Wie februari zegt, denkt onmiddellijk aan Valentijn. Om het thema van de liefde te linken aan de Franse taal, selecteerden we één tekenfilm en één film waarin een liefdesrelatie een cruciale rol speelt. De tekenfilm Miraculous zal voornamelijk de jongere leerlingen aanspreken, terwijl de film Mon inconnue meer zal spreken tot de verbeelding van oudere leerlingen. Voor beide werkten we enkele lesideeën uit. Ideaal om mee aan de slag te gaan op Valentijn!
Miraculous is ongetwijfeld een van de meest succesvolle Franse tekenfilmseries van de afgelopen jaren. Het verhaal draait rond Marinette (alias Ladybug) en Adrien (alias Chat Noir), twee superhelden die Parijs beschermen tegen de sluwe plannen van Papillon. Deze serie roept waarschijnlijk bij veel leerlingen nostalgische gevoelens op, aangezien ze ook bij ons op Netflix en televisie te zien was.
We starten met een korte video van TF1 die romantische passages uit de serie toont. Laat de leerlingen deze video ontdekken en vraag hen nadien wie de reeks al kent. Let op: ze mogen nog geen inhoud verklappen aan de anderen.
Wie de serie nog nooit gezien heeft, zal uiteraard niet veel begrijpen van de video. We geven alvast een selectie vragen mee die je zou kunnen hebben indien je de reeks niet kent en alleen de video gezien hebt.
Qui sont les deux personnages ?
Pourquoi portent-ils un costume ?
Où se situe l’action ?
Pourquoi voit-on un papillon dans la vidéo ?
Les personnages sont-ils amoureux ? Cela se passe bien ?
Om deze vragen te beantwoorden, hebben we een bestaand artikel met behulp van artificial intelligence sterk vereenvoudigd. Zo kunnen ook leerlingen uit de eerste graad hiermee aan de slag. Het doel? Meer te weten komen over de serie! Het volledig artikel kan je in de bijlage terugvinden.
Nadat de leerlingen de vragen hebben beantwoord, kunnen ze hun mening over de serie geven. Bied hen hiervoor eventueel een schrijfkader. Je kan hierbij een onderscheid maken door zwakkere leerlingen al kant en klare zinnen aan te bieden. Afhankelijk van wat de leerlingen al gezien hebben, kan je de reeks mogelijke adjectieven uitbreiden of kan je hen vragen om de adjectieven aan te passen en/of de négation toe te voegen.
Met Valentijn in het vooruitzicht overweeg je misschien om een romantische film te kijken. Mon inconnue (2019) kende bij de release niet meteen groot succes, maar groeide vorig jaar na de publicatie op Netflix uit tot een regelrechte hit. Laat je leerlingen aan de hand van onderstaande affiche, de korte inhoud en de volgende vragen zelf bepalen of deze film een geschikte keuze voor hen is.
Ce film pourrait-il m’intéresser ?
Qui sont les deux personnages sur l’affiche ?
Quelle est leur relation ?
Que font-ils dans la vie?
Quelle est l’histoire du film ?
Le public a-t-il aimé le film ?
Nu de leerlingen een algemeen beeld van het verhaal hebben, kunnen ze de trailer bekijken. Op basis van de trailer kunnen ze een vergelijking maken tussen de levens van de twee hoofdpersonages (zowel in het oorspronkelijke als in het parallelle universum).
Wanneer de volledige setting van de film bekend is, kan je de leerlingen vragen om het einde van de film te voorspellen. Ze kunnen nu ook definitief bepalen of ze de film graag zouden bekijken.
Comment se termine ce film, d’après toi ?
Voudrais-tu regarder ce film ? Pourquoi (pas) ?
Bij wijze van afsluiter, kan je de leerlingen ook een eigen parallel universum laten bedenken. Wat zou er veranderen in hun parallelleven? Met wie komen ze nog overeen? Je zou op deze manier hun kennis van de imparfait nog eens kunnen opfrissen.