De eerste les geschiedenis

di 27 augustus 2024

Benut ook jouw eerste lestijd! 
De eerste les geschiedenis van het schooljaar is het uitgelezen moment om leerlingen te motiveren voor ons vak. Activeer hen onmiddellijk en test eveneens over welke voorkennis ze nog beschikken na de vakantieperiode. 

Het is gebruikelijk dat leraren starten met enkele klasafspraken, een verwijzing naar het leermiddel, het overlopen van mogelijke onderwerpen enz. Vermoedelijk volgt het gros van jouw collega’s dit draaiboek met als gevolg een weinig enthousiaste klasgroep. Probeer jouw leerlingen te verrassen en start onmiddellijk met een activiteit die al even peilt naar wat er van het voorbije schooljaar is blijven hangen 

Een suggestie, waarbij er ingezet wordt op referentiekader, bruikbaarheid en betrouwbaarheid:

  • Bezorg de leerlingen een blanco blaadje. Vervolgens geef je ze 1 minuut de tijd om minsten 5 historische personen, gebeurtenissen of fenomenen te noteren die het vorige schooljaar behandeld werden. Vervolgens vraag je de naam van het gepaste tijdvak te noteren. 
  • Om nog extra voorkennis te activeren vraag je de leerlingen om in duo de items kort te overlopen en er wat extra duiding bij te geven. De vraag kan zijn: leg uit wat je nog weet over ... Geef beide leerlingen hier telkens 3 minuten voor. Het is de bedoeling dat ze hier van elkaar leren en dat ze elkaar aanvullen.
  • Nadien vraag je om het fenomeen, de gebeurtenis of de persoon te markeren waarvan ze denken het meeste te weten. Geef hier ca. 30 seconden voor. 
  • Vervolgens moeten ze een alinea schrijven over dat item met daarin de volgende informatie: situering in tijd, situering in ruimte en bijhorende kenmerken. Geef hier een vijftal minuten voor. Het is niet de bedoeling dat ze bijkomende bronnen raadplegen. Laat hen vertrekken vanuit hun voorkennis. Loop als leraar even tussen de leerlingen en kijk wat ze noteren. Geef eventueel wat tips en corrigeer waar nodig.
  • Duo’s die een kwaliteitsvol item geschreven hebben mogen hun tekst dan klassikaal voorlezen. Op deze manier wordt de voorkennis van de klas wederom uitgebreid.  
  • Hierna kun je via een onderwijsleergesprek inzetten op bruikbaarheid en betrouwbaarheid in functie van de historische vraag. Vraag of de voorgelezen items bruikbaar zijn wanneer ze onderzoek zouden doen naar dit historisch fenomeen. Doe hetzelfde voor betrouwbaarheid. Op deze manier peil je of de criteria van deze twee begrippen nog steeds gekend zijn. 

Via deze korte oefening activeer je leerlingen onmiddellijk, je gaat heel wat leerplandoelen na en je krijgt ook inzicht in hun interesses voor het vak. Waardevolle info dus!  

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio