Uit hun eigen aankondiging:Een goede kritische leesvaardigheid is erg belangrijk in onze samenleving, die te kampen heeft met nepnieuws, desinformatie en informatiestress. Onderzoek heeft aangetoond dat het aandachtig lezen van literaire teksten – met hun gelaagdheid en multiperspectiviteit – heel geschikt is om die kritische leesvaardigheid te versterken. Bovendien kunnen via literaire teksten ook maatschappelijke normen en vooroordelen kritisch tegen het licht gehouden worden, wat kansen biedt voor burgerschapseducatie. Het exploreren van de relatie tussen literatuur en maatschappij, met kritisch lezen als middel, is de inzet van deze Dag van het literatuuronderwijs.
In een gevarieerd aanbod van lezingen en workshops tonen we hoe kritisch lezen kan worden ingeoefend én geëvalueerd via literaire teksten, welke teksten geschikt zijn om de hete hangijzers, zoals migratie en klimaatverandering, te bespreken, en hoe in klassieke en historische teksten de band tussen literatuur en maatschappij didactisch uitgewerkt kan worden. We bieden sessies aan voor de verschillende schooltalen (Nederlands, moderne talen, klassieke talen) en hebben aandacht voor zowel de richtingen van de doorstroom als de dubbele finaliteit (2e en 3e graad).
In het programma vinden we sessies die geschikt zijn voor elke taal, zoals over AI en vertalen of fictie lezen en kritische verbeelding, én sessies die specifiek zoals Latijn of Grieks gaan. Zo is er een sessie over Tacitus, de Herculaneumpapyri en schooltoneel op een 18de-eeuws Jezuïetencollege, met teksten die ook nu in de klas gebruikt zouden kunnen worden.
Je vindt alle informatie via deze link. Inschrijven kan vanaf 9 september.