Stilaan vinden we in onze brievenbussen flyers terug van diverse politieke partijen. Dat 2024 een verkiezingsjaar wordt, daar kunnen we dus al lang niet meer omheen. Velen onder jullie treffen vermoedelijk voorbereidingen om het politieke veld te duiden, om debatten te organiseren, om een bezoek te plannen aan een instelling enzovoort. Dit alles in functie van de realisatie van leerplandoelen rond burgerschap, maar ook ter realisatie van doelen rond kenmerken van samenlevingen.
Het aanbod lesmaterialen breidt stilaan verder uit. Het Europees Parlement heeft ondertussen ook een boekje opgesteld voor zowel leraar als leerling. De Europese instellingen achten een goede begeleiding naar het stemhokje van groot belang. Bijzonder voor onze Belgische context, is de verlaging van de stemgerechtigde leeftijd. Voor het eerst zullen 16- en 17-jarigen mee kunnen stemmen. Dit educatief boekje heeft als doel de Europese verkiezingen toegankelijker te maken voor deze doelgroep.
Het boekje bevat educatieve tools die leraren kunnen gebruiken om de Europese verkiezingen op een boeiende en begrijpelijke manier in hun lessen te integreren. Hierbij worden onderwerpen zoals de rol van het Europees Parlement, het kiesstelsel en de betekenis van stemmen in de Europese Unie behandeld. Om de interesse te prikkelen van de ‘first-time voters’, bevat de brochure handige gespreksstarters waarbij er gerelateerd wordt naar onderwerpen zoals AI, privacywetgeving, klimaatverandering enzovoort.
Er wordt eveneens ingespeeld op het aspect van de actiecompetentie door jongeren te wijzen op het belang van ‘hun burgerschap voor de EU’, met daaraan gekoppeld enkele concrete voorstellen. Door middel van discussievragen en activiteiten worden leerlingen aangemoedigd om na te denken over de rol van politiek en democratie binnen Europa.
Leraren kunnen profiteren van praktische lestips die in het boekje worden aangeboden, waardoor ze de complexe materie rondom de Europese verkiezingen effectief kunnen structureren en communiceren naar de leerlingen.