Op 25 februari keurde de Vlaamse Regering de verdeling van de capaciteitsmiddelen scholenbouw voor 2022, 2023 en 2024 over de verschillende regio’s goed. Zij baseerde zich daarvoor op de resultaten van de driejaarlijkse capaciteitsmonitor die eind 2021 werd opgeleverd
Uit de monitor blijkt dat er vooral in het secundair onderwijs in verschillende onderwijszones extra investeringen in capaciteit nodig zullen zijn. In het basisonderwijs zijn er enkel nog in specifieke gemeenten meer plaatsen nodig. Daarnaast maakt de Vlaamse Regering een specifieke enveloppe vrij voor het buitengewoon onderwijs. In totaal gaat het om een budget van 180 miljoen euro:
- 25 miljoen euro voor 1800 extra plaatsen in het buitengewoon onderwijs (basis en secundair)
- 25 miljoen euro voor 2000 extra plaatsen in het gewoon basisonderwijs
- 130 miljoen voor 11 000 extra plaatsen in het gewoon secundair onderwijs
Dat budget wordt als volgt gespreid over de drie begrotingsjaren 2022,2023 en 2024:
- 30 miljoen euro in 2022
- 75 miljoen euro in 2023
- 75 miljoen euro in 2024
Een belangrijke uitdaging voor het buitengewoon onderwijs is een goede spreiding en voldoende capaciteit op maat van specifieke noden. Extra plaatsen via investeringen in infrastructuur zijn bovendien vaak duurder in het buitengewoon onderwijs dan in het gewoon onderwijs, onder meer omdat lessen vaak plaats vinden in kleinere klasgroepen of pedagogische eenheden. Om te voorzien in extra plaatsen voor leerlingen met een verslag buitengewoon onderwijs wijzen we op verschillende pistes die kunnen bewandeld worden:
- extra plaatsen in scholen gewoon onderwijs (door bijvoorbeeld een schoolgebouw meer toegankelijk te maken, de onderwijsomgeving aan te passen aan de noden van leerlingen, of extra klaslokalen te voorzien in het gewoon onderwijs);
- extra plaatsen op gedeelde campussen met zowel gewoon als buitengewoon onderwijs (uitbouw van bestaande campussen of oprichting van nieuwe campussen);
- extra plaatsen via uitbreiding scholen buitengewoon onderwijs;
- extra plaatsen via nieuwe scholen buitengewoon onderwijs.
In het afsprakenkader vind je de uitgangspunten, richtlijnen en criteria voor de selectie van de capaciteitsprojecten terug.
Op basis van de capaciteitsmonitor heeft de overheid per onderwijszone het te verwachten tekort aan plaatsen in het buitengewoon onderwijs (basis- en secundair onderwijs) in kaart gebracht. Die onderwijszones heeft men bovendien ook ondergebracht in clusters zodat de noden over een grote regio kunnen worden bekeken en er afstemming kan worden gezocht tussen verschillende onderwijszones.
Daarnaast werden ook de pendelbewegingen tussen de onderwijszones in kaart gebracht. Hiermee bedoelen we de leerlingenstromen voor bepaalde types en opleidingsvormen tussen de verschillende onderwijszones. Er is zo sprake van ‘inkomende pendel’ en ‘uitgaande pendel’.
Als ondersteuning bij de opmaak en de selectie van de meest geschikte projectvoorstellen voor het buitengewoon onderwijs wordt op niveau onderwijszone of op niveau cluster van onderwijszones een scorematrix opgesteld. Elke scorematrix geeft voor elk type / opleidingsvorm binnen elke onderwijszone van betreffende cluster aan in welke mate bijkomende plaatsen een hogere of een lagere score opleveren, wat aangeeft in welke mate deze kunnen inspelen op de specifieke te verwachten tekorten volgens de capaciteitsmonitor. Zowel het te verwachten tekort aan plaatsen als de pendelbewegingen zijn factoren die bepalend zijn voor de score in de matrix (waarbij A staat voor de hoogste score).
