De leerlingen reflecteren over hun gevoelens, de samenwerking met medeleerlingen en hun plaats in de groep, door zichzelf (en anderen) te positioneren in de blobboom.
- SErv3Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel
- SErv4Bewust sociale rollen opnemen die zowel het individueel als het groepsbelang ten goede komen in diverse situaties en contextendetail
- Hulp vragen en aanvaarden
- Leiding aanvaarden en opvolgen
- Leiding geven
- Hulp bieden
- SEgb1Gevoelens en behoeften bij zichzelf en anderen beleven, aanvaarden, herkennen en in taal uitdrukken
- IKid3Zichzelf worden in verbondenheid met anderen
De blobboom is de boom waar de 'Blobs' in wonen. Een gek volkje, zonder geslacht of kleur, maar met duidelijke emoties. Elke blob zit op een bepaalde plek in een boom: boven in de top of onderaan bengelend, alleen of naast een partner, kijkend naar de anderen van op het gras onder de boom of druk bezig ...
De leerlingen gaan aan de slag met de prent van de blobboom om te reflecteren over hun samenwerking, plaats in de groep en gevoelens.
Wanneer de leerlingen voor het eerst de blobboom gebruiken, bekijken ze de Blobs in de boom:
De leerlingen denken na over welke plek zij in de boom innemen. Ze kleuren deze Blob. Leerlingen kunnen ook benoemen welke plek een medeleerling in de boom inneemt, bijvoorbeeld tijdens een samenwerking in duo. Ze noteren de naam van deze leerling in de Blob.
Nadien kun je de blobboom inzetten op eender welk moment van de dag wanneer de leerlingen in kleine of grote groep hebben gespeeld of gewerkt.
Je bespreekt in groep of individueel de boom met de leerling(en):
De leerlingen denken na over de plek die ze graag zouden willen innemen in de boom. Je bespreekt in groep of individueel met de leerling(en):
Via deze link vind je een mooi uitgewerkt voorbeeld: http://jufgroeit.blogspot.com/2012/03/de-blobboom.html