We stellen voor wetenschappen & techniek drie gevalideerde toetsen van de voorbije jaren ter beschikking. Bij de keuze kun je rekening houden met prioriteiten die je als school hebt gesteld, met lopende trajecten, met evoluties die je in kaart wil brengen … De toetsen stellen we zowel online als op papier ter beschikking.
Er is de proef van 2019 met focus op techniek. Daarnaast is er de proef van 2021 met de focus op een aantal doelen van natuur. Met de toets van 2022 leggen we opnieuw de focus op leerinhouden van het domein natuur, maar we evalueren andere generieke doelen.
Vanaf woensdag 15 mei 2024 stellen we de online toetsen, de toetsboekjes voor de afname op papier en bijbehorend materiaal beschikbaar voor de leraren. Vanaf 28 mei tot en met 11 juni 2024 kunnen de toetsen afgenomen worden.
Via deze link kun je de online proef raadplegen en kunnen de leerlingen tijdens de afnameperiode inloggen op de proef:
Om in te loggen gebruik je best een incognito- of InPrivate-venster.
Meer informatie over het invoeren van de antwoorden van de leerlingen vind je in de handleiding.
Via deze link kun je de online proef raadplegen en kunnen de leerlingen tijdens de afnameperiode inloggen op de proef:
Om in te loggen gebruik je best een incognito- of InPrivate-venster.
Meer informatie over het invoeren van de antwoorden van de leerlingen vind je in de handleiding.
Elke leerling heeft een afgedrukt exemplaar nodig van het document met klimatogrammen (voor vraag 13).
Via deze link kun je de online toets raadplegen en kunnen de leerlingen tijdens de afnameperiode inloggen op de toets:
Om in te loggen gebruik je best een incognito- of InPrivate-venster.
Meer informatie over het invoeren van de antwoorden van de leerlingen vind je in de handleiding.
Via de linken naar het school- en klasrapport kun je de resultaten van jouw school aanvragen en downloaden.
Na de eerste grootschalige afname van een toets, stellen we een analysedocument op. In die analysedocumenten vind je de opgaven terug met de juiste antwoorden, de generieke doelen die getoetst werden en per vraag het Vlaamse gemiddelde van die eerste afname.
In de samenvattingen en handvatten schrijven we een samenvatting van de Vlaanderenbrede resultaten van de eerste grootschalige afname van de proeven en handvatten voor de klaspraktijk.