Hieronder vind je per cluster van onderwijszones de scorematrix voor het buitengewoon basisonderwijs:
- BuBaO cluster van onderwijszones Aalst - Geraardsbergen - Halle - Ninove - Zottegem
- BuBaO cluster van onderwijszones Aarschot - Diest - Geel - Mol - Turnhout
- BuBaO cluster van onderwijszones Antwerpen – Brasschaat – Kalmthout - Mortsel
- BuBaO cluster van onderwijszones Beringen - Genk - Hasselt - Lommel
- BuBaO cluster van onderwijszones Boom - Dendermonde - Lokeren - Sint-Niklaas
- BuBaO cluster van onderwijszones Brugge - Oostende - Torhout
- BuBaO cluster van onderwijszones Brussel - Dilbeek - Leuven - Mechelen - Vilvoorde
- BuBaO cluster van onderwijszones Deinze - Eeklo - Gent - Oudenaarde
- BuBaO cluster van onderwijszones Ieper - Kortrijk - Roeselare - Waregem
- BuBaO cluster van onderwijszones Sint-Truiden - Tienen - Tongeren
- Aalst-Geraardsbergen-Halle-Ninove-Zottegem70KB excel
- Aarschot-Diest-Geel-Mol-Turnhout71KB excel
- Antwerpen-Brasschaat-Kalmthout-Mortsel65KB excel
- Beringen-Genk-Hasselt-Lommel-Maasmechelen73KB excel
- Boom-Dendermonde-Lokeren-Sint-Niklaas63KB excel
- Brugge-Oostende-Torhout58KB excel
- Brussel-Dilbeek-Leuven-Mechelen-Vilvoorde73KB excel
- Deinze-Eeklo-Gent-Oudenaarde64KB excel
- Ieper -Kortrijk-Roselare-Waregem64KB excel
- Sint-Truiden-Tienen-Tongeren56KB excel
Nog geen scorematrix voor
- Kalmthout
- Lier
- Veurne
Hieronder vind je per cluster van onderwijszones de scorematrix voor het buitengewoon secundair onderwijs:
- BuSO cluster van onderwijszones Aalst - Geraardsbergen - Ninove - Zottegem
- BuSO cluster van onderwijszones Aarschot - Diest - Geel - Leuven - Lier
- BuSO cluster van onderwijszones Antwerpen - Brasschaat - Kalmthout - Lier - Mortsel
- BuSO cluster van onderwijszones Beringen - Diest - Geel - Lommel - Mol
- BuSO cluster van onderwijszones Boom - Dendermonde - Lokeren - Sint-Niklaas
- BuSO clusterr van onderwijszones Brussel - Dilbeek - Leuven - Mechelen - Vilvoorde
- BuSO cluster van onderwijszones Brugge - Deinze - Eeklo - Oostende - Torhout
- BuSO cluster van onderwijszones Deinze - Eeklo - Gent - Lokeren - Oudenaarde
- BuSO cluster van onderwijszones Genk - Hasselt - Lommel - Maasmechelen
- BuSO cluster van onderwijszones Ieper - Kortrijk - Roeselare - Waregem
- BuSO cluster van onderwijszones Ieper - Oostende - Roeselare - Torhout - Veurne
- BuSO cluster van onderwijszones Sint-Truiden - Tienen - Tongeren
- Aalst-Geraardsbergen-Ninove-Zottegem151KB excel
- Aarschot-Diest-Geel-Leuven-Lier183KB excel
- Antwerpen-Brasschaat-Kalmthout-Lier-Mortsel186KB excel
- Beringen -Diest-Geel-Lommel-Mol185KB excel
- Boom-Dendermonde-Lokeren-Sint-Niklaas156KB excel
- Brugge-Deinze-Eeklo-Oostende-Torhout185KB excel
- Brussel-Dilbeek-Leuven-Mechelen-Vilvoorde186KB excel
- Deinze-Eeklo-Gent-Lokeren-Oudenaarde185KB excel
- Ieper-Kortrijk-Roeselare-Waregem158KB excel
- Ieper-Oostende-Roeselare-Torhout-Veurne185KB excel
- Sint-Truiden-Tienen-Tongeren131KB excel
- Genk-Hasselt-Lommel-Maasmechelen160KB excel
Nog geen scorematrix voor
- Aarschot
- Genk
- Gent
- Halle
- Hasselt
- Maasmechelen
- Oudenaarde
- Turnhout
- Veurne
Met de hierboven opgenomen scorematrices worden onder meer de onderwijszones gevat met de grootste te verwachten tekorten en met de grootste netto uitgaande pendel op basis van de capaciteitsmonitor. De clusters voor het buitengewoon basisonderwijs en het buitengewoon secundair onderwijs bevatten niet overal dezelfde onderwijszones.
