Gevalideerde toets einde bao: Frans

Met deze gevalideerde toets van 2023 kun je de spreekvaardigheid Frans evalueren. Met de spreekopdrachten gaan we na in welke mate de leerlingen eenvoudige mondelinge boodschappen in het Frans kunnen overbrengen.
 
De toets kan enkel online via een nieuw toetsplatform afgenomen worden. Ook wanneer je inschrijft voor afname op papier, kun je de online opdrachten laten maken. De leerlingen maken de proef individueel. De leraar beoordeelt achteraf de opnames van de leerlingen online.
 
Vanaf woensdag 15 mei 2024 stellen we de online toets en bijbehorend materiaal beschikbaar voor de leraren. Vanaf 28 mei tot en met 11 juni 2024 kan de toets afgenomen worden.

Afname

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen maken deze spreekproef individueel aan de computer. Dit kan om de beurt of met enkele leerlingen tegelijkertijd. Aangezien de leerlingen moeten opnemen wat ze zeggen, is de toets moeilijk klassikaal af te nemen. De afname duurt per leerling ongeveer 5 à 10 minuten. Het toetsplatform voorziet in een opnamesysteem.

Doorloop vooraf zelf even de spreekopdrachten op een toestel van de leerlingen.

Via deze link kun je de online opdrachten raadplegen en kunnen de leerlingen tijdens de afnameperiode inloggen op het nieuwe toetsplatform:

  • idptoets.be/2024/GVT6-Frans-spreken
Om in te loggen gebruik je best een incognito- of InPrivate-venster.

De leerlingen hebben logins nodig om zich te kunnen aanmelden op het toetsplatform. Via deze link download je een overzicht met de logins van jouw leerlingen.

Materiaal

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen maken de spreekopdrachten individueel en online. Voorzie een tablet of computer met internetverbinding. De leerlingen hebben ook een hoofdtelefoon of oortjes met (ingebouwde) micro nodig.

Verloop

sla link op in klembord

Kopieer

Deze spreekproef bestaat uit twee opdrachten.

Met de eerste opdracht gaan we na of leerlingen in betekenisvolle situaties een beluisterde en gelezen tekst in het Frans kunnen nazeggen en hardop lezen. We vragen aan de leerlingen om een gedicht na te zeggen met ondersteuning van de tekst.

Met de tweede opdracht evalueren we of de leerlingen met een vorm van ondersteuning iets in het Frans kunnen beschrijven in de vorm van een opsomming. De leerlingen krijgen twee bijna identieke afbeeldingen te zien. Er zijn echter enkele verschillen die de leerlingen moeten beschrijven.

Beoordeling

sla link op in klembord

Kopieer

De leraar beoordeelt de opnames van de leerlingen zelf. Daarvoor werd een beoordelingswijzer opgesteld waarmee een aantal criteria worden beoordeeld. Je doet dit online in het toetsplatform (met een incognitovenster). De logins van de leerlingen verschijnen pas nadat de leerlingen de toets volledig hebben doorlopen en afgesloten. Je kunt de opnames beluisteren via het toetsplatform. Je trekt hier best wat tijd voor uit. Je kunt de opnames van de leerlingen per login of per criterium beoordelen.

Resultaten

sla link op in klembord

Kopieer

Via de link naar het analyserapport kun je de resultaten van jouw school raadplegen.

Over deze databank

De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kun je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kunt ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode. De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling. Gebruik de filters om gerichter te zoeken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio