Met deze gevalideerde toets van 2023 kun je enkele vaardigheden van lichamelijke opvoeding evalueren. Met deze opdrachten evalueren we de algemene balvaardigheid en de algemene bewegingsvaardigheid van de leerlingen. De leerlingen werken de opdrachten in kleine groepjes af via een doorschuifsysteem. De leerlingen scoren elkaar. Deze scores worden achteraf in het online systeem ingevoerd.
Deze toets wordt online via een nieuw toetsplatform ter beschikking gesteld. Ook wanneer je inschrijft voor afname op papier, kun je deze praktische proef afnemen.
Vanaf woensdag 15 mei 2024 stellen we de online toets en bijbehorend materiaal beschikbaar voor de leraren. Vanaf 28 mei tot en met 11 juni 2024 kan de toets afgenomen worden.
- MZlb5Bewegen op en rond de lichaamsassen
- MZgm1Balanceren opdetail
- Onstabiel vlak
- MZgm2Een voorwerp in beweging brengen en/of houdendetail
- Tikken, toetsen, slaan, werpen, stoten, slingeren, schoppen, dribbelen, drijven
- Vangen of stoppen en doorspelen
- MZgm7Zich lopend verplaatsen en daarbijdetail
- Loopstijl en -tempo aanpassen aan de afstand
- MZgm10Vlot springen en landendetail
- Touwtje springen
Met deze LO-proef evalueren we twee vaardigheden, namelijk balvaardigheid (= een voorwerp verplaatsen) en bewegingsvaardigheid (= jezelf verplaatsen). Per vaardigheid zijn er vier opdrachten. Voor balvaardigheid worden gooien, vangen, dribbelen met de hand en dribbelen met de voet getest. Voor bewegingsvaardigheid worden balanceren, rollen, springen en lopen getest.
Doorloop vooraf zelf even de opdrachten van de LO-proef. Via deze link kun je de online opdracht raadplegen en de opdrachten klaarzetten voor de leerlingen:
Om in te loggen gebruik je best een incognito- of InPrivate-venster.
Je kunt je op het toetsplatform aanmelden met je login voor de toepassingen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Ken je je gebruikersnaam en/of wachtwoord niet (meer), vraag ze dan aan. De leerlingen moeten zelf niet inloggen voor de LO-proef.
We werken met een doorschuifsysteem. Je verdeelt de klas in groepen van drie of vier leerlingen. De groepjes schuiven door van de ene opdracht naar de volgende. De opdrachten worden online toegelicht en gedemonstreerd. Bij elke opdracht vinden de leerlingen dan ook een tablet of laptop naar de juiste info. De leerlingen scoren elkaar. Elke leerling krijgt daarvoor een scoreformulier.
Afhankelijk van de beschikbare ruimte kunnen alle acht opdrachten tegelijkertijd of op twee verschillende momenten met telkens vier opdrachten worden afgenomen. Het hangt af van het aantal leerlingen of je meer dan één lesuur nodig zult hebben voor de afname.
Indien de klasgroep te groot is om alle leerlingen tegelijkertijd te evalueren, voorzie je best een zelfstandig uit te voeren opdracht, bv. een spel, voor de leerlingen die niet getest worden.
In de handleiding lichten we toe hoe elke opdracht opgesteld moet worden.
Op het einde van de les verzamel je alle scoreformulieren. De scores van de leerlingen moeten achteraf ingevoerd worden in het online toetsplatform (met een incognitovenster). Hiervoor log je opnieuw in. Je kunt de scores van de leerlingen per login of per opdracht invoeren.
LET OP: in het toetsplatform vind je enkel de login van de leerlingen, niet de naam. Vraag aan de klasleraar een overzicht met de logins en spreek af welke login bij elke leerling hoort.
Via de link naar het analyserapport kun je de resultaten van jouw school raadplegen.