De leerlingen reflecteren over hun gevoelens, de samenwerking met medeleerlingen en hun plaats in de groep, door zichzelf (en anderen) te positioneren in de blobboom.

- SErv3Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel
- SErv4Bewust sociale rollen opnemen die zowel het individueel als het groepsbelang ten goede komen in diverse situaties en contextendetail
- Hulp vragen en aanvaarden
- Leiding aanvaarden en opvolgen
- Leiding geven
- Hulp bieden
- SEgb1Gevoelens en behoeften bij zichzelf en anderen beleven, aanvaarden, herkennen en in taal uitdrukken
- IKid3Zichzelf worden in verbondenheid met anderen
De blobboom is de boom waar de 'Blobs' in wonen. Een gek volkje, zonder geslacht of kleur, maar met duidelijke emoties. Elke blob zit op een bepaalde plek in een boom: boven in de top of onderaan bengelend, alleen of naast een partner, kijkend naar de anderen van op het gras onder de boom of druk bezig ...
De leerlingen gaan aan de slag met de prent van de blobboom om te reflecteren over hun samenwerking, plaats in de groep en gevoelens.
Wanneer de leerlingen voor het eerst de blobboom gebruiken, bekijken ze de Blobs in de boom:
- Welke Blob valt je op?
- Welke Blob is blij/bedroefd/bang/&? Hoe zie je dat?
- Welke Blob zit alleen/met twee? Hoe zou hij zich voelen?
- Wie staat bovenaan de boom? Onderaan de boom? Uit de boom? Waarom zou dat zijn? Wat zou dat betekenen?
- ...
De leerlingen denken na over welke plek zij in de boom innemen. Ze kleuren deze Blob. Leerlingen kunnen ook benoemen welke plek een medeleerling in de boom inneemt, bijvoorbeeld tijdens een samenwerking in duo. Ze noteren de naam van deze leerling in de Blob.
Nadien kan je de blobboom inzetten op eender welk moment van de dag wanneer de leerlingen in kleine of grote groep hebben gespeeld of gewerkt.
Je bespreekt in groep of individueel de boom met de leerling(en):
- Waar zit jij in de boom? Bovenaan? Onderaan?
- Waarom?
- Waar zit of staat de Blob? Welke positie neemt hij in de groep in? Is dit ook jouw positie? Ben jij een leider? Een volger? Bied je hulp aan anderen of aanvaard je hulp?
- Hoe komt het dat je deze positie inneemt?
- Wat vertelt dit over de samenwerking met anderen?
- Hoe kijkt de Blob op deze positie? Hoe zou hij zich voelen? Voel jij je ook zo?
- Hoe komt het dat je je zo voelt?
De leerlingen denken na over de plek die ze graag zouden willen innemen in de boom. Je bespreekt in groep of individueel met de leerling(en):
- Waarom zou je deze plaats (in de boom, in de groep) willen innemen?
- Is deze plaats ver verwijderd van waar je nu zit?
- Kan je gemakkelijk op deze plaats komen?
- Wie of wat kan je hiermee helpen?
- Hoe kan jij ervoor zorgen dat iedereen in de boom zit?
- Hoe staan alle leerlingen van de klas ideaal gezien in de boom? Welke positie neemt iedereen in om goed te kunnen samenwerken?
- ...

Via deze link vind je een mooi uitgewerkt voorbeeld: http://jufgroeit.blogspot.com/2012/03/de-blobboom.html