De leerplandoelen kunnen op zeer diverse manieren geëvalueerd worden. Soms kan het als leraar interessant zijn om de traditie van het schriftelijk evalueren even te parkeren en toch te kiezen voor een mondelinge evaluatievorm. Die evaluatievorm laat toe om interactie centraal te zetten. Die interactie kan een meerwaarde zijn voor het historisch leren redeneren, zeker wanneer pure reproductie achterwege wordt gelaten in de vraagstelling.
Wanneer er geopteerd zou worden voor een mondelinge evaluatievorm, dan is het belangrijk om dit beredeneerd aan te pakken. Onderstaande aandachtspunten kunnen hierbij een leidraad vormen.
Bespreek het mondeling evalueren binnen de vakgroep. Zorg voor een gedeelde visie, die haalbaar is, maar die ook fair is naar leerlingen toe.
Waarom Waarom kiezen jullie voor mondeling evalueren?
Welke meerwaarde zal dit bieden voor het evaluatieproces?
Welke leerplandoelen worden beoogd?
Wat Wat zal er geëvalueerd worden?
Over welke leerinhouden zal het gaan?
Hoe combineren we een bronnenonderzoek met andere krachtlijnen?
Worden de leerlingen betrokken bij deze evaluatie? Krijgen de leerlingen de kans om over een bepaald leerstofonderdeel een eigen onderzoeksvraag mee te brengen?
Bewaar de focus op historisch leren redeneren. Tijdens de mondelinge evaluatie kun je expliciet inzetten op dat redeneren door met de leerlingen een gesprek aan te gaan.
Hoe Hoe organiseer je dit praktisch?
Komen de leerlingen op een bepaald tijdstip?
Hoeveel voorbereidingstijd hebben ze?
Hoeveel tijd is er voorzien voor de mondeling verdediging?
Hoeveel vragen krijgen ze? Bij het opstellen van reeksen zorg je voor een evenwichtige verdeling van de hoofdstukken. Vermijd dat leerlingen onderdelen van antwoorden kunnen horen waar ze zelf ook iets mee zijn. Dit kun je ondervangen door te werken met verschillende bronnen (grafiek, (historische) kaart, statistiek, cartoon, dagboekfragment …)