Indien op korte termijn scorematrices wenselijk zouden zijn voor onderwijszones die momenteel nog niet in een cluster zijn ondergebracht, kunnen die aangevraagd worden.
We willen hierbij wel benadrukken dat de scorematrixen enkel een hulpmiddel zijn bij de beoordeling, waarbij met sommige hogere of lagere scores best met de nodige nuance wordt omgegaan.
Elk capaciteitsproject is een waardevol project. Vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen zal er geen voorselectie gebeuren, louter op basis van de score in de matrix..
Op 18 maart organiseren we een webinar. Zowel de opgenomen versie als de PowerPoint kun je blijvend consulteren. Voor concrete informatie kun je ook altijd terecht op capaciteit@katholiekonderwijs.vlaanderen
Op 25 februari keurde de Vlaamse Regering de verdeling van de capaciteitsmiddelen scholenbouw voor 2022, 2023 en 2024 over de verschillende regio’s goed. Zij baseerde zich daarvoor op de resultaten van de driejaarlijkse capaciteitsmonitor die eind 2021 werd opgeleverd.
Uit de monitor blijkt dat er vooral in het secundair onderwijs in verschillende onderwijszones extra investeringen in capaciteit nodig zullen zijn. In het basisonderwijs zijn er enkel nog in specifieke gemeenten meer plaatsen nodig. Daarnaast maakt de Vlaamse Regering een specifieke enveloppe vrij voor het buitengewoon onderwijs.
In totaal gaat het om een budget van 180 miljoen euro:
- 25 miljoen euro voor 1800 extra plaatsen in het buitengewoon onderwijs (basis en secundair)
- 25 miljoen euro voor 2000 extra plaatsen in het gewoon basisonderwijs
- 130 miljoen voor 11 000 extra plaatsen in het gewoon secundair onderwijs
Dat budget wordt als volgt gespreid over de drie begrotingsjaren 2022,2023 en 2024:
- 30 miljoen euro in 2022
- 75 miljoen euro in 2023
- 75 miljoen euro in 2024
In het afsprakenkader vind je de uitgangspunten, richtlijnen en criteria voor de selectie van de capaciteitsprojecten terug.
Voor het gewoon basisonderwijs gaan de capaciteitsmiddelen naar de volgende gemeenten: Beersel, Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Dilbeek, Halle, Londerzeel, Mechelen, Merchtem, Sint-Niklaas, Turnhout, Vilvoorde en Wemmel.
|
De middelen van begrotingsjaar 2022 zijn prioritair bestemd voor het gewoon secundair en het buitengewoon basis- en secundair onderwijs.
Naarmate wij zelf over meer concrete informatie beschikken, zullen we die hier stelselmatig aanvullen.
