf en anderen beleven, aanvaarden, herkennen en in taal uitdrukken
- SEgb2Bewust omgaan met gevoelens en behoeften en deze binnen aanvaardbare grenzen uiten. Zelfbeheersing ontwikkelen
- SEgb3Zoeken naar mogelijkheden om, in respect voor zichzelf en de ander, aan eigen behoeften en die van anderen tegemoet te komen
- SEiv1Zich inleven in anderen, andere standpunten en situaties, zonder de eigen identiteit te verliezen
- SEiv2De eigenheid en grenzen van anderen respecteren
- SEiv3In het eigen gedrag rekening houden met de gevoelens en de behoeften van anderen zonder zichzelf te verliezen
Verloop van de evaluatie
De vragen om na te denken over een communicatieve situatie (communicatiemodel) kunnen helpen bij het observeren van de sociaal-emotionele ontwikkeling bij leerlingen.
Een kapstok ...
Het voordeel is dat dit geen vreemd model is en dat het ons een vrij algemeen beeld oplevert van wie de kinderen zijn op sociaal-emotioneel vlak.
Het is zeker niet de bedoeling om dit voor elke leerling vraag per vraag in te vullen. Het helpt om te kijken naar een bepaalde leerling om een algemeen beeld over zijn sociaal-emotionele vaardigheden te vormen.
De vragen kunnen inspireren tijdens MDO’s en dergelijke.
VVKBAO. Praktijkboek ‘Relationele vorming in de basisschool’ p. 558. Plaats: Licap.