Wat al vaststaat, is dat de gemeentelijke task force coördinatoren ten laatste op 15 september 2022 de projectvoorstellen voor de middelen 2023-2024 moeten indienen bij het departement Onderwijs en Vorming. De tijdsspanne waarover je als bestuur beschikt om een projectvoorstel uit te werken is dus beperkt. Voor 15 september moet de gemeentelijke taskforce immers de verschillende dossiers verzamelen, bespreken en tot een consensus komen.
Op 18 maart organiseren we een webinar. Zowel de opgenomen verisie als de PowerPoint kun je blijvend consulteren. Voor verdere informatie kun je ook altijd terecht op capaciteit@katholiekonderwijs.vlaanderen.
Op 25 februari keurde de Vlaamse Regering de verdeling van de capaciteitsmiddelen scholenbouw voor 2022, 2023 en 2024 over de verschillende regio’s goed. Zij baseerde zich daarvoor op de resultaten van de driejaarlijkse capaciteitsmonitor die eind 2021 werd opgeleverd
Uit de monitor blijkt dat er vooral in het secundair onderwijs in verschillende onderwijszones extra investeringen in capaciteit nodig zullen zijn. In het basisonderwijs zijn er enkel nog in specifieke gemeenten meer plaatsen nodig. Daarnaast maakt de Vlaamse Regering een specifieke enveloppe vrij voor het buitengewoon onderwijs).
In totaal gaat het om een budget van 180 miljoen euro:
- 25 miljoen euro voor 1800 extra plaatsen in het buitengewoon onderwijs (basis en secundair)
- 25 miljoen euro voor 2000 extra plaatsen in het gewoon basisonderwijs
- 130 miljoen voor 11 000 extra plaatsen in het gewoon secundair onderwijs
Dat budget wordt als volgt gespreid over de drie begrotingsjaren 2022,2023 en 2024:
- 30 miljoen euro in 2022
- 75 miljoen euro in 2023
- 75 miljoen euro in 2024
In het afsprakenkader vind je de uitgangspunten, richtlijnen en criteria voor de selectie van de capaciteitsprojecten terug.
Voor het gewoon secundair onderwijs gaan de capaciteitsmiddelen naar de volgende onderwijszones: Antwerpen, Brasschaat, Brussel, Dendermonde, Dilbeek, Geel, Gent, Halle, Kortrijk, Lier, Mechelen, Ninove, Roeselare, Sint-Niklaas, Turnhout en Vilvoorde.
|
De middelen van begrotingsjaar 2022 zijn prioritair bestemd voor het gewoon secundair en het buitengewoon basis- en secundair onderwijs. Voor het gewoon secundair onderwijs in het vrij onderwijs, ligt de besteding van die middelen al vast. Vijf projecten kregen in 2021 middelen voor een eerste fase mét het engagement dat er in 2022 aanvullende middelen zouden toegekend worden. De voor het vrij onderwijs beschikbare middelen in 2022, zullen integraal naar die vijf projecten gaan.
Naarmate wij zelf over meer concrete informatie beschikken, zullen we die hier stelselmatig aanvullen.
Wat al vaststaat, is dat de bovengemeentelijke task force coördinatoren ten laatste op 15 september 2022 de projectvoorstellen voor de middelen 2023-2024 moeten indienen bij het departement Onderwijs en Vorming. De tijdsspanne waarover je als bestuur beschikt om een projectvoorstel uit te werken is dus beperkt. Voor 15 september moet de bovengemeentelijke taskforce immers de verschillende dossiers verzamelen, bespreken en tot een consensus komen.
Als bestuur bezorg je de projectvoorstellen aan de bovengemeentelijke coördinator en de vertegenwoordiger van ons net. Je gebruikt daarvoor het modelformulier en verzameldocument. .
Op 18 maart organiseren we een webinar. Zowel de opgenomen versie als de PowerPoint kun je blijvend consulteren. Voor verdere informatie kun je ook altijd terecht op capaciteit@katholiekonderwijs.vlaanderen.